آیا آمارهای گردشگری واقعی‌اند؟

آمارسازی یا سرپوش به افتضاح نبود بنزین درگیلان؛

45

با فرا رسیدن هر تعطیلاتی، گیلان همواره در سر تیتر اخبار بوده و طبق معمول در ورود مسافر رکورد می‌زند. طبق آمار اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۱۴ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر – شب اقامت در فروردین و بالغ بر ۷ میلیون اقامت شب طی یک هفته در تعطیلات میانه شهریور ماه امسال در گیلان ثبت شد.

در سالهای اخیر وضعیت نا بسامان ‌نرخ ارز، سقوط ارزش پول ملی، قشر وسیعی از مردم ایران را با مشکلات اقتصادی مواجه کرد که با هر تعطیلاتی به شهرهای شمالی و گیلان فاقد امکانات هجوم آورده و در چادرهای کنار پیاده رو شب را به روز می رسانند.

در این میان گیلان در آشفته بازار اقتصادی و بحران کمبود اعتبارات دولتی با هر تعطیلاتی، پذیرای میلیون‌ها مسافر از سراسر ایران می‌شود بی‌آنکه از کوچک‌ترین امتیازات دولتی و یا تخصیص سهمیه سوخت و آرد و سایر ارزاق عمومی برخوردار شود.

در این چند روز که بسیاری از آن به نام سونامی مسافر یاد می‌کنند نانوایی‌ها علاوه بر قطعی برق با کمبود آرد، جایگاه‌های عرضه سوخت با کمبود شدید بنزین و بسیاری از شهرها و حتی روستاهای گیلان با سیل چادرها و کمپ‌های برپاشده مسافران مواجه بودند. پمپ بنزین‌ها تعطیل شدند و بنزین نه برای مردم بومی گیلان و نه برای مسافران موجود نبود.

 

افزایش آمار مسافران ورودی به گیلان؛ سرپوشی برای تمام شدن بنزین

برخی در این مورد گمانه‌زنی‌هایی انجام داده‌اند و معتقدند؛ از آنجا که کشور با کمبود بنزین مواجه است، سهمیه‌ها کاهش پیدا کرده و دولت در دور تند اصلاح قیمت بنزین افتاده‌ است. مسئولان استانی در گیلان نیز برای سرپوش نهادن به قضیه نبود بنزین و تعطیلی جایگاه‌های سوخت، به یکباره آمار ورود مسافر به گیلان را به ۶ و نیم میلیون نفر افزایش دادند تا بتوانند با این بهانه، آشوب به وجود آمده در استان را توجیه کنند.

حتی اخیرا نیز «محمدرضا احمدی سنگری» یکی از سه نماینده رشت در مجلس گفته؛ بنزین در اوج بحران سوخت از گیلان به استان‌های دیگر منتقل شده است.

فارغ از مباحث پیش آمده در حوزه سوخت و کمبود برخی کالاهای اساسی، کارشناسان حوزه گردشگری گیلان اعتقاد دارند؛ این استان امکانات و زیرساخت‌های لازم برای پذیرش بیش از ۶ میلیون نفر مسافر را آن هم در بازه مدت زمانی کوتاه را ندارد. آمارهایی که با میزان و ظرفیت پذیریش و اسکان در مراکز اقامتی رسمی و هتلهای استان همخوانی ندارد و غیر واقعی عنوان شده است. مدیران تاسیسات گردشگری استان چه می‌گویند؟

 ارایه آمار نادرست در تمام حوزه‌ها یکی از آن رفتارهای غیرحرفه‌ای در کشور است و همه هم از آن اطلاع داریم. در واقع آمار و ارقام روی کاغذ یک چیز است و مشاهدات ما از واقعیات بیرون جامعه چیز دیگری است. همین تناقض آشکار در حوزه گردشگری هم وجود دارد.

آمارهای گردشگری واقعی نیستند

«علی نقی مهرورز» دبیر تشکل‌های هتلداران گیلان در این باره می‌گوید: در تمام ۴۴ سال گذشته آمارهای ارائه شده ما در مورد رشد جمعیت، بیکاری، ایجاد اشتغال و اعطای تسهیلات و مواردی نظیر آن واقعی نبوده است. به طور مثال وقتی استاندار گیلان به عنوان مدیر ارشد استان در سخنرانی‌های خود اعلام می‌کند؛ که ۱۰۶ درصد اشتغال در استان ایجاد کرده‌ دیگر چگونه می‌توان به سایر آمارهای ارائه شده نظیر همین آمار ورود ۶ و نیم میلیون مسافر به گیلان اعتماد کرد؟ اگر منظور استاندار گیلان رفع بیکاری در گیلان است پس چگونه است که ما کارفرمایان نیروی کار نداریم؟

مدیر هتل شبستان رشت ادامه می‌دهد: ارایه آمار نادرست در تمام حوزه‌ها یکی از آن رفتارهای غیرحرفه‌ای در کشور است و همه هم از آن اطلاع داریم. در واقع آمار و ارقام روی کاغذ یک چیز است و مشاهدات ما از واقعیات بیرون جامعه چیز دیگری است. همین تناقض آشکار در حوزه گردشگری هم وجود دارد.

 

صنعت گردشگری در گیلان نابود شده است

وی افزود: همین چند وقت پیش که با مدیر جامعه هتل‌داران اردبیل صحبت می‌کردم از وی شنیدم در مدت ۴۴ سال گذشته تاکنون بیش از ۲۴۰ هتل در اردبیل ساخته شده که ۱۶۸ باب آن فقط در شهر سرعین بنا شده است. در حالی‌که در این مدت حتی یک هتل خوب با امکانات مناسب در رشت ساخته نشده است.

اگر همین حالا مقام عالی‌رتبه‌ای از خارج کشور یا تهران و شهرهای دیگر وارد رشت شود در این شهر حتی یک هتل مناسب و جدید برای اسکان و پذیرایی نداریم. هتل‌های ما در رشت و سایر نقاط گیلان در مقایسه با هتل‌های دیگر مناطق مانند مسافرخانه هستند. هر چند برای کسانی که در زمینه ساخت هتل فعالند و سرمایه‌گذاری می‌کنند هم نمی‌صرفد در اینجا هتلی استاندارد احداث کند زیرا توجیه اقتصادی چندانی ندارد.

 

دبیر تشکل‌های هتلداران گیلان اعتقاد دارد: صنعت گردشگری در استان نابود شده است. دولت باز هم عوارض خروج از کشور را افزایش داده، وقتی چنین تصمیماتی اجرایی می‌شوند چگونه باید انتظار داشت این حلقه به هم پیوسته صنعت گردشگری در کشور جان بگیرد و پیشرفت کند.

دبیر تشکل‌های هتلداران گیلان:صنعت گردشگری در استان نابود شده است. دولت باز هم عوارض خروج از کشور را افزایش داده، وقتی چنین تصمیماتی اجرایی می‌شوند چگونه باید انتظار داشت این حلقه به هم پیوسته صنعت گردشگری در کشور جان بگیرد.

وقتی دولت عامل ایجاد بی‌نظمی مالی است و انظباطی در این بخش ندارد چه انتظاری می‌توان داشت که کسب و کارهایی مانند صنعت گردشگری روی اصول خود پیش بروند و توسعه پیدا کنند. بی‌پرده اگر بخواهم بگویم رهاورد و دستاورد ورود مسافر و گردشگر برای گیلان تنها ریختن زباله در طبیعت و بی‌نظمی و شلوغی و ترافیک است. البته در این میان مسافر هم چندان مقصر نیست و گناهی ندارد بلکه در درجه اول این مسئولان استان هستند که حتی به خود زحمت نمی‌دهند که یک سطل زباله تعبیه کنند.

وی ادامه می‎دهد: اگر می‌بینیم مسئولان استانی آمار ورود مسافر به گیلان را بالای ۶ و نیم میلیون نفر اعلام می‌کنند به این دلیل است که می‌خواستند کمبود بنزین را به نوعی پوشش دهند وگرنه همه می‌دانستند که در این تاریخ مشخص یک هفته تعطیلات در پیش است اما دیدیم که هیچ ذخیره‌سازی برای سوخت انجام نشد و آن اتفافات وحشتناک رخ داد.

 

به عقیده این فعال صنعت گردشگری، حال که دولت جدید روی کار آمده و وزرا تغییر کرده‌اند و قرار است مدیران کل و استانداران جدید انتخاب شوند فرصت خوبی است تا افرادی برای این سمت‌ها انتخاب و معرفی شوند که با مردم به درستی و با صداقت صحبت کنند و آمار دقیق ارائه دهند.

آمارها در مورد میزان ورود و اقامت مسافران به گیلان آنچنان متناقض و قابل بحث بود که بالاخره «سید مصطفی فاطمی» دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گزارشی آماری از وضعیت سفر و اسکان مسافران در تعطیلات بلند نیمه شهریور ماه ۱۴۰۳ ارائه داد. بر این اساس گیلان بعد از مازندران وخراسان رضوی با ثبت دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در رتبه سوم استان‌های پرسفر کشور قرار گرفت.

همزمان اسدلله عباسی استاندار گیلان اعلام کرده بود: ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۲۱۳ نفر مسافر از طریق زمینی، هوایی و ریلی وارد گیلان شده اند و شاهد ثبت ۶ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۵۲ نفر اقامت – شب در استان هستیم.

رییس جامعه هتلداران گیلان: مسئولان در ایام تعطیلات، هیچ برنامه‌ریزی برای تأمین ارزاق عمومی، نان و بنزین نداشتند و برق هم که مدام قطع می‌شد و اکثر مسافران ناراضی از استان خارج شدند. این‌ها همه از بی‌تدبیری مسئولان ارشد گیلان نشأت گرفته است.

مسافران، با نارضایتی از گیلان خارج شدند

«حسن مهرور اصل» رییس جامعه هتلداران گیلان می‌گوید: در بحث آمار ورود نزدیک به ۶ و نیم میلیون مسافر به گیلان آن هم در یک مدت زمانی کوتاه باید بگویم احتمال دارد که این آمار درست باشد زیرا همه مسافرانی که وارد گیلان می‌شوند در استان اقامت نمی‌کنند و فقط به قصد سفر به استان‌های همجوار این مسیر را جهت تردد انتخاب کرده‌اند. اما مطمئنا اقامت مسافران در گیلان بسیار کمتر از این عدد بوده است.

البته باید در اینجا از واژه سونامی استفاده کنم زیرا هفته گذشته وقتی به جای جای گیلان نگاه می‌کردیم مملو از مسافر بود و دهها چادر نیز برپا شده بود.

وی افزود: البته بررسی وضعیت هفته گذشته نشان می‌دهد اکثر سفرهای انجام شده بدون برنامه‌ریزی قبلی بوده و مقامات استان هم کاری برای مدیریت این وضعیت انجام نداند. طبق آماری که ما احصاء کردیم در تعطیلات هفته گذشته، بندرانزلی با دارا بودن ۴۷ کیلومتر نوار ساحلی، در کل کشور از حیث آمار ورود و اقامت مسافر بی‌نظیر بوده و در رتبه اول قرار گرفته است. اما با این حال دیدیم که مسئولان هیچ برنامه‌ریزی برای تأمین ارزاق عمومی، نان و بنزین نداشتند و برق هم که مدام قطع می‌شد و اکثر مسافران، ناراضی از استان خارج شدند. این‌ها همه از بی‌تدبیری مسئولان ارشد گیلان نشأت گرفته است.

رزرو هتل‌های گیلان توسط طبقه مرفه

وی به آمار چند روز اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، مبنی بر اینکه ۳۰ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارند هم اشاره‌ای داشت و می افزاید: اگر خط فقر در کشور ما ۳۰ درصد نبود میهمانان به صورت سونامی به گیلان سرازیر نمی‌شدند بلکه با یک برنامه‌ریزی قبلی وارد گیلان می‌شدند و می‌توانستند به خوبی از امکانات اقامتی، تفریحی و گردشگری استفاده کنند. اما در تعطیلات اخیر اکثر مسافران با کمترین بودجه اقدام به سفر کردند.

سفرهایی که رهاورد اقتصادی هم برای گیلان ندارند. متأسفانه در چنین مسافرت‌هایی پولی در گیلان هزینه نمی‌شود و همان تعداد مسافران محدودی که هتل‌های گیلان را برای اقامت انتخاب کردند جزو طبقه مرفه بودند.

با توجه به عدم آمادگی گیلان و شهر رشت برای پذیرایی و میزبانی از مسافر و فقر شدید در امکانات و زیرساخت‌های گردشگری، مدت‌هاست چادرخوابی در حاشیه خیابان‌ها، پارک‌ها و تفرجگاه‌های استان و شهر رشت به امری عادی تبدیل شده و چهره‌ای نازیبا به آن بخشیده است. با این حال شاهد هیچ‌گونه تحرک خاصی از سوی مسئولان برای رفع این نواقص و نازیبایی‌ها و ایضا تقویت امکانات استان نیستیم. اظهار تأسف و یا متهم کردن دیگر مسئولان به کم کاری و بی‌توجهی معمولا مهم‌ترین عملی است که در این ایام از سوی مسئولان گیلان شاهد هستیم.

 

همه در گیلان غافلگیر شدیم

«فرشاد بیژنگ» مدیر هتل معین فومن در مورد مسافران ورودی به گیلان به مرور می‌گوید: هر ساله ما با دو تعطیلات مهم مواجهیم یکی ایام نوروز و دیگری تعطیلات آخر شهریور. امسال به خاطر تعطیلات ۱۲ و ۱۴ شهریور یعنی قبل از دو هفته پایان شهریور، سیل عظیم مسافران را در این تاریخ شاهد بودیم به گونه‌ای که همه در گیلان غافلگیر شدیم.

 

البته ما در مجموعه خود یعنی هتل معین فومن از قبل رزروهای خود را ثبت کرده بودیم اما غافلگیری ما در محیط اجتماعی بود که با کمبود بنزین و ارزاق عمومی و غیره مواجه شدیم و مسافران نتوانستند از مراکز گردشگری و تفریحی گیلان به خوبی بازدید کنند زیرا همه مسیرها بسته بود و تردد به سختی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در تاریخ ۱۵ شهریور نزدیک به هزار پرس غذا برای میهمانان و مسافران مجموعه رستوران هتل معین فومن سرو شد. حج مسافر واقعا بالا بود و مجموعه ما حتی از مسافران عبوری هم پذیرایی کرد.

گیلان زیرساختی برای اقامت مسافر ندارد

هتل آپارتمان سه ستاره صبوری رشت با قدمت کمتر از ۱۰ سال، یکی دیگر از مراکز اقامتی گیلان است که از مسافران ورودی به استان میزبانی می‌کند. صبوری مدیر این مجموعه در مورد ورود مسافران به گیلان و شهر رشت می‌گوید: آماری که ستاد هماهنگی خدمات سفر و اداره کل گردشگری گیلان در مورد ورود مسافر به گیلان ارائه داده‌اند هر دو درست است. بسیاری از این مسافران در گیلان اقامت داشتند و یا به صورت گذری بودند و به شهرها و استان‌های مجاور سفر کردند.

وی ادامه داد: در حوزه اقامت مسافران هم باید بگویم گیلان زیرساخت چندانی برای اقامت مسافر ندارد و رشت به عنوان مرکز استان هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین مسافرانی که به گیلان وارد می‌شوند گذری بوده و از استان عبور می‌کنند و یا فقط یک روز اقامت دارند. بنابراین برای یک روز ارزشی ندارد که در هتل‌ها اقامت کنند.

این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد: میزان استقبال مسافران از هتل‌ها به خصوص مجموعه هتل صبوری بسیار خوب بوده و شاید حتی می‌توان گفت ۳۰۰ برابر روزهای عادی بوده است. هر چند که باید گفت مسافرانی که از طبقه متوسط و پایین جامعه هستند به هیچ عنوان از اقامت در هتل‌ها استقبال نمی‌کنند و بیشتر یا در حاشیه خیابان و پارک‌ها چادر می‌زنند و کمپ برپا می‌کنند و یا به خانه مسافرها و مراکز بوم‌گردی ارزان قیمت مراجعه می‌کنند.

 

 

نظرات بسته شده است.