ثبت سه اثر فرهنگی ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی

1 456

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای به استاندار گیلان مراتب ثبت ملی سه اثر فرهنگی را در گیلان ابلاغ کرد.

در نامه‌ی مونسان به ارسلان زارع حمام تاریخی پیربازار، اداره شیلات بندر انزلی و پل تاریخی غازیان در فهرست آثار فرهنگی ناملموس ملی به ثبت رسیده‌اند و بنا به ابلاغ وزارت میراث فرهنگی استانداری گیلان وظیفه دارد در راستای حفظ و احیای این سه اثر تاریخی اقدام کند.

اداره شیلات بندر انزلی که با شناسه‌ی ۳۲۹۶۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است یکی از قدیمی‌ترین ادارات موجود در این شهرستان است و ساختمان آن بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد.

پل انزلی یا پل غازیان نیز که با شماره ثبت ۳۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است در تیرماه ۱۳۱۴ و در عصر رضاخان ساخته شد و در زمان خود یکی از پل‌های متحرک و مهم ایران به حساب می‌آمد.

حمام پیر بازار سومین اثری است که وزارت میراث فرهنگی آن را با شماره ثبت ۳۲۰۲۹ در فهرست آثار ملی ثبت کرده است.
لازم به ذکر است آثار فرهنگی ناملموس به تولیدات یا فرآیندهایی فرهنگی اطلاق می‌شود که قابل ضبط و نگهداری در موزه نیستند اما به دلیل خاصیت آن‌ها که با روح جمعی مردم پیوند خورده‌اند می‌توان تجربه‌شان کرد.
گفتنی است گیلان تا پایان سال ۹۸ هزار و صد وهفتاد و سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت کرده است.

1 نظر
  1. حسین آلادینی می گوید

    تصحیح :

    تصویری که برای مقاله استفاده شده مربوط به پل متحرک غازیان است که با شناسه ۱۵۱۴ در سال ۵۶ به ثبت رسیده است

    پل انزلی اخیرا با شناسه۳۲۹۶۳ اخیرا درفهرست آثار ملی قرارگرفته است .
    توضیح :پل متحرک غازیان تا سال ۳۲ متحرک بود و پس از ان دیگر به حرکت در نیامد و ثابت ماند
    و پل انزلی فقط به کمک چرخ دنده های مربوطه فقط یکبار برای آزمایش در حدود سالهای ۱۳۱۷ بصورت دستی به حرکت درآمد و پس از آن ثابت ماند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.