اتوبوس‌های فرسوده‌ای که به ایستگاه نمی‌رسند

دو روی یک سکه اعزام زائران اربعین و مشکلات حمل و نقل عمومی رشت؛

10

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان خبر داده به منظور جابه‌جایی و اعزام زائران به راهپیمایی اربعین امسال، بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از گیلان برای این کار به کار گرفته خواهند شد.
به گفته «غلامعلی نیک‎فهم»، این طرح از روز ۱۶ مرداد آغاز و در مدت اجرای طرح، از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی گیلان با نظارت ویژه استفاده می‌شود.

مدیرکل راهداری گیلان افزود: در راستای تسهیل جابجایی مسافران از دیگر نهادها و ارگان‌ها نیز درخواست اتوبوس کرده‌ایم و امیدواریم به تعداد اتوبوس‌های گیلان در ایام اربعین برای جابجایی زوار افزوده شود.

در چند سال اخیر و همزمان با استقبال زیاد برای شرکت در این رویداد مذهبی، به غیر از اتوبوس‌های برون شهری ترمینال رشت، از اتوبوس‌های درون شهری شرکت اتوبوسرانی نیز برای جابجایی مسافران اربعین تا مرزهای غربی کشور استفاده شده است.

ایستگاه‌های خلوت و صف مسافران منتظر در سطح رشت خود گویای این امر است. با این حال مسئولان همواره تأکید کرده‌اند که حامی شهروندان هستند و اجازه نخواهند داد حمل و نقل عمومی شهر رشت از وضعیت کنونی بدتر شود.

در کنار اجاره اتوبوس‌های درون شهری رشت برای ایاب و ذهاب کارگران به برخی از کارخانجات، موضوع اعزام اتوبوس‌ها برای جابجایی مسافران اربعین نیز باعث شده در برخی از ماه‌های سال به خصوص ماه منتهی به این رویداد مذهبی، مشکل تردد مسافران و شهروندان حادتر از گذشته شود.

 

در شرایطی فعلی تعداد اتوبوس‌های رشت نسبت به استانداردها بسیار کم است و اتوبوس‌های موجود حتی پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. مشاهدات عینی نشان می‌دهد مشکل کمبود اتوبوس در رشت به حدی است که شهروندان پس از مدت‌ها معطلی در ایستگاه‌های خط واحد، مجبورند یا با پرداخت هزینه بیشتر با تاکسی مسیرهای مورد نظر خود را طی کنند و یا اینکه با اتوبوس‌هایی مواجه می‌شوند که بسیار فرسوده هستند و جایی برای سوار شدن ندارد.

سال گذشته نیز تعداد زیادی از اتوبوس‌های درون و برون شهری گیلان و شهر رشت برای اعزام زائران اربعین به سوی مرزها اعزام شدند به گونه‌ای که تا چندین و چند روز مسافران ترمینال‌های استان به خصوص در رشت به علت عدم فروش بلیط و نبود اتوبوس روزها سرگردان ماندند.

البته وضعیت سال گذشته در بخش اتوبوس‌های درون شهری رشت هم چندان مناسب نبود و بعدا مشخص شد اتوبوس‌های شرکت واحد به سمت مرزها فرستاده شده‌اند.

اگرچه شرکت اتوبوسرانی شهرداری رشت و اداره کل راهداری گیلان همواره اعلام کرده‌اند که در کنار اعزام اتوبوس‌ها برای انتقال زائران اربعین، تمهیدات لازم را برای آسایش و راحتی مردم و شهروندان داخل استان به عمل می‌آوردند اما تجربه سال‌های گذشته و آشفتگی‌ و اختلالات فاحشی که در سیستم حمل و نقل عمومی پدید آمد خلاف این ادعاها را ثابت کرد.

رشت مرکز گیلان است و طبیعتا در طول روز مسافران شناور زیادی از شهرها و روستاهای اطراف به آن سفر می‌کنند. با این حال از اتوبوسرانی شهر رشت و اداره کل راهداری گیلان انتظار می‌رود در کنار خدمت‌رسانی به زائران اربعین، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در مدت زمان اعزام و برگشت آنان، مردم داخل استان و شهر رشت با کمبود اتوبوس مواجه نباشند.

با توجه به مشکلات شدید معیشتی، بسیاری از مردم توان پرداخت هزینه‌های تردد با تاکسی و اسنپ را ندارند و برای رفت و آمد و انجام کارهای خود به اتوبوسرانی وابسته هستند.
بنابراین لازم است مسئولان ذیربط در کنار فراهم آوردن شرایط سفر زائران اربعین، این نکته را نیز در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

نظرات بسته شده است.