راه آهن رشت- کاسپین افتتاح شد

با حضور مخبر سرپرست ریاست جمهوری ؛

34

راه آهن رشت-کاسپین با حضور سرپرست ریاست جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

راه آهن رشت – کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر (رشت- پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی) که قرار بود در دومین سفر استانی رئیس جمهور سابق (ابراهیم رییسی) به بهره برداری برسد، امروز با حضور «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری بهره برداری شد.

«محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری در مراسم افتتاح مسیر ریلی رشت – کاسپین از این پروژه بعنوان مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده این کریدور یاد کرد و افزود: شهید رئیسی با روسای دولت کشور‌های همسایه در خصوص توسعه راه‌های ارتباطی بین ۲ کشور از جمله کریدور شمال جنوب موسوم به نوستراک مداوم در مذاکره بود.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی نیز در افتتاح راه‌آهن رشت کاسپین با تاکید بر لزوم توجه به دیپلماسی اثربخش دولت سیزدهم در حوزه ریلی و ترانزیتی اظهار کرد: ترانزیت در ۳ ماهه امسال نسبت به ۳ماهه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است و این آمار زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم ترانزیت سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵۸ درصد رشد داشته است.

بذرپاش با بیان اینکه با تکمیل راه‌آهن رشت_کاسپین مسیر ترانزیتی کشور را بسیار کاهش می‌دهد، تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب مجموعه‌ای از پروژه‌ها است که مهمترین آن راه‌آهن رشت کاسپین است که مسیر ترانزیتی کشور را بسیار کاهش داده است.

«اسدلله عباسی» ستاندار گیلان نیز در این مراسم با اشاره به انتقال کالاهای شبه قاره هند به اروپا در مدت زمان ۴۰ روز، گفت: راه آهن رشت – کاسپین این مسیر را ۵۰ درصد کاهش می دهد و بین ۱۸ تا ۲۰ روز طول می‌کشد که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و زمینه حمل ارزان کالا را برای همسایگان فراهم می کند.

استاندار گیلان یکی از ویژگی‌های مهم راه‌آهن رشت کاسپین را اقتصادی بودن آن دانست و گفت: این راه آهن سراسری قبلا تا رشت قطع می‌شد و جنبه اقتصادی و تجاری نداشت و فقط مسافری بود، اما قطعه ۳۶ کیلومتری تا کاسپین، راه آهن را اقتصادی کرده و قادر است ظرفیت.های اقتصاد دریامحور استان را به ۲۰ میلیون تن افزایش دهد.

لازم به ذکر است؛ راه‌آهن رشت – کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال احداث شده و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده. ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن در آن وجود دارد.

این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی درگیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند.

 

Description: Lavc58.54.100

نظرات بسته شده است.