اعتبارات گیلان به خزانه برگشت می‌خورد؟

خط و نشان استاندار برای دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها؛

16

مهلت قانونی دستگاه‌های اجرایی گیلان برای جذب اعتبارات سال ۱۴۰۳ رو به پایان است. همزمان استاندار گیلان نیز به برخی از دستگاههای اجرایی ناموفق در جذب اعتبارات، هشدار داده و اعلام کرده این دستگاه‌ها به مردم معرفی می‌شوند.

طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، اعتبارات هزینه‌ای استان در سال ۱۴۰۳ با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ از مبلغ ۱۳،۹۴۵،۷۳۱میلیون ریال به مبلغ ۱۸،۶۱۴،۵۵۸ میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.

بر همین اساس اعلام شده ۳/۷ درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای کشور مندرج در جدول ۱۰-ج قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به گیلان اختصاص یافته و رتبه استان از ۱۹ در سال ۱۴۰۲ به رتبه ۱۶ در سال ۱۴۰۳ در بین استان‌های کشور ارتقا پیدا کرده است.

با این حال نگاه ناعادلانه به گیلان در تخصیص اعتبارات به خصوص در بخش‌های مربوط به بهداشت و درمان، نگهداری از راه‌ها، منابع طبیعی و غیره در طول سالیان سال خسارات و آسیب‌های زیادی به گیلان وارد کرده که جبران آن بسیار سخت به نظر می‌رسد.

در کنار نگاه ناعادلانه به گیلان در سطح ملی، دستگاه‌های اجرایی گیلان از سال‌های گذشته به علت عملکرد ضعیف و عدم ارائه برنامه موفق به جذب سهم بیشتری از اعتبارات ملی نشدند. رویه‌ای که استاندار فعلی گیلان معتقد است در یکی دو سال اخیر بهبود پیدا کرده و روند خوبی را در پیش گرفته است.

از طرفی دولت هرساله اعتبارات بسیار خوبی از محل صندوق توسعه ملی به صورت بلاعوض در نظر می‌گیرد اما عملکرد مسئولان گیلان حتی در دوره فعلی نیز در جهت جذب این اعتبارات قابل قبول نبوده است.

«اسدلله عباسی» استاندار گیلان اخیرا در جلسه جذب اعتبارات سال ۱۴۰۲، ضمن اذعان به ضعف برخی دستگاه‌های استان در جهت در جذب اعتبارات به آنان هشدار داده و گفته است: آن تعداد از دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌هایی که در جذب اعتبارات سال گذشته کم‌کاری کرده‌اند، به مردم معرفی می‌شوند.

شهریور در حال پایان یافتن است و این بدان معناست که مهلت قانونی دستگاه‌های اجرایی گیلان برای جذب اعتبارات نیز به سرعت رو به پایان است. استاندار گیلان ضمن اشاره به این موضوع ابراز کرده: باید برای تأمین اعتبار و بودجه یکساله برنامه‌ریزی شود و برخی از دستگاه‌هایی که در این زمینه کوتاهی داشته‌اند و نتوانسته‌اند اعتبارات حوزه خود را به موقع جذب کنند باید پاسخگو باشند.

وی همچنین ضمن هشدار به شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی گیلان تأکید کرده است: اگر شهرداری و شورای شهری به علت عملکرد ضعیفش نتوانسته بودجه خود را به طور کامل جذب کند و این اعتبار در حال برگشت خوردن به خزانه است به مردم آن شهر اعلام خواهیم کرد و معادل آن از بودجه آن دستگاه در شورای برنامه ریزی کسر شده و برای سال آینده نیز بودجه جبرانی نخواهد داشت.

عباسی که در واپسین روزهای تصدی خود در مسئولیت نماینده عالی دولت در گیلان به سر می‌برد در کنار خط و نشان‌هایی که برای دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها کشیده از جهاد کشاورزی، نوسازی مدارس، منابع طبیعی و شیلات گیلان به علت جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات بودجه‌ای و سازمان بازرسی، اداره کل استاندارد و شهرداری فومن با جذب بیش از ۹۰ درصد اعتبارات تخصیصی سال ۱۴۰۲ قدردانی کرد و گفت که باید برای این دستگاه‌ها پاداش مناسب در نظر گرفته شود.

نظرات بسته شده است.