لایروبی بندر آستارا آغاز شد

در پی ضرب‌الاجل دو ماهه بازرس کل گیلان؛

11

در پی ضرب‌الاجل تعیین شده دو ماهه بازرس کل گیلان و تأکید بر لایروبی بندر آستارا، عملیات لایروبی این بندر مرزی در شمال غربی گیلان با استقرار کشتی ویژه لایروب یاسین با هدف افزایش عمق کانال و تسهیل تردد و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ آغاز شد.

از دی ماه سال گذشته تاکنون، به دلیل کاهش قابل توجه سطح آب دریای خزر و همچنین انباشت رسوبات در کانال دسترسی به بندر آستارا، تردد کشتی‌های باری در این بندر امکان‌پذیر نیست که انتظار می‌رود با این اقدام موانع موجود تا حد زیادی برطرف شود.

نتایج تحقیقات علمی و مشاهدات عینی نشان می‌دهد آب دریای خزر در حال پسروی است. به همین علت وجود کشتی لایروب جهت لایروبی مکرر بندر آستارا برای بهره‌ گرفتن از ظرفیت‌های این بندر مهم بسیار حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد.

گفته شده با اجرای عملیات لایروبی و تعمیق بستر کانال دسترسی به بندر آستارا که از بنادر مهم کشور در حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود، آبخور کشتی‌ها جهت ورود به بندر به حد استاندارد افزایش پیدا کرده و زمینه نگهداری عمق مناسب جهت تردد کشتی‌های بزرگ تجاری دریای خزر و با ظرفیت بارگیری زیاد به مجتمع بندری آستارا فراهم خواهد شد.

 

تردد نخستین کشتی در بندرآستارا به فروردین سال ۹۲ باز می‌گردد. بندر آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، بندری چند منظوره محسوب می‌شود. این بندر همچنین نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا است که برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

 

تبدیل مجتمع بندری آستارا به یک قطب قدرتمند و فعال در زمینه ترانزیت غلات، در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین اهداف مورد نظری بوده که دنبال شده تا در مقاطع ضروری در امر واردات این کالای استراتژیک نیاز بازار کشورهای آسیای میانه و عراق، تامین شود.

لازم به ذکر است، شهرستان آستارا، با جمعیتی در حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت همجوار با استان اردبیل و جمهوری آذربایجان واقع شده و دارای سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه است.

نظرات بسته شده است.