استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در آبزی پروری

0 719

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به عقب ماندگی در بخش پرورش ماهی در قفس، گفت: باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه این حوزه استفاده شود.

به گزارش مهر، نبی الله خون میرزایی در حاشیه دیدار با فرماندار بندرانزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی، ۸۰۰ هزار تن آبزری پروری و ۷۰۰ هزار تن صید ماهیان مهم‌ترین سیاست‌های سازمان شیلات تا سال ۱۴۰۰ است.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی تولیدات شیلات کشور در طول ۴۰ سال گذشته، افزود: در سال ۵۷ از مجموع ۳۲ هزار تن تولیدات شیلاتی بیش از ۲۹ هزار تن صید و ۳ هزار تن آبزی پروری بوده که این میزان در حال حاضر از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن تولید، حدود ۵۰۰ هزار تن تولیدات آبزی پروری است.

خون میرزایی همچنین بیان کرد: میزان آبزی پروری در سال ۵۷ از مجموع ۳۲ هزار تن تولیدات حدود ۱۱ درصد بوده که امروز این میزان با ۵۰۰ هزار تن آبزی پروری به مرز ۵۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه آینده اشتغال جامعه صیادی یکی از مهمترین دغدغه‌های سازمان شیلات است، گفت: در صورت عدم اصلاح روش‌ها و عدم بازسازی ذخایر به اندازه برداشت و مدیریت منابع، وضعیت معیشت جامعه صیادی نگران کننده خواهد بود.

خون میرزایی با تاکید بر اینکه باید آبزی پروری در شیلات بیشتر از میزان صید باشد، افزود: باید برای جلوگیری از هرگونه صید بی رویه و غیر مجاز در راستای کاهش آسیب به زیستگاه‌های آبزیان تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید از اکوسیستم دریا و تالاب در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، اشتغال و افزایش تولید جامعه صیادی حفاظت و صیانت شود، تصریح کرد: تضعیف سبد صیادی و پایین بودن گردش مالی خانواده صیادان پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شیلات گیلان نیروی کارآمد و باتجربه در بخش‌های اجرا، تحقیقات و بهره برداری دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه شیلات ایران در تمام حوزه‌های صادرات، تجارت و آبزی پروری پیشرو برنامه‌های تکلیفی اقتصاد مقاومتی است اما در زمینه پرورش ماهی در قفس عقب مانده که این نیز به دلیل وجود ضعف در پشتیبانی مالی و نداشتن منابع مالی است.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه پرورش ماهی در قفس، ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار جامعه صیادی به ویژه در روستاها در دستور کار سازمان شیلات است و برای اجرای این برنامه و نگهداشتن روستاییان در روستا، استفاده از ظرفیت‌های موجود بدون نیاز به منابع مالی گسترده و راه اندازی آبزی پروری‌های خرد در دستور کار شیلات قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.