دادستان فومن،علیه شهردار اعلام جرم کرد

به دلیل امتناع از جمع آوری سگهای ولگرد در فومن؛

247

در روزهای اخیر افزایش سگ گزیدگی‌ها و مرگ چند کودک ناشی ابتلا به هاری، موجی از نگرانی در خصوص ازدیاد سگ های ولگرد درسطح شهرها به همراه داشته است.

چالش سگ‌های ولگرد در شهرها و روستاهای گیلان، دیگر به یک تهدید جدی تبدیل شده است. حال آنکه این روزها اخبار متعددی از مرگ چند کودک در سایر مناطق کشور به نگرانی شهروندان از این موضوع دامن زده است.

به گفته کارشناسان؛ افزایش آمار تعداد سگ‌های بلاصاحب و پرسه زنی آنها در مناطق مختلف شهری به دنبال غذادهی بی‌ضابطه برخی دوستداران حیوانات رخ داده است.

هرچند که آمار دقیقی از تعداد سگ‌های ولگرد در سطح استان در دست نیست اما طبق گفته رییس شورای اسلامی شهر رشت به مرور، فقط بیش از ۳۵۰ قلاده سگ ولگرد در محل سامانکده نگهداری سگ‌های رشت نگه داری می‌شوند. این درحالیست که در بسیاری از نواحی حاشیه شهرهای گیلان از جمله رشت، بیش از این تعداد، سگ ولگرد پرسه می‌زنند.

در حالیکه طبق دستور العمل جدید وزارت کشور، ساماندهی و غربالگری سگهای بلاصاحب بر عهده شهرداری‌ها قرار گرفته اما برخی از شهرداران از این وظیفه خودداری می‌کنند. به گفته کارگرنیا یکی از معضلات عدم ساماندهی سگهای ولگرد در رشت؛ رها سازی بخش عمده‌ای از سگ‌های بلاصاحب سایر شهرها و دهیاری‌های مجاور در رشت ناشی می‌شود.

در همین رابطه امروز، دادستان عمومی و انقلاب فومن به دلیل عدم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر علیه شهردار اعلام جرم کرد.

دادستان عمومی و انقلاب فومن در این رابطه اظهار کرد: علیرغم صدور دستورات متعدد مبنی بر جمع آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر فومن، اقدام موثری انجام نشده است.

«مراد قربان زاده» عنوان کرد: با استناد به بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از تکالیف شهرداری‌ها می‌باشد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فومن بیان کرد: با توجه به اینکه سگهای ولگرد می‌توانند بیماری‌هایی مانند هاری، سالک و غیره را به راحتی به انسان منتقل کنند.

قربان زاده تاکیدکرد: شهرداری فومن به دستورات متعددی که پیش از این برای جمع‌آوری سگهای ولگرد از سوی دادستانی صادر شد، بی‌توجه بوده و اقدامی انجام نداد. بر این اساس چون شهردار فومن به تکلیف قانونی خود عمل نکرد، تحت تعقیب کیفری قرار می‌‎گیرد.

لازم به ذکر است: پیشتر «علی مقصودی» سرپرست مدیریت سازمان پسماند شهرداری رشت به مرور از احداث جایگاه جدیدی در محل کود آلی رشت به منظور ساماندهی، غربالگری، واکسیناسیون، عقیم سازی و پلاک گذاری سگ‌های بلاصاحب خبر داده بود.

نظرات بسته شده است.