رشت به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است

ساماندهی ترافیک و برخورداری از حمل و نقل مدرن شهری؛

4,634

رشت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان‌های حاشیه دریای خزر، بزرگترین شهر گیلک‌نشین و بزرگترین سکونت‌گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. با این حال هیچ زیرساخت حمل و نقل عمومی مدرنی ندارد. پروژه مترو رشت به دلیل مشکلات محاسباتی با شکست مواجه شده است.

خیابان‌های آن کم عرض و تاکسی‌هایش فرسوده هستند. تعداد زیادی از اتوبوس‌های درون شهری آن اسقاط شده و دیگر قادر به خدمات‌دهی نیستند و ترافیک شدیدش آن را به پارکینگی بزرگ تبدیل کرده است.

«مرتضی حیدری» یکی از شهروندانی است که از وضعیت ترافیک و حمل و نقل عمومی شهر رشت گلایه دارد. او به مرور می‌گوید: صبح‌ها برای رسیدن به محل کارم از فاز یک خیابان ضیابری تا محدوده فلکه توشیبا، برای آنکه با ترافیک سرسام‌آور و شدید فلکه گاز و سه راه رودباری مواجه نشوم مجبورم ۶ و نیم صبح از خانه خارج شوم تا شاید با گذشت از کوچه پس کوچه‌ها و و راه‌های فرعی بتوانم به موقع سر کار حاضر شوم.

به گفته وی، تاکسی به اندازی کافی در تمام نقاط شهر رشت برای جابجایی مسافران وجود ندارد و در صورت عدم استفاده از خودرو شخصی نمی‌توان روی آنان حساب کرد. از طرفی ترافیک محدوده ضیابری از ساعت ۷ صبح شروع می‌شود و این ترافیک با توجه به بازگشایی مدارس شدت گرفته بنابراین در صورت وجود تاکسی که سقف کرایه آن از ۱۰ هزار تومان شروع می‌شود هم امکان اینکه فرد به موقع به محل کار خود برسد وجود ندارد.

یک شهروند: در گذشته نه چندان دور تعداد بیشتری از اتوبوس‌های شهری، داخل خیابان‌های رشت مشاهده می‌شد اما در حال حاضر تعداد اتوبوس‌ها کاهش پیدا کرده و به ندرت می‌توان اتوبوسی را در حال تردد در خیابان‌ها دید. حتی به خاطر تأخیرهای بسیار زیاد، جایگاه‌های انتظار مسافران هم اغلب خالی هستند.

این شهروند ضمن اشاره به فرسودگی شدید ناوگان تاکسیرانی رشت، و نیاز شدید شهر به ایجاد خیابان‌های جدید، اضافه می‌کند؛ در گذشته نه چندان دور تعداد بیشتری از اتوبوس‌های شهری، داخل خیابان‌های رشت مشاهده می‌شد اما در حال حاضر تعداد اتوبوس‌ها کاهش پیدا کرده و به ندرت می‌توان اتوبوسی را در حال تردد در خیابان‌ها دید. حتی به خاطر تأخیرهای بسیار زیاد، جایگاه‌های انتظار مسافران هم اغلب خالی هستند.

جای خالی اتوبوس‌های درون شهری در بسیاری از مسیرها

«محمد جعفری» شهروند دیگری نیز معتقد است: اگر برای پل روگذر فلکه گاز رشت مانند پل یخسازی، زیرگذر اجرا می‌شد از بارترافیکی این محدوده شهر که از یک طرف به مرکز شهر و از طرف دیگر به دانشگاه آزاد و مسکن مهر منتهی می‌شود کاسته می‌شد.

به گفته وی در بسیاری از ساعات روز ترافیک شدید برای رسیدن به مسکن مهر وجود دارد و ساعت‌ها باید در ترافیک معطل ماند. آن هم در شرایطی که خبر چندانی از ناوگان حمل و نقل عمومی نیست و مردم ناچارند ضمن گرفتار شدن در ترافیک شدید یا با خودرو شخصی، یا با اندک مینی‌بوس‌های از رده خارج، یا با تاکسی البته اگر وجود داشت و یا با پای پیاده مسیر مورد نظر خود را طی کنند. که البته به گفته وی گاهی در شهر رشت با این حجم خیابان کم عرض که به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده با پای پیاده زودتر می‌توان به مقصد رسید.

«سمانه ابراهیم‌زاده» شهروند دیگری در گفت و گو با مرور با انتقاد از وضعیت اتوبوس‌های درون شهری رشت می‌گوید: گاهی باید تا ساعت‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس منتظر ماند. متأسفانه اتوبوس‌های رشت به موقع در ایستگاه‌ها حاضر نمی‌شوند و نمی‌توان روی آنان به عنوان ناوگان حمل و نقل عمومی حساب باز کرد.

وی از تعداد کم اتوبوس‌های درون شهری گله‌مند است و می‌گوید بسیاری از مسیرهای شهر رشت، حتی یک اتوبوس برای جابجایی مسافران ندارند. گاهی اوقات ازدحام جمعیت برای برخی از مسیرهای شهری آنقدر زیاد است که اگر سر ایستگاه، درب اتوبوس بدون اخطار قبلی باز شود تعداد زیادی از مسافران به داخل خیابان پرت می‌شوند.

به عقیده این شهروند، ساخت پلی مانند پل روگذر خیابان رودباری، بدون در نظر گرفتن آیتم‌هایی مانند تعریف خیابان‌های جدید و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی به حل معضل ترافیک شهر رشت هیچ کمکی نمی‌کند.

خیابان‌های رشت برای تردد اتوبوس‌های جدید آماده نیستند

«محسن سماکچی» رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر رشت، در مورد تمهیدات مدیریت شهری برای رفع بخشی از معضل ترافیک شهر به مرور می‌گوید: چهار پل روگذر شهر رشت تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد که مطمئنا در کاهش بار ترافیکی اثر مثبت بسیار بالایی خواهد داشت. از طرفی پلیس راهنمایی و رانندگی هم قول مساعدت و همکاری بیشتر را به مجموعه شهری داده‌ است. بنابراین با مشارکت پلیس بسیاری از بارهای ترافیکی شهر رشت رفع خواهد شد.

سماکچی افزود: شهرداری رشت یکسری اتوبوس حمل و نقل شهری خریداری کرده که به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر رشت اضافه خواهد شد. هر چند که در حال حاضر خیابان‌های رشت آمادگی تردد این تعداد اتوبوس خریداری شده را ندارند و امیدواریم با آماده شدن پل‌های روگذر سطح شهر، امکان تردد آسان‌تر وسائط حمل و نقل عمومی فراهم شود.

به گفته سماکچی برنامه دوم شورای شهر و شهرداری رشت پس از آماده‌سازی پل‌های روگذر، بسترسازی برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی است و قطعا یک نوسازی در ناوگان تاکسیرانی رشت اتفاق خواهد افتاد.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری گفت: پیش از هر چیزی باید توجه داشت که خیابان‌های رشت کم عرض هستند و ساختار قدیمی دارند و بدون شک برای اجرای پروژه‌هایی مانند مترو،BRT  و امثال آن به تعریض خیابان‌ها و تأمین مالی برای خرید زمین و تملک مغازه‌ها نیاز است.

آنطور که رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک اعلام می‌کند ساختارهای حمل و نقل عمومی شهر رشت نابوده شده است. بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم این ساختارهای نابود شده در عرض یکسال برطرف شوند غیرممکن است. این کار به گذشت زمان نیاز دارد.

سماکچی افزود: اجرای BRT ، مترو و قطار برقی در شهر رشت چیزی است که همه ما به دنبال تحقق آن هستیم. اما باید توجه داشت که وضعیت شهر رشت با تمام شهرهای ایران متفاوت است. در اینجا تراکم بسیار بالاست. ما تاکنون هیچ بودجه و اعتبار دولتی دریافت نکرده‌ایم زیرا اقدامات مطالعاتی برای جذب بودجه‌های دولتی انجام نشد. اما در پایان سال ۱۴۰۲ اتفاقات خوبی در حوره کارهای مطالعاتی برای ساماندهی حمل و نقل عمومی رشت انجام شد که به موجب آن از سال ۱۴۰۳ بعد از گذشت ۲۳ سال از عمر شوراهای اسلامی، اقدامات کنونی در سطح رشت در حال انجام است.

پیش‌بینی ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس

وی ادامه داد: شهرداری رشت درآمد آنچنانی ندارد تا بتواند پروژه‌های عمرانی خاصه در بخش حمل و نقل و ترافیک را اجرا کند. تاکنون بسیاری از شهرهای ایران از بودجه‌های دولتی برای پیشبرد پروژه‌های ترافیکی و حمل و نقلی استفاده کرده‌اند در حالی‌که حتی یک ریال آن به شهر رشت نرسیده است. پیش از هر چیزی باید توجه داشت که خیابان‌های رشت کم عرض هستند و ساختار قدیمی دارند و بدون شک برای اجرای پروژه‌هایی مانند مترو،BRT و امثال آن به تعریض خیابان‌ها و تأمین مالی برای خرید زمین و تملک مغازه‌ها نیاز است.

به گفته این عضو شورای شهر رشت، در بودجه امسال، برای خرید اتوبوس ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. از طرفی یکسری اتوبوس که قبلا خریداری شده و در قزوین جا مانده بود هم تحویل گرفته شد و تعدادی دیگر هم در حال خریداری شدن و اورهال هستند.

فرسودگی ناوگان تاکسیرانی رشت یکی دیگر از معضلات ترافیکی شهر است و مردم انتظار دارند تدبیری برای آن اندیشیده شود. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهری در این مورد توضیح داد: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، با چندین شرکت خودروسازی رایزنی انجام شده است. بنابراین در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های جدید و آماده شدن پل‌ها، تا سال آینده وضعیت اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی رشت بهتر می‌شود. حتی با چندین شرکت داخلی و خارجی از جمله شرکت‌های چینی و آلمانی برای خرید اتوبوس برقی رایزنی کرده‌ایم. قطعا برای رشت بهترین اتوبوس‌ها را خریداری می‌کنیم. البته بیشتر نظر ما روی خرید خودروهای آلمانی متمرکز است.

مشکلات معیشتی تاکسیداران و ناتوانی در پرداخت اقساط تسهیلات خرید خودرو

«رحیم شوقی» شهردار رشت، ضمن تشریح برنامه‌های شهرداری برای کاهش معضلات ترافیکی رشت نیز به مرور بیان کرد: در هفته‌های ابتدایی ماه مهر با توجه به اینکه خود والدین فرزندان را به مدرسه می‌رسانند، ترافیک شهر رشت نسبت به سایر مواقع سال بیشتر است. اما با توجه به اینکه یکسری پروژه عمرانی در سطح شهر در حال انجام است و تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند انتظار داریم از بار ترافیکی شهر کاسته شود.

شوقی شهردار رشت: برای نوسازی تاکسی‌های شهری، جلسات متعددی را با خودروسازان برگزار کردیم و توانستیم تسهیلاتی هم فراهم کنیم. اما باید توجه داشت که پرداخت اقساط خودروهای جدید، آن هم در این اوضاع سخت اقتصادی و معیشتی از توان مالی تاکسیداران شهر رشت خارج است. در حال حاضر تاکسی به اندازه کافی در شهر رشت وجود دارد اما فرسودگی تاکسیرانی بسیار زیاد است.

شوقی در مورد اتوبوس‌های شهر رشت و علت کاهش تعداد آن‌ها برای خدمات‌رسانی به مردم هم گفت: تعدادی از اتوبوس‌های شرکت واحد به تعمیرات نیاز دارند و شهرداری رشت در حال رایزنی برای انجام این تعمیرات است. برای این کار حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی هم از سازمان شهرداری‌ها درخواست بودجه شده و پیگیر اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس‌های جدید هستیم. تمام تلاش ما این است که اقدامات مذکور تا پایان امسال به نتیجه برسند.

شهردار رشت در پاسخ به این پرسش که قرار است چه تعداد اتوبوس برای شهر خریداری شود توضیح داد: اینکه بتوانیم چه تعداد اتوبوس برای شهر رشت خریداری کنیم بستگی به میزان اعتباری دارد که از سازمان شهرداری‌ها جذب می‌شود. با این وجود برنامه‌ریزی کردیم تا علاوه بر مناطق پرتردد، برای مسیرهای جدیدی که در سطح شهر بازگشایی می‌شوند هم اتوبوس‌هایی را برای حمل و نقل شهروندان قرار دهیم.

شوقی به موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی و حمل و نقل شهر رشت هم اشاره کرد و گفت: برای نوسازی تاکسی‌های شهری، جلسات متعددی را با خودروسازان برگزار کردیم و توانستیم تسهیلاتی هم فراهم کنیم. اما باید توجه داشت که پرداخت اقساط خودروهای جدید، آن هم در این اوضاع سخت اقتصادی و معیشتی از توان مالی تاکسیداران شهر رشت خارج است و باید برای آن به صورت جداگانه برنامه‌ریزی شود. در حال حاضر تاکسی به اندازه کافی در شهر رشت وجود دارد اما فرسودگی تاکسیرانی بسیار زیاد است.

خیابان‌های رشت نسبت به ۳۰ سال گذشته تغییری نکرده‌اند

شاخص‌های ترافیکی در رشت بسیار ضعیف است. در این شهر که به شهر اولین‌ها معروف است با گذشت ۴۴ سال از انقلاب، خبری از مترو، BRT ، قطار برقی، تاکسی‌های نو یا حتی اتوبوس‌های شرکت واحد نیست.

به گفته «سرهنگ امیر طالبی» ریییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان، نبود فضای پارکینگ و پارک مناسب برای توقف وسایل نقلیه، انباشت مطب‌های پزشکی در یک نقطه، نبود زیرساخت کافی و مناسب در حوزه حمل و نقل عمومی، اتوبوس و تاکسی را از مهم‌ترین چالش‌های حوزه ترافیک رشت دانست.

به گفته وی، خیابان‌های رشت نسبت به ۳۰ سال گذشته تغییر پیدا نکرده‌اند و تعریضی اتفاق نیافتاده است. در حالیکه سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در گیلان شماره‌گذاری می‌شود اما خودروهای فرسوده به خصوص در شهر رشت از چرخه خارج نمی‌شوند.

رشت در سرانه اتوبوس, فقیرترین شهر کشور شناخته شده است، وضعیت خیابان‌ها و تاکسی‌ها و دیگر وسائط حمل و نقل عمومی آن هم مشخص است. باید منتظر ماند و دید وعده‌های شورای شهر و شهردار برای اصلاح وضعیت ترافیک و بهبود حمل و نقل عمومی شهر رشت دقیقا چه زمانی تحقق پیدا خواهد کرد. هرچند که فعلا همه چیز به اتمام پروژه‌های پل‌سازی در چند نقطه شهر موکول می‌شود.

نظرات بسته شده است.