زیتون، سازمان و متولی در گیلان ندارد

0 475

«آیت الله رسول فلاحتی» نماینده ولی فقیه در گیلان درجلسه شورای اداری شهرستان رودبار گفت: پس از انقلاب به لوشان، منجیل، رودبار و رستم آباد به عنوان پیشانی گیلان کم توجهی و بی مهری شده است.
وی بیان کرد: برای چای محصول راهبردی گیلان سازمان متولی راه اندازی شده اما برای زیتون محصول دیگر راهبردی استان، سازمان متولی تشکیل نشده بنابراین ایجاد یک سازمانی به نام سازمان زیتون در گیلان ضرورت دارد.
فلاحتی همچنین به ایستگاه عوارضی درامامزاده هاشم(ع) اشاره کرد و گفت: متاسفانه همشهریان رودباری در محل زندگی خود موظف به پرداخت عوارض عبور هستند. البته وعده هایی در جا به جایی این ایستگاه داده شده است.
امام جمعه رشت خواستار کاهش هجوم بی رویه زمین خواران به گیلان شد و گفت: ساخت تفریحگاه در اراضی زراعی توهین به مردم گیلان است. انتظار داریم هزاران متر دیوارهای کشیده شده توسط زمین خواران در زمین های کشاورزی گیلان تخریب شود و مسئولان باید این مسیر را هموار کنند.
با وجود اینکه گیلان با داشتن ۹ هزارهکتار باغ زیتون در شهرستان رودبار از نظر مساحت و تولید زیتون، رتبه سوم کشور را دارد و ۲۲ هزار نفر از زیتونکاران کشور در این استان فعالیت دارند اما سالهاست باغداران زیتون کار رودباری از داشتن سازمان و اتحادیه زیتون بی نصیب و محروم هستند. ایجاد اتحادیه یا انجمن زیتون از جمله نیازهای اساسی برای تولید این محصول در رودبار است و این در حالی است که سایر استانهای زیتون کار کشور انجمن زیتون فعال دارند.
در این باره پیشتر رئیس هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران نیز به تشکیل انجمن استانی زیتون در گیلان تاکید کرده بود.
«محمد عباسی» با بیان این‌که گیلان استانی پیشرو در کشت زیتون است و بزرگ‌ترین بازار زیتون کشور را در خود دارد، اما انجمن‌های استانی زیتون در زنجان، گلستان، سمنان، قزوین و فارس تشکیل شده است و هنوز از تشکیل انجمن استانی زیتون در گیلان خبری نیست.
وی گفته بود: کم‌کم بازار زیتون گیلان از دست می‌ رود و رتبه استان دراین بخش نسبت به سایر استان‌ها نزول می‌یابد، زیرا با وجود تاکیدات بسیار، هنوز گیلان نماینده‌ای در پارلمان زیتون ندارد و انجمن استانی خود را تشکیل نداده است.
گفتنی است سال گذشته زیتون‌کاران رودباری ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.