بی توجهی به هشدار‌ها و کم کاری در اطلاع رسانی

جزئیات وقوع حریق بیمارستان قائم رشت اعلام شد؛

14

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت؛ بی توجهی مسوولان بیمارستان قائم به هشدارهای سیستم حریق و عدم اطلاع رسانی درست به آتش نشانی را موجب گسترش آتش در این مرکز درمانی اعلام کرد.

«شهرام مؤمنی» در نشست خبری با رسانه‌ها ، با اشاره به اینکه اتصالی در اتاق یوپی‌اس بیمارستان خصوصی قائم رشت، دلیل وقوع حریق بود اظهار کرد: وقوع حریق در ساعت ۱:۳۰ بامداد روز سه شنبه ۲۹ خرداد به آتش‌نشانی اطلاع داده شد که نیروهای آتش‌نشانی طی چهار دقیقه در محل حاضر شدند که این زمان استاندارد جهانی است.

وی با بیان اینکه در زمان وقوع حریق و اعلام به آتش نشانی، اطلاعات درستی به آتش‌نشانی داده نشد، گفت: عدم اطلاع درست از مکان دقیق وقوع حریق، طبیعتاً موجب افزایش زمان رسیدن به کانون حریق شد، ولی با تلاش‌های انجام شده توسط نیروهای آتش‌نشانی، مکان وقوع حریق شناسایی و اطفاء صورت گرفت که از خسارت‌های بیشتر نیز جلوگیری شد.

 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با بیان اینکه ظاهراً با نخستین هشدار آتش، مسئولان بیمارستان کم‌کاری کرده‌اند و هشدار دوم نیز پس از چهل ثانیه اعلام شد، افزود: نیروهای بیمارستان بعد از هشدار دوم، با تلفن‌خانه بیمارستان جهت اطلاع وقوع حریق تماس می‌گیرند که پس از آن با آتش‌نشانی تماس گرفته می‌شود و در زمان شروع عملیات، آتش در اتاقی که شعله‌ور بوده به سقف آرمسترانگ رسیده بود و کابل‌ها و تأسیسات نیز دچار حریق شده بودند.

به گفته مومنی، دوربین‌های بیمارستان نشان می‌دهند، پرسنل این مرکز با مشاهده دود می‌توانستند طبق دستورالعمل توسط تیم مدیریت بحران بیمارستان نسبت به خروج اضطراری بیماران اقدام کنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت در ادامه با بیان اینکه حوادث آتش‌سوزی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است،اظهار کرد: آتش‌نشانان و تیم‌های عملیاتی این سازمان در سه ماهه نخست امسال به ۱۴۳۶ مورد عملیات اطفای حریق، حادثه و خدمات ایمنی اعزام شدند. از این تعداد عملیات، ۱۶۴ مورد آتش سوزی منازل مسکونی، ۴۸ مورد تجاری و ۴۲۲ سایر حریق‌ها بوده است.

مؤمنی تاکیدکرد: علت ۲۷ درصد آتش‌سوزی‌ها اتصال در سیستم سیم کشی برق تشخیص داده شد که توجه به ایمنی سیم‌کشی‌های برق اماکن عمومی و به خصوص منازل مسکونی بسیار حائز اهمیت است.

لازم به ذکر است: بی‌احتیاطی در روشن گذاشتن وسایل گاز سوز و برقی، نشتی گاز و رفع نکردن نواقص وسایل گاز سوز خصوصاً گاز پیک نیکی، رسیدن شعله‌های ناشی از آتش‌سوزی علفزار و ضایعات به دیوارهای عایق و سربندی‌ها، بی‌احتیاطی در روشن گذاشتن گاز پیک نیکی و لوازم‌برقی در مجاورت پرده و لباس، تجمع معتادین در منازل مخروبه و یا متروکه، رفع نکردن نواقص لوازم برقی و استفاده از یک پریز و سه راهی مشترک برای لوازم پر مصرف و غیره از مهم‌ترین عوامل خطرآفرین و حادثه ساز در آتش سوزی ‌های اخیر بوده است.

 

 

 

 

نظرات بسته شده است.