راه اندازی بخش نسخ خطی در کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه

1 647

«پریسا کرمی» مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از راه اندازی بخش نگهداری نسخ خطی و قدیمی درکتابخانه عمومی اهل بیت (ع) آستانه اشرفیه خبرداد.

کرمی گفت: با راه اندازی این بخش، کلیه نسخ خطی موجود در کتابخانه های عمومی استان گیلان در کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه نگهداری می شود.

وی با تاکید برحفظ آثار و نسخ خطی قدیمی افزود: ایجاد یک فضای مناسب و استاندارد در کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه می تواند در حفظ نسخ خطی استان موثر بوده و از آسیب به این آثار قدیمی جلوگیری کند.

در این باره «رقیه زرگری» رییس اداره کتابخانه های عمومی آستانه اشرفیه نیز با اشاره به اینکه حدود ۱۵۰ نسخه خطی چاپی ، سربی و سنگی قدیمی با موضوعات ادبی و دینی  نیز دراین کتابخانه نگهداری می شود افزود: با توجه به اهمیت نگهداری از نسخ خطی قدیمی ، ایجاد یک فضای مناسب در کتابخانه عمومی اهل بیت (ع) آستانه اشرفیه به منظور حفظ این آثار با ارزش ضروری است.

پیشتر نیز این مقام مسول کتابخانه های استان با تاکید براینکه نسخ خطی بخشی از هویت مردمان این استان است گفته بود: کتابداران ملزم به نحوه آموزش و نگهداری این بخش از میراث فرهنگی استان هستند و به منظور جلوگیری از سرقت، آفت زدایی منابع و نحوه استفاده افراد ازمنابع نسخ خطی و چاپ سنگی باید مورد توجه مسئولان فرهنگی بویژه کتابداران قرار گیرد.

گفتنی بیش از۵۰ هزار نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی درکتابخانه های عمومی سراسر کشور موجود است که از این تعداد حدود۵۸۰ نسخه سهم کتابخانه های عمومی استان گیلان است.

 

1 نظر
  1. بابک یعقوبی کاربندی می گوید

    با سلام و درود
    بنده دانشجوی مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی هستم
    چگونه می توانم یک نسخه خطی از کتابهای دینی و یا ادبی جهت تصحیح، تهیه کنم‌؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.