حذف غربالگری تبعات خطرناکی به دنبال دارد

ارتقاء جایگاه گیلان در جوانی جمعیت و ده‌ها سوال بی جواب؛

21

جایگاه گیلان در جوانی جمعیت به رتبه ۱۶ کشور ارتقا پیدا کرد. این خبری است که چند روز قبل به نقل از دانشگاه علوم پزشکی گیلان منتشر شد. به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ظاهرا شیب موالید در گیلان که سال‌هاست وضعیتی نزولی داشته است از این حالت خارج شده و گیلان توانسته گوی سبقت را در افزایش موالید از بسیاری از استان‌های کشور برباید.

طبق گزارش ۶ ماه قبل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، جمعیت گیلان از نظر میزان سالخوردگی در رتبه اول کشور قرار گرفته است. میزان باروری در این استان ۱.۰۶ نفر ذکر شده که به نسبت میزان باروری ۱.۷۴ در کشور، گیلان رتبه ۳۱ را دارد.

 

اما اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاد که گیلان اینچنین در دام پیری جمعیت گرفتار شد دلایل زیادی از سوی کارشناسان و جامعه‌شناسان مطرح شده است. برخی معتقدند گیلانی‌ها میل چندانی به بچه‌دار شدن ندارند به همین علت جمعیت جوان آن روز به روز کمتر می‌شود.

برخی دیگر هم اعتقاد دارند یکی از دلایل مهم پیری جمعیت در گیلان، افزایش مهاجرت سالمندان و ترک جوانان این استان برای یافتن شغل و زندگی بهتر بوده که تقریبا در دو دهه اخیر و همزمان با رکود فزاینده بازار کار اتفاق افتاده است.

عده‌ای دیگر از کارشناسان، افزایش سن ازدواج، آمار بالای طلاق از جمله طلاق عاطفی و جنسی، تاخیر در فرزندآوری و تمایل به تک فرزندی در گیلان را از دلایل بروز بحران جمعیتی استان عنوان می‌کنند.

با این حال در بررسی دلایل مهم کاهش موالید، نباید سیاست‌های کلان اقتصادی را فراموش کرد. فقر، معیشت ضعیف و پرتاب شدن خیل عظیمی از جمعیت کشور و گیلان در تله تورم ملموس‌ترین دلیلی‌ست که می‌توان برای سالخوردگی جمعیت گیلان و کاهش آمار ازدواج و تولید در این استان ذکر کرد.

 

امسال دهمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت است. همزمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داده بر اساس قانون جوانی جمعیت، تبلیغ شیرخشک، شیشه شیر و پستانک از سوی شرکت‌ها و رسانه‌ها ممنوع است.

اعطای تسهیلات فرزندآوری، اعطای زمین برای ساخت مسکن و ترویج سبک زندگی اسلامی از دیگر تلاش‌های حاکمیت برای عبور از بحران کاهش موالید در کشور محسوب می‌شود.

اقدامات مذکور در راستای تلاش‌های ایران برای افزایش درصد موالید و فرار از چالش‌های سخت و پیچیده پیری جمعیت اجرا می‌شود. باید منتظر بود و دید اجرای این دست اقدامات ایذایی دقیقا چه نتیجه‌ای برای کند کردن شتاب پیری جمعیت در گیلان دارد.

 

نظرات بسته شده است.