راه‌اندازی سرویس آموزشی تلفنهای ثابت از فردا در گیلان

0 515

در کمتر از سه روز به بازگشایی مدارس در کشور، هنوز تکلیف خانواده های دانش آموزان گیلانی در فرستادن فرزندان خود به مدارس معلوم نیست و بسیاری از شهروندان درگیر و دار تغییر رنگهای وضعیت کرونایی شهرهای خود در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

بعد از اینکه گیلان در شروع بحران کرونا یکی از کانون های این بیماری در کشور بود و بیش از دو ماه نیم بحرانی را در وضعیت شیوع این بیماری سپری کرد، در فاصله زمانی اندکی از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر توانست به ثباتی در کنترل کرونا دست پیدا کند. اما با شروع تعطیلات خرداد و بعد از آن تعطیلات عید قربان و عید فطر بار دیگر این استان با ۱۶ شهر به دوران قرمز کرونایی و موج دوم شیوع این ویروس وارد شد. اکنون در آستانه‌ی شروع سال تحصیلی جدید و هشدارهای وزرات بهداشت از رسیدن موج  سوم کرونا، این سوال از سوی خانواده ها مطرح شده که وضعیت شهرهای مختلف استان در کرونا چگونه است و آیا واقعا امکان حضور دانش آموزان در همه‌ی مدارس گیلان فراهم است یا خیر؟

در همین رابطه امروز «محمد رحمتی» مدیرکل آموزش و پرورش گیلان اعلام کرد: در صورت قرمز شدن هر کدام از مناطق استان گیلان از حیث شیوع کرونا، آموزش به دانش‌آموزان به شکل غیرحضوری انجام می‌شود.

رحمتی از طراحی مدل‌های مختلف در پذیرش ازدانش‌آموزان در مدارس گیلان خبر داد و گفت: طبق اعلام نظر ستاد ملی کرونا و شرایط شیوع بیماری در مناطق مختلف استان اگر وضعیت سفید باشد دانش‌آموزان عادی به مدارس می‌روند اما اگر وضعیت قرمز باشد تحت هیچ عنوان دانش‌آموز را به مدرسه نمی‌آوریم و تمام آموزش از طریق فضای مجازی انجام می‌شود. همچنین شبکه‌ی ملی آموزش دانش‌آموزان موسوم به شبکه شاد کاملاً برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان آماده است و اخیراً هم ظرفیت‌های جدیدی از این شبکه رونمایی شده است. درحال حاضر تمام مدارس شهری گیلان به شبکه‌ی ملی اطلاعات متصل بوده و بالای ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان هم متصل شده‌اند.

در حالیکه مدیرکل آموزش و پرورش از دسترسی بیش از ۹۰ درصد روستاهای گیلان به اینترنت خبرداد، امروز«فرزاد توکلی» مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اعلام کرد ۸۴ روستای گیلان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت دسترسی ندارند و ۱۰۳ مدرسه  در این تعداد روستا از اینترنت محروم هستند. در عین حال پیشتر در آماری از سوی آموزش و پرورش اعلام شده بود که ۴۰ درصد دانش آموزان شهری نیز به گوشی هوشمند، تبلت و فضای مجازی دسترسی ندارند.

اما آموزش و پرورش گیلان برای این تعداد روستا و سایر دانش آموزان شهری که دسترسی به فضای مجازی ندارند چه برنامه ریزی کرده است؟ «جابراخلاقی» معاون آموزشی اداره‌ی کل آموزش و پرورش گیلان در گفت وگو با مرور از پیش بینی مدلها و بسته های آموزشی در وضعیت های مختلف کرونا در استان خبر داد.

اخلاقی با بیان اینکه آموزش و پرورش بر اساس آنچه که از سوی ستاد مقابله با کرونا در استان اعلام می‌شود، سال تحصیلی را شروع می‌کند افزود: مدارس در شهرهای زرد و سفید بازگشایی و در شهرهای قرمز با اعلام ستاد کرونا تعطیل بوده و آموزشها از طریق فضای مجاز ارایه می‌شود. حضور زوج و فرد دانش آموزان درمدارس و ارایه بسته‌های مختلف آموزشی نیز در اختیار مدیران مدارس گذاشته شده است.

معاون آموزشی استان در پاسخ به عدم دسترسی برخی از مناطق گیلان به شبکه‌ی ملی و عدم برخورداری از فضای مجازی مدارس این مناطق گفت: تعداد دانش آموزان این مدارس زیاد نیستند و بیشتر اینها در مناطق زرد و سفید استان واقع شده‌اند که می‌توانند به صورت حضوری در کلاسهای درس حاضر شوند و در صورت قرمز شدن شهرهایشان، ادامه‎ی آموزش آنها از طریق شبکه‌های آموزشی و بسته‌های آموزشی از طریق مدیران مدارس در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد. همچنین در بررسی های انجام شده آمار دانش آموزان محروم از گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی استان به ۱۵ درصد رسیده است که به این تعداد دانش آموز بسته آموزشی ارایه می‌شود و نیز می‌توانند از طرق شبکه‌ی آموزش  تلویزیون پیگیر دروس باشند.

اخلاقی با بیان اینکه در کل به آموزشهای غیرحضوری تنوع داده‌ایم از راه اندازی سرویس آموزشی از طریق تلفنهای ثابت شهری در استان خبر داد و افزود: فردا شماره چهاررقمی این سرویس تلفنی، از طریق رسانه های استان اعلام می‌شود و دانش آموزان مناطق قرمز و پرخطر می‌توانند با وارد کردن کدهای مختلف، به دروس مورد نیاز که از پیش توسط دبیران آنها بارگذاری شده گوش دهند.

معاون آموزشی استان در ادامه با تاکید به اینکه در شروع سال تحصیلی جدید  اولویت اصلی آموزش وپرورش سلامتی دانش آموزان  و همکاران فرهنگی است از خانواده‌های گیلانی درخواست کرد در شرایط بحرانی فعلی نقش موثر در آموزش رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی به دانش آموزان خود ایفا کنند و با توجه به تعطیلی بوفه‌های مدارس، به تهیه لقمه و خوراکی برای دانش آموزان خود اقدام کنند.

گفتنی است: امسال ۳۳۸ هزار و ۸۳۱ دانش‌آموز در ۳ هزار و ۸۵۷ مدرسه در گیلان در کلاسهای درس حاضر می شوند. ۳۰ هزار و ۹۸۲ کلاس اولی نیز امسال در استان ثبت ‌نام کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.