قطع برق، فعالیت کارخانجات سیمان را مختل کرد

وعده مسئولان برای افزایش تناژ تولید سیمان در گیلان؛

20

مدت هاست که قیمت سیمان و دیگر نهاده‌های ساختمانی با توجه به قیمت انرژی و سوخت تعیین می‌شود. از آن جایی که قیمت سیمان به طور مستقیم روی مسکن اثر می‌گذارد کمبود عرضه این محصول در سطح بازار به خاطر قطع مداوم برق کارخانجات و کاهش تولید، باعث شده قیمت سیمان در گیلان به شدت افزایش پیدا کند و سازندگان خرد و کلان مسکن دچار مشکل شوند.

بحران ناترازی برق در گیلان بیداد می‌کند و به اوج خود رسیده است. در برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۳، قرار بود کشور به تولید ۱۱۰ هزار مگاوات برق برسد؛ طبق آمارها در سال جاری وزارت نیرو ۷۰ هزار مگاوات برق تولید کرده و این یعنی ۴۰ هزار مگاوات کمبود برق وجود دارد.

این آمار نشان می‌دهد صنعت برق کشور که صنایع به آن وابسته هستند با چشم‌انداز ۱۴۰۳ فاصله قابل‌توجهی دارد و صاحبان صنایع به خصوص در گیلان در محاصره ناترازی برق قرار گرفته‌اند. امری که اسدالله عباسی استاندار گیلان به شدت آن را رد می‌کند و معتقد است در استان چیزی به نام ناترازی برق وجود ندارد.

خاموشی‌های پی در پی برق صنایع گیلان که از ۴ ساعت روزانه در سال ۱۴۰۰ به ۷۲ ساعت در یک هفته سال جاری رسیده است روند تولید محصولاتی نظیر سیمان را تحت تأثیر خود قرار داده تا جایی‌که گفته شده به علت کاهش تولید کارخانجات سیمان، قیمت سیمان در استان به خصوص در هفته گذشته روندی صعودی داشته و اصطلاحا سر به فلک کشیده است.

به نقل از خبرگزاری فارس، «تیمور پورحیدری» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در واکنش به قضیه قطع برق صنایع و ارتباط آن با افزایش قیمت سیمان و کمبود عرضه این محصول در بازار استان می‌گوید: با تمهیداتی که در جلسه اضطراری اندیشیده شده قرار است از حجم فشار مضاعف ناشی از قطعی برق کارخانه‌های سیمان کاسته شود. بنابراین امیدواریم با این اقدام، تناژ تولید سیمان بتدریج افزایش پیدا کند.

آنطور که پورحیدری خبر داده ظاهرا بیش از ۵۳ اکیپ بازرسی در سراسر گیلان برای ساماندهی بازار سیمان و برخورد با متخلفان در سطح عرضه، در دو شیفت صبح و عصر تشکیل شده و با سوء استفاده‌کنندگان و گرانفروشان بازار سیمان گیلان برخود قاطع انجام می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان این نکته را هم اضافه کرده که روزانه بیش از ۴ هزار تن سیمان در استان تولید می‌شود و بر اساس آمار سامانه تجارت، هیچ‌گونه کمبود سیمان در گیلان وجود ندارد.
با این حال به گفته «فرشید پورحاجت» دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، برنامه‌های مربوط به پایداری شبکه برق در کشور موجب شده کارخانه‌های سیمان تعطیل شوند.

به گفته او کمبود سیمان عاملی برای تعطیلی کارگاه‌های تولید مسکن کشور شده است. حتی خروجی وضعیت امروز به‌گونه‌ای شده که طی ۲۰ روز اخیر سیمان با افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی به دست مصرف‌کننده رسیده است.

گرچه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان از برخورد با واحدهای صنفی متخلف در عرضه سیمان سخن می‌گوید اما گزارشات کارشناسان حوزه مسکن نشان می‌دهد بحران سیمان در کل کشور که گیلان هم جزوی از آن محسوب می‌شود فراتر از این حرفهاست.

البته شاید اقدامات ایضایی اینچنینی بتواند به کنترل مقطعی روند عرضه کمک کند اما باید در نظر داشت که بحران انرژی و کمبود سوخت بیش از سال‌های دیگر مشهود شده است.

در سال های اخیر، کارخانه‌های تولید سیمان همواره در تابستان با قطع برق و در زمستان با قطع گاز یک ماهه و مازوت‌سوزی مواجه بوده‌اند و این نشان می‌دهد در صورت عدم رفع مشکل ناترازی انرژی و با ادامه پاک کردن صورت مسأله، به غیر از تکنولوژی، مهندسان ساخت و ساز و سایر ملزومات ریز و درشت بخش مسکن که صفر تا صد از چین تأمین خواهد شد قرار است در تأمین سیمان هم به بزرگ‌ترین واردکننده جهان تبدیل شویم.

نظرات بسته شده است.