سرانه تخت درمانی در گیلان خوب نیست

وزیر بهداشت در رشت:

129

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان سفر یک‌روزه به گیلان اظهار کرد: نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت در این استان مناسب نیست.

«بهرام عین اللهی» در دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان که به منظور افتتاح و بهره برداری از ۲۰ طرح عام المنفعه سلامت محور به این استان سفر کرد افزود: در ادامه کار دولت توقف وجود ندارد و تمام تلاش ما تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های سلامت‌محور است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷ هزار تخت درمانی در کشور افتتاح شده و تا پایان دولت نیز حداقل ۱۰۰۰ تخت درمانی دیگر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد اضافه کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی در مقایسه با جمعیت گیلان مناسبت نیست و دولت در تلاش است تا با بهره برداری سریع‌تر از بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی منطقه لاکان رشت این مشکل را کاهش دهد.

عین‌الهی در بخش دیگری با اشاره به خدمات دولت در حوزه جوانی جمعیت، تصریح کرد: خدمات دولت در قرارگاه جوانی جمعیت شتاب گرفته است؛ پنج دهک نخست جامعه تحت پوشش کامل بیمه سلامت هستند و نسخه الکترونیک از ۱۰ درصد در ابتدای دولت به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

وی از رایگان شدن کامل درمان کودکان زیر هفت سال خبر داد و اضافه کرد: این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و اقدامی راهبری در صیانت از جمعیت است.

در حوزه سلامت به گیلان بی مهری شد

«آیت‌الله رسول فلاحتی» نماینده ولی فقیه در استان نیز در این دیدار با اشاره به فرسودگی بیمارستان‌های گیلان به‌ویژه رشت، ادامه داد: به گیلان در مقایسه با دیگر استان‌ها از جمله در حوزه سلامت بی‌مهری شده است.

وی با اشاره به پیشتازی بخش خصوصی درمان نسبت به بخش دولتی، اضافه کرد: گیلان به ‌لحاظ تجهیزات پزشکی و فضای فیزیکی رتبه آخر را در کشور دارد که عامل آن زد و بندهای سیاسی بود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه پسماند بزرگترین مشکل گیلان است، تصریح کرد: این معضل به همه بخش‌های زیست‌محیطی آسیب وارد کرده است، روند احداث بیمارستان پورسینا کند بوده و باید شتاب بیشتری بگیرد.

نیاز گیلان به بیمارستان هزار تختخوابه

«اسدالله عباسی»استاندار گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: تکمیل احداث بیمارستان جایگزین پورسینا که از محل مولدسازی است باید شتاب بیشتری بگیرد.

وی با اشاره به تمهید مقدمات لازم برای فراهم شدن زیرساخت‌ها در بیمارستان ۴۲۱ تختخوابه لاکان، افزود: همه دستگاه‌های اجرایی استان آماده همکاری در این زمینه هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان نیاز گیلان به بیمارستان هزار تختخوابه را لازم و ضروری دانست و افزود: از اولویت‌های گیلان در حوزه سلامت داشتن بیمارستان جنرال هزار تختخوابه و لازم است این مهم در دولت کنونی آغاز شود.

بهره برداری از ۲۰ پروژه بهداشتی و درمانی گیلان

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در آیین بهره برداری از پروژه‌های سلامت محور استان گفت: این طرح‌های درمانی شامل؛ توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا (احداث اورژانس بیمارستان با اضافه شدن ۵۰ تخت بیمارستانی که اکنون تعداد تخت‌ها به ۱۹۵ مورد رسید)، کلینیک ویژه شهرستان آستارا، ام. آر. آی بیمارستان‌های رازی رشت و لاهیجان، مرکز سی تی آنژیو ۱۲۸ اسلایس بیمارستان دکتر حشمت رشت، آنژیوگرافی بیمارستان حشمت رشت، سی. تی. اسکن بیمارستان ۱۷ شهریور (رشت)، رادیولوژی بیمارستان‌های شفا در شهرهای رشت، منجیل، رستم آباد و املش و نیز بهسازی آزمایشگاه بیمارستان رودسر است.

«محمدتقی آشوبی» اظهار کرد: پروژه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم شامل؛ تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان نیکوکار املش، خانه‌های بهداشت دهشال آستانه‌اشرفیه، اشمان کماچال آستانه‌اشرفیه، دولیین تالش، ناش رودبار، راسته کنار صومعه‌سرا و سیردان سیاهکل است.

وی با بیان اینکه پایگاه اورژانس شماره ۲ رشت نیز امروز افتتاح شد، اضافه کرد: برای بهره برداری این پروژه‌ها در هفت هزار و ۱۴۵ مترمربع زیربنا در مجموع حدود چهار هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال هزینه شده‌است.

لازم به ذکر است: گیلان دارای ۲۵ بیمارستان دانشگاهی (دولتی) و ۱۱ بیمارستان غیردولتی است؛ تعداد تخت‌های فعال (با احتساب ۳۱۷ تخت اورژانس بستری) چهار هزار و ۲۰۷ تخت با ضریب اشغال ( ۶۷.۶۷ ) است و بر اساس آخرین آمار، دانشگاه علوم پزشکی استان دارای ۲۷ مرکز تحقیقاتی و پنج شرکت دانش بنیان است.

نظرات بسته شده است.