لایروبی بندر آستارا ظرف ۲ ماه آینده انجام شود

بازرس کل استان اولتیماتوم داد؛

29

بندر آستارا در سالهای اخیر با چالشهای زیر ساختی از جمله رسوب گذاری مداوم درکانال و حوضچه بندری مواجه است. بطوریکه انباشت رسوبات و عدم لایروبی به موقع کانال بندر، ماههاست مانع از ورود کشتی های بزرگ تجاری دریای خزر به این بندر شده است.

 

به رغم اینکه سال گذشته اداره کل بنادر و کشتیرانی گیلان با اتمام لایروبی بندر و دست یابی به عمق ۵/۵ متر، زیر ساخت لازم را برای ورود کشتی های تجاری با عمق بالا برای ورود به این بندر فراهم کرده بود اما عدم لایروبی به موقع توسط شرکت بهره بردار موجب شد؛ بندر آستارا طی مدت هشت ماه گذشته عملا بدون  فعالیت بوده و هیچ کشتی تجاری امکان بارگیری و تخلیه در این بندر نداشته است. این درحالیست که فعالیت های تجاری کشتی های دریای خزر از ماه آینده سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

 

در همین رابطه، بازرس‌کل استان در دیدار از بندر آستارا، خواستار لایروبی این بندر ظرف ۲ماه آینده شد. « احمد آقایی» در بازدید از بندر و مرزهای زمینی آستارا اظهارکرد: طبق گزارش‌های رسیده از مردم و مسئولان مرتبط، بندر آستارا مدت هشت ماه است که فعالیت جدی ندارد و این امر باعث خسارت های جبران ناپذیر به تجار، مردم، پیمانکار و کارفرمای آن شده است.

 

وی افزود: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد در قراردادی که بین کارفرما و پیمانکار وجود دارد، لایروبی بندر بر عهده کارفرما بوده و لذا مقرر شد ظرف مدت یک ماه و نیم و نهایت ۲ماه آینده به صورت شبانه روزی نسبت به لایروبی این بندر اقدام شود تا امکان پهلوگیری کشتی‌های تجاری فراهم شود.

بازرس‌کل استان گیلان ادامه داد: در صورت عدم لایروبی و فراهم نشدن شرایط پهلوگیری کشتی‌ها با تناژ مقرر، قوه قضائیه به موضوع ورود خواهد کرد و با متخلفان و متاخران برخورد قانونی و قضایی صورت می گیرد.

آقایی تاکید کرد: تجارت استان گیلان دریامحور است و متولیان امر باید اقدامات لازم در خصوص تسریع در روند تجارت را انجام دهند و هر گونه کم‌کاری و عقب ماندگی قابل قبول نیست.

 

لازم به ذکر است: پیش از این حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به عدم لایروبی و نگه داری بندر آستارا توسط شرکت بهره بردار به دلیل هزینه‌های بالای لایروبی و رسوب گیر بودن کانال، از بازنگری اساسی در قرارداد شرکت و تدوین مدل اقتصادی جدید برای بندر آستارا خبر داده بود.

بندر آستارا نزدیکترین بندر به کشورهایCIS  و نزدیکترین بندر به استانهای شمال غربی و غرب کشور است. این واحد بندری در گیلان با ظرفیت نهایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص دارد.

نظرات بسته شده است.