دان کیلویی چند؟

در پی شایبه های پیش آمده در خصوص فروش دان و حکم در رشته های رزمی؛

0 1,110

چندی پیش بود که سرپرست هیات کاراته استان گیلان در بیانیه‌ای که در کانال رسمی این هیات منتشر شده بود، دست به افشاگری های عجیبی زد، افشاگریی که یقیناً علاوه بر هیات کاراته استان گیلان، خبر از آلوده بودن دامن سایر هیات‌های رزمی نیز می دهد.
به گزارش مرور، آریامن قویدل، که پس از کش و قوس‌های فراوان هیات کاراته گیلان، کمتر از سه ماه است مسئولیت سرپرستی این هیئت را پذیرفته است، به تازگی دریافت؛ در زمان مسئولیت وی در کمیته های مختلف هیئت از جمله داوری و هیات رییسه، چه سوء استفاده هایی از جایگاه وی شده است.

با توجه به ریشه و گستردگی رشته های رزمی در گیلان، بدون تعارف باید متذکر شد این دان فروشی ها همانطور که سرپرست هیات کاراته استان به آن اعتراف کرده است در سایر هیات‌های رزمی استان نیز احتمال رخ دادن آن می‌رود، چرا که برخی پیشکسوتان رزمی گیلان نیز در این هشتگ عضو شده و کمربند خود را باز کرده و سفید بستند.

قویدل که میزان این تخلفات را غیر قابل وصف دید در بیانیه ای اینگونه دست به افشاگری می زند؛ « متاسفانه در گذشته خواسته یا ناخواسته، صدور انواع احکام درجات کمربند و حتی صدور برخی مسئولیت‌ها بدون رعایت مقررات و آیین‌نامه‌های ورزشی و حتی پاره ای از مواقع تخطی از قانون صورت گرفته است؛ تخلف و جعل امضا و سوء استفاده از جایگاه حقوقی و فروش احکام به صورت غیرقانونی و پخش احکام در زمان تصدی اینجانب با امضایی دیگر نیز از جمله معضلات هیات کاراته استان بوده است».

هشتک نه به دان های اهدایی

اگرچه دایره انتقادات قویدل در این بیانیه وسیع بود اما نکته مهمی که به آن اشاره کرد و نباید مغفول واقع شود؛ صدور انواع و اقسام احکام و دان بدون ضابطه بوده است.
موضوعی که یقیناً علاوه بر هیات کاراته، سایر هیات های رزمی نیز با آن درگیر هستند چراکه چندی پیش بود که برخی از پیشکسوتان و بزرگان رشته های مختلف رزمی از جمله جودو، کونگ فو، تکواندو و ووشو در اعتراض به این دان فروشی‌ها کمربند خود را باز کرده و کمربند سفید بسته اند.
این موضوع حتی به فضای مجازی نیز کشیده شده است و هشتکی به نام « نه به دان های اهدایی بی ضابطه » راه اندازی شده است.
البته با توجه به ریشه و گستردگی رشته های رزمی در گیلان، بدون تعارف باید متذکر شد این دان فروشی ها همانطور که سرپرست هیات کاراته استان به آن اعتراف کرده است در سایر هیات‌های رزمی استان نیز احتمال رخ دادن آن می‌رود، چرا که برخی پیشکسوتان رزمی گیلان نیز در این هشتگ عضو شده و کمربند خود را باز کرده و سفید بستند.
اگرچه قویدل قول پیگیری های حقوقی سوء استفاده از این موضوع را به جامعه کاراته داده است اما این مهم ممکن است تنها مسیر سوء استفاده های احتمالی در آینده را ببندد و سوء استفاده های انجام شده در گذشته در کام جاعلان، شیرین باقی بماند.

جرقه ای برای مبارزه با تخلف

شنیده ها حتی حاکی از ان است که در یکی دیگر از هیات های رزمی گیلان نیز این دان فروشی ریشه گسترده‌ای دارد تا جاییکه رییس این هیات در رشت مجبور شد در نامه ای به رییس فدراسیون مربوطه از اهدای دان های جهشی به افراد خاص و حتی ساکن در خارج از کشور گله کند و خواستار بررسی بیشتر رییس فدراسیون در این زمینه شد.
ظاهرا فردی دو تابعیتی وقتی یکی از اقوامش در استان صاحب جایگاه مهمی می شود مجدداً به وطن باز می گردد و با لابی و رانت، هم نایب رییس آقایان می شود تا در کشور دوم خود پز نیابت ریاست این رشته در یک ایالت را بدهد و هم خود را صاحب بالاترین درجه و کمربند آن رشته رزمی می‌کند. ناگفته نماند وی با حمایت اقوامش کمک مالی فراوانی را به آن هیات گسیل داشته است که متاسفانه در خرج کرد آن هم سوالات بیشماری مطرح است.
اگر چه با تأخیر، اما مبارزه با دان فروشی در گیلان آغاز شده است، این مهم جرقه ای بود که قویدل به صدا درآورد و امیدواریم، نه فقط مسوولین ورزشی گیلان بلکه مسئولین قضایی و سیاسی استان نیز به به گوش و به هوش باشند تا جلوی این دام پیش روی ورزشکاران رشته های رزمی یعنی دان فروشی گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.