این زیرساخت همچنان ورشکسته است

نیاز فوری صنعت برق گیلان به 60 همت سرمایه‌گذاری؛

14

رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور، چشم‌اندازی بود که در دولت گذشته به کرات در مورد آن سخنرانی شد. در حالی‌که اولیه‌ترین پیش زمینه‌های این هدف همچنان فراهم نبوده و نیست. «محمدرضا عارف» معاون اول رییس جمهور روز گذشته در همین زمینه گفت: قطعی برق با هدف رشد ۸ درصدی اقتصادی همخوانی ندارد. وی از بی‌توجهی و عدم سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه انرژی انتقاد کرد.

کابینه دولت دکتر پزشکیان به تازگی شکل گرفته و مشخص نیست برای رفع این نقیصه بزرگ و جذب سرمایه‌گذاری خصوصی چه راهکاری تدوین کرده است. ناترازی تولید و مصرف برق کشور چیزی نیست که دیگر مسئولان قادر به کتمان آن باشند. خاموشی‌های پیاپی مشترکان خانگی و صنعتی و عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت که پیش زمینه حیاتی برای توسعه پایدار و رشد و پیشرفت است خود بهترین شاهد برای وضعیت فاجعه‌باز صنعت برق کشور است.

عدم بهینه‌سازی و ایجاد سیکل ترکیبی نیروگاه‌های گازی موجود، توقف احداث نیروگاه‌های جدید فسیلی و تجدید‌پذیر، عدم نوسازی و بهینه‌سازی سیستم انتقال و توزیع قدرت، مکانیسم ناکارآمد قیمت‌گذاری، مدیریت ناکارآمد در تامین نهاده‌های تولیدی نظیر مواد اولیه، تجهیزات و سوخت، عدم اقبال سرمایه‌گذاران برای فاینانس در صنعت برق و نبود امکانات آزمون استاندارد برای برخی کالاهای تولیدی در صنعت برق از جمله برخی چالش‌هایی است که صنعت برق با آن مواجه است.

از طرفی کمبود گاز و همچنین کمبود تزریق سوخت دوم یعنی گازوئیل در بسیاری از نیروگاه‌های برق کشور از جمله گیلان سبب شده نیروگاه‌ها در پاره‌ای از اوقات به مازوت‌سوزی روی بیاورند. مازوت‌سوزی اثرات جبران‌ناپذیری بر روی سلامت مردم داشته و شدیدا محیط‌زیست را به خطر می‌اندازد.

با این حال و با وجود صورت مالی برخی نیروگاه‌ها که همه چیز را در مورد مازوت‌سوزی و یا کمبود پمپاژ گاز فاش می‌کند نهادهای متولی این واقعیت را انکار می‌کنند.

به نقل از خبرگزاری فارس، «محمود دشت بزرگ» مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان روز گذشته گفت: فرسودگی و پرباری دو چالش اساسی صنعت برق گیلان است که در حال حاضر تأسیسات و شبکه‌های صنعت برق استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تأکید کرده که صنعت برق گیلان برای عبور از چالش‌های موجود خود به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ احتیاج دارد. به گفته او برای کاهش شکاف توسعه در حوزه برق گیلان، ۶۰ همت سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.

دشت بزرگ به اقدامات شرکت برق منطقه‌ای گیلان برای افزایش ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع اشاره کرد و گفت: برای احداث چهار پست GIS مناقصه برگزار شده که با اجرای این پروژه‌ها طی یکسال، حدود چهار هزار و ۴۰۰ مگاولت آمپر به ظرفیت فعلی پست‌های انتقال و فوق توزیع به میزان۵۰ درصد افزوده می‌شود.

لازم به ذکر است، طبق اعلام شرکت برق منطقه‌ای گیلان، این استان برای عبور از چالش‌های حال حاضر خود در حوزه تأمین انرژی به ۶۰ همت سرمایه‌گذاری نیازمند است که مشخص نیست این سرمایه‌گذاری چگونه باید تأمین شود.

خاموشی راهکار همیشگی توانیر برای حل ابرچالش کمبود برق کشور بوده است. شرکت توانیر همواره اعلام کرده علت اصلی قطعی‌های مکرر برق گرمای شدید هوا و عدم مصرف بهینه توسط مشترکان خانگی است. اما کارشناسان متخصص در حوزه صنعت برق معتقدند تداوم استخراج رمز ارزها و عدم توقف صادرات برق در کنار عدم سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌ها مهم‌ترین دلایلی است که صنعت برق کشور را به چنین وضعیتی دچار کرده است.

نظرات بسته شده است.