قصه بافتن با لباسها

معرفی هنر پلاس‌بافی در بندرانزلی؛

120

نمایشگاه معرفی هنر «پلاس‌بافی» در راستای مدیریت پسماندهای پارچه‌ای در انزلی برگزار می‌شود.

 

واقعیت این است که پسماندهایی نظیر البسه‌ی مستعمل یکی از چالش‌های موجود در عرصه‌ی محیط زیست محسوب می‌شود که نیازمند چاره‌جویی و فرهنگسازی است.

و اما اکنون« صفورا غله‌زاری» ، «رحیمه نصیرزاد»، «شیرین حیدری» و «نوشین نقوی» قرار است با برپایی یک نمایشگاه به معرفی هنر پلاس‌بافی بپردازند.

 

«صفورا غله‌زاری» از کنشگران محیطزیست انزلی در در این باره به مرور گفت: محصولاتی که در این نمایشگاه یک‌روزه در معرض نمایش قرار می‌گیرد به تعداد کم تولید شده است. این نمایشگاه به مناسبت سالگرد ورود پلاس‌بافی به گیلان به منظور معرفی این هنر و دعوت برای یادگیری، ازکسانی که علاقمند به بافت پلاس هستند، برگزار می‌شود.

وی با بیان این که  هدف ما کاهش میزان پسماندهای پارچه‌ای است، افزود: برپایی داره برای بافت گلیم، جاجیم، فرش و … در خانه‌های گیلان چندان مرسوم نیست. ازسوی دیگر نگهداری داره‌ی بزرگ در آپارتمان‌های کوچکِ امروزی دشوار است، ازاین رو ما تصمیم گرفتیم از هنر پلاس برای بافت اقلام دیگری  غیر از فرشینه استفاده کنیم .بدین علت به بافت انواع کیف، کوله، کوسن، قاب دستمال کاغذی،  جای قاشق و چنگال و حتی جلیقه و پاف روی آوردیم که بوسیله‌ی داره‌های کوچک  تولید می‌شود.

 

غله‌زاری یادآور شد: محصولات تولیدی پلاس‌بافان انزلی صرفا برای معرفی محصولات است اما تصیمی گرفتیم تعدادی از دوستان ما ازخراسان جنوبی محصولاتشان را  برای عرضه و فروش در این نمایشگاه ارسال کنند.

 این کنشگر حوزه‌ی محیط زیست با بیان این که در  کشورمان فکر درستی در عرصه‌ی بازیافت پارچه نشده است، اظهار کرد: ما کارآموزان یک سال پیش هستیم و اکنون آمادگی داریم که به علاقمندان  به قدر آغاز کار پلاس‌بافی  آموزش دهیم. و البته ازیاد نباید برد، همین که افراد بخشی ازالبسه‌ی دورریز خود را صرف بافت پلاس کنند، بسیار ارزشمند است.

 

گفتنی‌ا‌ست؛ نمایشگاه معرفی هنر پلاس‌بافی  روز دوشنبه ۳۰ مهرماه، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح و ۱۶ الی ۱۹ عصر در مرکز انزلی‌پژوهی طویلی برگزار می‌شود.

 

 

نظرات بسته شده است.