تغییرات اقلیمی و نگرانی از کاهش صید

فصل صید ماهی از 20 مهر در گیلان آغاز می‌شود

22

شیلات گیلان از آغاز صید ماهیان استخوانی از فردا در گیلان خبر داد. این درحالیست که فصل صید در استان مازندران از ۱۵ مهرماه آغاز شده است.

 

«کوروش خلیلی» مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به آغاز فصل صید گفت: از فردا ۲۰ مهر ۱۴۰۳، افزود: بر اساس مصوبه کمیته مرکزی مدیریت صید سازمان شیلات ایران، امسال صید انواع ماهیان از نوار ساحلی کاسپین در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به صورت رسمی از ۲۵ مهر آغاز می‌شود، اما این سازمان، به پره‌های صیادی استان‌هایی که با تولید بچه ماهیان در حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر مشارکت کرده اند با یک سیاست تشویقی اجازه داده است تا صید را از فردا ۲۰ مهر ۱۴۰۳ آغاز کنند.

 

وی با اعلام خبر فعالیت ۴ هزار صیاد گیلانیِ عضو ۴۶ پره صیادی فعال در استان از فردا اضافه کرد: حدود ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از این صیادان از سهامداران شرکت‌های تعاونی پره در گیلان هستند.

 

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه سال گذشته ۷ هزار و ۶۶۰ تن انواع ماهی از دریای خزر در گیلان صید شد که ۱۷ درصد بیش از سال ۱۴۰۱ بود گفت: پیش بینی می‌شود صیادان گیلانی امسال بیش از ۷ هزار تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید کنند.

 

کوروش خلیلی با اشاره به میزان صید هر سال بر اساس شرایط آب و هوایی و تعداد روز‌های مناسب برای صید، افزود: به طورمعمول، هر سال سبد صید صیادان گیلانی را ۵۰ درصد ماهی سفید، ۴۸ درصد کفال و ۲ درصد ماهیانی مانند سوف، سیم و کپور تشکیل می‌دهند.

 

لازم به ذکر است: صنعت شیلات در گیلان وابسته به دریا و استخرهای تولید ماهی گرم آبی و سردآبی است. تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر منجر به ‌خشک‌سالی و تخریب منابع آبی کوچک مقیاس ‌مانند دریاچه‌ها و آبگیرها و تالاب‌ها، کاهش دبی رودخانه‌ها تخریب و تغییرات ساختاری در زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های حساس و آسیب‌پذیر، کاهش تنوع گونه‌ای و در بعضی موارد کاهش جمعیت و ذخائر آبزیان، تغییر الگوی رسوب‌گذاری و فرسایش شده است.

از اینرو با کاهش ذخایر آبزیان، سازمان شیلات به تکثیر و رها سازی بچه ماهی در دریای خزر اقدام کرد. طبق آمارهای شیلات گیلان، در ۵ماهه نخست ۱۴۰۳ حدود ۳۸ میلیون بچه ماهی استخوانی در سفید رود و تا قبل از شروع فصل صید ۳۵ میلیون بچه‌ماهی دیگر هم رهاسازی شد. همچنین از ابتدای سال۱۴۰۳ بیش از ۴میلیون کپورماهیان دریایی در این منطقه رهاسازی شده است.

نظرات بسته شده است.