سهمیه گیلان از گوشت وارداتی ناچیز است

افزایش قیمت گوشت قرمز و کاهش سرانه مصرف؛

27

گیلان سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر کشور است. موقعیت جغرافیایی و آب و هواییاین استان سبب شده در تمام ایام سال میزبان مسافران زیادی باشد. با این وجود، نگرش‌ها درباره گیلان، ارتقاء سطح زیرساخت‌های آن در بخش‌های مختلف حتی توزیع سهمیه ارزاق اساسی، عادلانه نبوده و نیست. این امر باعث شده فشار سیاست‌های غلط دولتی و ناعدالتی در توزیع سهمیه‌ها بیش از پیش بر دوش مردم گیلان سنگینی کند.

 

طبق سیاست‌های دولت، استان‌هایی نظیر تهران و البرز در اولویت توزیع گوشت قرمز قرار دارند اما سایر استان‌ها مانند گیلان از این توزیع بی‌نصیب هستند و سهم قابل توجهی از گوشت‌های وارداتی ندارند.

«تیمور پورحیدری» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان ضمن تأیید این مطلب گفت: برای برقراری تعادل در بازار عرضه، گیلان هم باید سهمی از گوشت‌های گرم وارداتی داشته باشد.

وی همچنین قیمت بالای گوشت قرمز را از چالش‌های مهم بازرگانی گیلان ذکر کرد و از مسئولان استان خواست برای تنظیم بازار، پیگیری‌های لازم را برای تامین گوشت گرم وارداتی در دستور کار داشته باشند.

در همین راستا حدود یکماه قبل نیز مسئولان جهاد کشاورزی گیلان از واردات ۳۰ تن گوشت قرمز از کشور برزیل به داخل استان خبر داده بودند که البته جوابگوی نیازهای استانی مانند گیلان نیست.

 

اداره کل میراث فرهنگی گیلان اخیرا اعلام کرده در سه ماهه نخست امسال، ۲۶ میلیون نفر مسافر و گردشگر در این استان اقامت داشته است. هرچند که برخی کارشناسان صحت این امر را رد می‌کنند اما آنچه که واضح است گیلان نه تنها در تعطیلات نوروزی بلکه در تمام ایام سال پذیرای میلیون‌ها ایرانی است.

حتی در برخی از ایام سال، تعداد ورود گردشگران به سه برابر جمعیت گیلان می‌رسد. امری که در زمینه تأمین ارزاق اساسی چالش‌هایی جدی برای گیلان ایجاد کرده و می‌کند.

بنابراین انتظار می‌رود مسئولان کشوری و استانی برای مدیریت بهتر این وضعیت و در راستای بر هم نخوردن عرضه و تقاضای بازار مصرف خاصه در بخش توزیع گوشت قرمز وارداتی و کنترل قیمت‌ها، گیلان را همپای تهران در اولویت قرار دهند تا با تامین و توزیع گوشت گرم و منجمد با قیمت یارانه‌ای حداقل سهم کوچکی از فشارهای وارده بر مردم و مصرف‌کنندگان کاهش پیدا کند.

 

افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز در سال جاری و تأثیر آن بر کاهش سرانه مصرف این محصول در گیلان، موضوع دیگری است که اخیرا مدیرکل کل صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرده است.

همزمان با آغاز حمله روسیه به اوکراین و اختلال در روند صادرات نهاده‌های دامی، تولید گوشت قرمز در ایران با موانع جدی مواجه شد. کمبود نهاده‌های دامی از یک طرف و افزایش شدید قیمت نهاده‌ها در پی افزایش قیمت دلار و سقوط ارزش ریال، باعث شد برخی از واحدهای تولید گوشت قرمز تعطیل شوند.

در حال حاضر سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران سالانه چیزی حدود ۳ کیلوگرم است. این آمار در کشورهایی مانند کویت، امارات و عربستان به ترتیب ۶۷، ۶۲ و ۵۴ کیلوگرم در سال ذکر شده است.

آمارهای سازمان جهاد کشاورزی نشان می‌دهد، گیلان با داشتن ۱۱۴ هزار بهره‌بردار در حوزه دام سبک و سنگین، در تولید گوشت قرمز در کشور رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد بهره‌برداران گیلانی به روش سنتی به پرورش دام مشغول هستند که برای تأمین نهاده‌ها با مشکلات جدی مواجهند.

 

 

نظرات بسته شده است.