تنها سلاح دفاعی ما باتوم است

همزمان با روز جهانی جنگل‌بان و افزایش حملات قاچاقچیان چوب عنوان شد:

48

همزمان با نهم مردادماه، روز جهانی جنگل‌بان؛ همچنان عدم وجود مجازات‌های بازدارنده، تعریف نشدن جنگل بانان به عنوان ضابطین قضایی و حمایت‌های قضایی اندک پیش‌بینی‌شده از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، انجام امورات حفاظتی را برای جنگلبانان گیلانی دشوار کرده است.

 

روزهای گذشته بود که در تازه‌ترین مورد یکی از نیروهای جنگلبانی شهرستان تالش، بی آنکه به تجهیزات دفاعی مجهز باشد مورد حمله قاچاقچیان چوب قرار گرفت و از ناحیه دست و صورت به شدت زخمی و مصدوم شد. این اولین و حتی آخرین حمله به حافظین عرصه های منابع طبیعی گیلان نیست و نخواهد بود. چنانچه پیش از این نیز در اوایل سال جاری در لوندویل شهرستان آستارا دو تن از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در درگیری شبانه با قاچاقچیان چوب مصدوم شدند.

 

آنچه که در حال حاضر دغدغه و چالش اصلی جنگل‌بانان گیلانی است؛ کمبود نیرو، نبود تجهیزات دفاعی و نبود حمایتهای قضایی و انتظامی در برابر قاچاچیان چوب و متصرفان منابع طبیعی است که این نیروها را در بی سلاح ترین حالت ممکن ناتوان از دفاع شخصی کرده است.

امسال همزمان با فرا رسیدن روز جهانی جنگل‌بانان؛ وضعیت معیشتی، حقوق اندک،کمبود نیرو، خطرات جانی و تردد در نقاط صعب‌العبور بدون تجهیزات کافی و خودرویی شرایط را برای جنگلبانان بسیار سخت کرده و در برابر تمام این دشواری‌ها، حمایت‌های لازم از آنها انجام نمی‌شود .

کمبود نیرو، نبود تجهیزات دفاعی و نبود حمایتهای قضایی و انتظامی در برابر قاچاچیان چوب و متصرفان منابع طبیعی این نیروها را در بی سلاح ترین حالت ممکن ناتوان از دفاع شخصی کرده است

تنها سلاح دفاعی ما باتوم است

یک جنگل بان گیلانی که نخواست خود را معرفی کند در گفت و گو با مرور با اشاره به کم بودن حقوق و مزایای اندک این نیروها گفت: بخش اعظمی از حقوق نیروهای حفاظتی به واسطه شرکتی بودن پرداخت نمی‌شود و جنگل بانان با تاخیر دو الی سه ماهه حقوق دریافت می‌کنند که جوابگوی معیشت آنان نیست.

وی با اشاره به مشکلات پرداخت دستمزد و وضعیت اقتصادی این نیروها اضافه کرد: جوابگو نبودن حقوق در برابر وظیفه سنگینی که به دوش ما قرار دارد موجب شده برخی جنگلبان به منظور تامین نیازهای خود به شغل دوم روی بیاورند که فشار کار مضاعفی را برای آنها به همراه داشته است.

این درحالیست که کار ما در حفاظت از جنگل‌ها به صورت شبانه‌روزی است و ساعات کاری ندارد. با این حال برخی از ما بعد با وجود سابقه کار بیش از ۱۰ سال هنوز وضعیت شغلی و حقوقی مشخصی نداریم و این موضوع فشار روحی و جسمی زیادی به همکاران وارد کرده، بطویکه سال گذشته شاهد از دست دادن یکی از همکاران خود بودیم.

 

این جنگل بان همچنین اضافه کرد: ما به عنوان نیروهای حافظتی در برابر متخلفین و قاچاقچیان چوب به هیچ عنوان از امنیت جانی برخوردار نیستیم. تنها سلاح دفاعی ما باتوم است که در مقابل اسلحه سرد و گرم قاچاقچیان جوابگو نیست. حتی اگر برای دفاع از خودمان ناخواسته موجب جراحت یا کشته شدن فرد متخلف بشویم هیچ گونه حمایت قانونی و قضایی از ما انجام نمی‌شود.

ما به عنوان نیروهای حافظتی در برابر متخلفین و قاچاقچیان چوب به هیچ عنوان از امنیت جانی برخوردار نیستیم. تنها سلاح دفاعی ما باتوم است که در مقابل اسلحه سرد و گرم قاچاقچیان جوابگو نیست.

طی سالهای اخیر بالا بودن قیمت و ارزش چوب عامل افزایش قاچاق چوب در گیلان شده است. عدم بازدارندگی قوانین قضایی و مجازات قاچاق چوب موجب تعدی بیش از همیشه قاچاقچیان به نیروهای حفاظتی جنگلهای استان شده است. بگونه ای که این حملات به شکل خشونت آمیز و با برخورداری از سلاح های گرم و سرد و بطور حرفه‌ای و سازمان یافته انجام می‌شود. این درحالیست که با وجود تصویب قانون حمایت‌های قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان و جنگلبانان، هنوز هم حمایت‌های کافی در این زمینه از نیروهای جنگلبانی دیده نمی‌شود.

 

گیلان بالغ بر ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۵۰ هزار هکتار مرتع دارد که مطابق استانداردهای جهانی به ازای هر ۵۰۰ هکتار جنگل به یک جنگلبان نیاز است. اما این آمار در گیلان برای حدود هر چهار هزار هکتار، یک نیروی حفاظتی است. کمبود نیروی جنگل‌بان در استان موجب شده در بسیاری از مواقع نیروهای روستایی و انتظامی و سایر محیط بانان در مواقع بحرانی به یاری این نیروها بشتابند.

بالا بودن قیمت و ارزش چوب عامل افزایش قاچاق چوب در گیلان شده است. عدم بازدارندگی قوانین قضایی و مجازات قاچاق چوب موجب تعدی بیش از همیشه قاچاقچیان به نیروهای حفاظتی جنگلهای استان شده است

در سه سال اخیر هیچ نیرویی اضافه نشده

به دلیل کمبود نیروی جنگل بان، در غرب استان و در شهرستانهای تالش و رضوانشهر قاچاق چوب بیشتری اتفاق می افتد. «سرهنگ محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت از جنگلها و منابع طبیعی گیلان با بیان این مطلب به مرور اظهار کرد: در گیلان در حدود ۴۰۰ نیروی جنگلبان داریم که با توجه به مساحت جنگلها و لزوم حفاظت آنها از متصرفین و قاچاقچیان، با ۲۵۰  نفر نیرو کمبود مواجه هستیم. ضمن اینکه برای حفاظت از مراتع و سواحل نیز کمبود نیرو داریم. این درحالیست که طی ۳ سال اخیر هیچ نیرویی به یگان حفاظت از منابع طبیعی استان اضافه نشده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی گیلان با اشاره به عدم تجهیز نیروهای جنگلبانی به تجهیزات دفاعی افزود: حداقل در ۵ سال اخیر در حدود ۳۰ نفر از جنگل بانان گیلانی در معرض حمل و هجوم قاچاقچیان قرار گرفتند و به دلیل اینکه همه این نیروها شرکتی بوده و همچنان ضابط قضایی شناخته نمی شوند به سلاح و تجهیزات مجهز نبوده و امکان دفاع از خود را ندارند.

در واقع تنها وسیله دفاعی جنگل‌بانان گیلان، باتوم است.

قربانی لرد با بیان اینکه از سال گذشته با تمهیدات انجام شده از سوی یگان حفاظت منابع طبیعی به میزان قاچاق چوب افزوده نشده تصریح کرد: در بحث قاچاق چوب با ۸ درصد کاهش مواجه بودیم و خوشبختانه تعداد حملات به نیروها نیز کاهش داشته است و خوشبختانه امسال شاهد مصدومیت ۳ جنگل بان بودیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نیروهای جنگل بانی همچنان ضابط قضایی و انتظامی شناحته نشده اند  و در برابر متصرفین بی دفاع هستند از دولت انتظار داریم نیروهای جنگل بان صدمه دیده را تحت پوشش حمایتی امور جانبازان و ایثارگران قرار بدهد.

 

فرمانده یگان حفاظت از جنگلها و مراتع گیلان ضمن تایید مشکلات اعتباری تامین حقوق و دستمزد نیروهای جنگل بانی استان تصریح کرد: کمبود نیرو و  امکانات دفاع شخصی، ماشین آلات فرسوده موتوری و خودرویی، نبود حمایتهای قضایی و پشتیبانی انتظامی از چالش های جنگل بانان گیلانی در حفاظت از عرصه های ملی و طبیعی استان است.

 

 

نظرات بسته شده است.