تونل سبز فومن در معرض نابودی قرار گرفت

هجوم آفت پروانه سفید به عرصه‌های جنگلی گیلان؛

38

هجوم آفت پروانه سفید اشجار به درختان تونل سبز فومن و بی‌نتیجه‌بخش بودن اقدامات انجام گرفته برای مقابله با این آفت در طی دست کم یکماهه اخیر، سبب شده درختان محور ورودی فومن در معرض نابودی قرار بگیرند.

تونل سبز فومن، این نامی است که برای بلوار ورودی شهر فومن در نظر گرفته شده، فضایی که به علت زیبایی چشم‌نوازش یک اثر زیبای میراث طبیعی نیز به شمار می‌رود.
در تونل سبز فومن با بیش از ۵۰ سال قدمت بیش از ۴ هزار درخت قدیمی و تنومند از نوع چنار قرار دارد.

خشک شدن درختان در اثر پدیده کم‌آبی و تهدید قطع درختان از جمله بحران‌هایی بوده که در تمام این سال‌ها تونل سبز فومن و درختان سر به فلک کشیده آن را در جاده‌ای که به جاده بهشت معروف شده است تهدید کرده و می‌کند.

دقیقا ۱۰ سال پیش بود که خاوری، مدیرکل وقت راه و شهر سازی گیلان در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های گیلان درخواست کرده بود به دلیل عمر زیاد درختان و جلوگیری از واژگونی باید مجوزهای قطع درختان حاشیه جاده رشت به فومن صادر شود. سخنانی که با واکنش تند مردم، انجمن‌های دوستدار محیط زیست و نمایندگان مجلس مواجه شد.

اما آفت پروانه سفید، جدی‌ترین تهدیدی است که این روزها به جان تونل سبز فومن افتاده و برگ‌ریزان و پائیز زودرس را برای آن به ارمغان آورده است. وضعیت آنقدر خطرناک و اضطراری شده که مسئولان این شهرستان برای نجات درختان از مقامات ارشد استان درخواست کمک کرده‌اند.

به نقل از خبرگزاری فارس، «فرامرز مرزجانی» فرماندار شهرستان فومن در تازه‌ترین اظهارنظر خود در مورد اقدامات انجام شده برای نجات درختان تونل سبز فومن گفته است: بخش اعظمی از درختان تونل سبز در خارج از محدوده شهرستان فومن قرار دارد و مقابله با دو تهدید جدی آفت پروانه سفید و جلوگیری از خشک‌شدن درختان از توان و امکانات شهرستان خارج است.


مرزجانی از حامیان محیط زیست نیز برای نجات درختان زیبای تونل سبز فومن درخواست کمک، همراهی و همکاری کرد.

آنگونه که فرمانداری شهرستان فومن گزارش کرده از ابتدای مرداد امسال که هجوم این آفت به درختان تونل سبز فومن شدت پیدا کرد، محلولپاشی با حشره‌کش بیولوژیک BT درختان آلوده توسط اکیپی شامل شهرداری و جهاد کشاورزی با همکاری برخی ادارات انجام شده است.

با نگاه به وضعیت حال حاضر حجم آلودگی در تونل سبز فومن، ظاهرا این اقدامات جوابگو نبوده است و وسعت آلودگی افزایش پیدا کرده به طوری‌که آفت پروانه سفید درختان محور ورودی به فومن را کاملا در معرض نابودی قرار داده است.

بی نتیجه بودن اقدامات انجام شده و عدم توجه مسئولان استانی به این موضوع سبب شده دادستان فومن نیز مکاتبه‌ای با اسدالله عباسی استاندار گیلان انجام دهد و طی یک دادخواهی از وی برای حفظ درختان تونل سبز کمک بخواهد.

طبق نظر کارشناسان، آفت پروانه سفید به درختان توت، افرا، لرک، الوار درختان میوه، عرعر، خرمالو، نارون، آزاد، توسکا، بید، صنوبر، چنار و انجیری حمله می‌کند. این پروانه همه چیز خوار ۶۳۰ گونه دارد و برگ بیش از ۱۳۰ گونه گیاهی را می‌خورد.

گفته شده آفت پروانه سفید آمریکایی از سال ۱۳۸۱ با واردات چوب از روسیه وارد مناطق رضوانشهر، لشت نشاء و خشکبیجار شده و در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است. افزایش فعالیت آفت پروانه سفید آمریکایی در این محدوده از شهرستان فومن، زنگ خطر خارج شدن مجدد آن از حالت قرنطینه و سرایتش به سایر بخش‌های جنگلی گیلان را به صدا درآورده و لازم است مسئولان استان برای مقابله جدی‌تر با این آفت و جلوگیری از همه‌گیری دوباره آن در عرصه‌های باغی و جنگلی، اقدامات کارسازتری را در دستور کار قرار دهند.

لازم به ذکر است، پروانه سفید آمریکایی حشره‌ای است که فعالیتش در فصل تابستان و همزمان با افزایش دمای هوا به خصوص در خرداد، تیر و مرداد ماه دو چندان می‌شود. از طرفی به دلیل پراکندگی و تخم‌ریزی بر روی سرشاخه‌های درختان، مبارزه شیمایی با این آفت بسیار پر هزینه و سخت است. بنابراین باید تا قبل از سرایت بیشتر آن در درجه اول نجات پهنه‌های آلوده و در درجه دوم اقدامات پیشگیرانه در اولویت قرار گیرد.

نظرات بسته شده است.