حفظ محیط زیست نیازمند مشارکت است

در گردهمایی تشکلهای محیط زیستی گیلان عنوان شد؛

101

سازمان های غیردولتی NGO یا همان سازمان های مردم نهاد که در ایران سمن از آنها یاد می‌شود، در حوزه محیط زیست از ابتدای دهه ۷۰ در گیلان فعال شدند و امروزه با رشد اندکی به کمتر از ۲۰ سازمان مردم نهاد محیط زیستی در استان گیلان رسیده اند. سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی در ابتدا برای آگاهی رسانی و آموزش به مردم توسط مردم شکل گرفته و در ادامه راه با ثابت قدم بودن در اهداف خود در راستای توسعه پایدار و تخصصی شدن اعضا در تصمیم سازی سیاستهای حل مساله محیط زیستی و ارایه مشاوره های تخصصی در این زمینه نیز رشد یافتند و در ادامه شبکه تشکلهای محیط زیستی و منابع طبیعی استان را شکل داده تا با در کنار هم بودن اثربخشی بهتری در حوزه داوطلبی خود داشته باشند.

 

روز گذشته برای اولین بار در گیلان گردهمایی تشکلهای محیط زیستی به مناسبت ۲۲ مرداد، روز تشکلها و مشارکت مردمی و به همت شبکه تشکلهای محیط زیستی و منابع طبیعی استان با حضور ۳۰۰ نفر از اعضای تشکلهای مردم نهاد عضو شبکه برگزار شد.

 

در این گردهمایی که با هدف تقویت همکاریهای محیط زیستی، تشویق مشارکت داوطلبانه و راهکارهای برون رفت از چالشهای محیط زیستی، مشارکت اجتماعی و تعهد شبکه به مشارکت برگزار شد؛ «مازیار رضوی» مدیر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، «الهه کلانتری» مدیر آموزش و مشارکت های مردمی اداره‌کل محیط زیست و جمعی از مسوولین و تشکلهای مردم نهاد محیط زیست استان حضور داشتند و این تشکلها به تشریح فعالیتهای خود پرداختند.

بودجه استانی برای حفاظت از محیط زیست باید با توجه به حضور گردشگران در نظر گرفته شود چرا که ایمنی گردشگران در طبیعت نیز بر حفاظت از طبیعت در این استان اثر گذار است.

بودجه محیط زیست با توجه به گردشگری پذیری استان تخصیص یابد

«محمد مهدی نیازمند» مدیرکل امور فرهنگی و تشکلهای استانداری با اشاره به نقش مهم تسهیلگری تشکلهای مردم نهاد در برقراری پیوند بین مردم و حاکمیت اظهار کرد: این پیوند هر چقدر پرنگ تر باشد در بسیاری از امورات می‌توان موفق بود و  این سیاستی بوده که در دولت سیزدهم پیگیری شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی، آنچه که در حوزه فطری انسان وجود دارد دلسوزی به طبیعت و دغدغه مندی نسبت به آسیب به طبیعت و همه مخلوقات طبیعی است که به صراحت در دین نیز بیان شده است.

نیازمند به ضرورت افزایش چند برابری دغدغه در حفاظت از منابع طبیعی گیلان تاکید کرد و افزود: بودجه استانی برای حفاظت از محیط زیست باید با توجه به حضور گردشگران در نظر گرفته شود چرا که ایمنی گردشگران در طبیعت نیز بر حفاظت از طبیعت در این استان اثر گذار است. چنانچه در سال گذشته ۶۰ میلیون گردشگر شب خواب وارد استان شدند که نیازمند فرهنگی سازی و آموزش در این حوزه هستند.

نیازمند در ادامه خواستار هم افزایی تمامی دستگاهها در حوزه محیط زیست استان شد تا  چالشهایی همچون طرح هادی و تغییر کاربری زمین در روستاها ، قاچاق چوب با کمترین تعارض برطرف شوند.

گیلان جنگلهای ارزشمندی دارد که نیازمند توجه بیشتری برای حفاظت است. لازم است یک بازنویسی مهندسی در ارتباط با سمن ها داشته باشیم تا فعالانه تر عمل کنیم. سمن می‌توانند اثربخشی حفاظت از محیطزیست را دو چندان کنند.

جنگلهای گیلان نیازمند حفاظت هستند

«شعبانعلی نظامی» مدیرکل پیشین محیط زیست گیلان نیز در این گردهمایی؛ تشکلهای مردم نهاد محیط زیست را عصاره‌ی انسانیت در حفظ محیط زیست دانست و افزود: در سال ۱۹۹۲ بود که برای بار اول مبحث انسان و محیط زیست مطرح شد. چرا که صنعت به سمتی می‌رفت که مقارن با تخریب محیط زیست بود اما در آینده هر کشوری که جنگل داشته باشد در زمره ابرقدرت های جهان قرار می‌گیرد.

گیلان جنگلهای ارزشمندی دارد که نیازمند توجه بیشتری برای حفاظت است. لازم است یک بازنویسی مهندسی در ارتباط با سمن ها داشته باشیم تا فعالانه تر عمل کنیم زیرا سمن می‌توانند اثربخشی حفاظت را دو چندان کنند.

 

 حفظ محیط زیست نیازمند مشارکت است

در ادامه «سید مازیار رضوی»مدیرکل منابع طبیعی گیلان نیز با اشاره به اینکه تلاش سمن ها در حفظ محیط زیست به نوعی جهاد محسوب می‌شود با تاکید بر واژه مشارکت تصریح کرد: این واژه در حوزه محیط زیست باعث می‌شود که دنیا نجات پیدا کند و راه حلی برای هر ۳۲ مساله جهانی پیدا شود. دنیا به مشارکت نیاز دارد. مشارکت یعنی همنوع دوستی و زمانی که نوع دوست باشیم. می‌توانیم به حفظ محیط زیست امیدوار باشیم در واقع برای توسعه پایدار باید نوع دوستی را توسعه دهیم.

وی در ادامه سخنان خود دو پیشنهاد ارایه کرد؛ پیشنهاد اول کمکی که انجمن ها مردم نهادی مانند سبزکاران که از لحاظ فکری و عملی در کاشت یک میلیارد درخت انجام می‌دهند و تقاضا داریم  در این پروژه به کمک منابع طبیعی بیایند.

پیشنهاد دوم انسجام و همکاری تشکلهای محیط زیستی با یکدیگر است که بدیهی است با مشارکت و همکاری یکدیگ ، اثربخشی بیشتری در راستای حفاظت از محیط زیست به خواهند داشت.

 

در پروژه بانی جنگل، مردم روستا همراه ما شده‌اند و تلاش کردیم با مفهوم جدیدی از جنگل، منطقه را حفظ کنیم .یعنی مردم را به عنوان بخش جدیدی از این جامعه پذیرفتیم و با آنها همراه شدیم.

مفهوم جدیدی از جنگل در لیشک ارایه کردیم

در ادامه گردهمایی « نسیم طواف زاده» مدیرعامل موسسه سبزکاران بالان در خصوص پروژه بانی جنگل که از سال ۹۹ شروع به فعالیت کرده و پروژه درختکاری این موسسه در منطقه لیشک سیاهکل توضیحاتی ارایه کرد.

طواف زاده گفت: ما عرصه ای به محدوده ۹۰  هکتار را از منابع طبیعی استان به امانت گرفتیم و تصمیم به احیای داریم. در این پروژه مردم روستا همراه ما شده اند و تلاش کردیم با مفهوم جدید جنگل، منطقه را حفظ کنیم .یعنی مردم را به عنوان بخش جدیدی از این جامعه پذیرفتیم و با آنها همراه شدیم.

وی تصریح کرد: تمام جاندارن داخل جنگل، گیاهان کوچک تا پرنده های آسمان نیز در این محدوده جنگلی رصد می‌شوند، به همین دلیل رصد جاندارن و گیاهان منطقه از بخش های مهم پروژه است که بخشی از این کار با دوربین های تله ای انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: هر کدام از شما می‌توانید سرپرست یکی از این نهال ها و مالک معنوی این نهالها باشید. مطمن باشید در این سرزمین ماندگار می‌شوید، این عرصه به کار خود ادامه می‌دهد. چه ما در ادامه راه باشیم یا نباشیم ولی این عرصه وجود دارد و تغییر و تحولاتش نشان می‌دهد که شما به عنوان مردم گیلان چه چیزی را خواستید و چه چیزی را ثبت کردید، آنچه را شما می‌خواهید در این سرزمین ماندگار می‌شود.

 

مدیرعامل موسسه سبزکاران  افزود: طی سه دهه فعالیت پروژه های بسیاری را چه داخل استان چه خارج از استان اجرا کرده ایم. در شمال، در جنوب در شرق کشور مثل کار با زنان روستایی در هامون که کمک کردیم اتفاهای بهتری را تجربه کنند، توانمندسازی زنان یکی از پروژه های ما بوده تا بتوانند معشیت بیشتری داشته باشند تا تخریب محیطزیست کمتری برای کسب معیشت روی دهد.

در ادامه گردهمایی نیز « فرشید کریمی» مدیرعامل موسسه آوای ترنگ گیلان، «طاهره صبوری» مدیر عامل موسسه بوم پژوهش گیلان پاک، «امیر زمانی» مدیر عامل انجمن دوستداران محیط زیست لنگرود، «بهرام احمدی» از تشکل راش های سبز تالش، مریم پی سپار مدیرعامل موسسه قدم های سپید، «زهره شمشادی» مدیرعامل موسسه جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست، «زهرا جنسی» نماینده جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست، خدیجه توسلی معروف به مادر ایراندخت به عنوان نماینده سرزمین ایده آل و «رضا حیدری »مدیرعامل انجمن سبز میراث هیرکانی، «حمید توسلی» مدیرعامل انجمن طبیعت گران برنا ، «ماهان مه رو» مدیرعامل انجمن رفتگران طبیعت، «پیمان رستمی» مدیرعامل انجمن نبض طبیعت خزر چند تن از مدیران موسسات محیط زیستی و منابع طبیعی استان در خصوص فعالیت و دغدغه های محی زیستی خود سخنانی ارایه کردند و در پایان برنامه از تشکلهای محیط زیستی استان و ۶ نفر از اعضای فعال آنها تقدیر شد.

 

نظرات بسته شده است.