لحظه‌شمار شروع دولت زیر هیبت جنگ

شرایط سیاسی حاکم بر ایران و چالش‌های مسعود پزشکیان؛

23

در شرایط کنونی ایران، دولت جدید «مسعود پزشکیان» با مجموعه‌ای از چالش‌های پیچیده و متنوع مواجه است که هرکدام نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و واکنش‌های فوری هستند.

ترور«اسماعیل هنیه» در تهران احتمال وقوع درگیری نظامی با اسرائیل را افزایش داده و ادامه‌ی برخوردهای قهری گشت ارشاد با زنان، شکاف اجتماعی را افزایش و این مسئله را در ابعاد یک جنگ اجتماعی بسط داده است. از سوی دیگر بحران انرژی در بخش برق، آب و سوخت نیز هر یک می‌توانند به تولد چالشی ناگهانی منجر شوند که دولت تشکیل نشده‌ای پزشکیان را از همین ابتدای کار در منگنه بگذارد.

چه اتفاقاتی در پیش است و راه حل های احتمالی این اتفاقات بحران‌ساز چه هستند؟

ترور«اسماعیل هنیه» در تهران احتمال وقوع درگیری نظامی با اسرائیل را افزایش داده و ادامه‌ی برخوردهای قهری گشت ارشاد با زنان، شکاف اجتماعی را افزایش و این مسئله را در ابعاد یک جنگ اجتماعی بسط داده است

جنگ با خارج از مرزها؛ ترور اسماعیل هنیه و احتمال درگیری نظامی با اسرائیل

ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در تهران بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشته و احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل را افزایش داده است.

اگر منطق نظامی ایران پاسخ به ترورهنیه را مثل پاسخ به حمله‌ی اسراییل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق برآورد کند، ممکن است جنگ این بار با ضرب‌آهنگی کوبنده‌تر خاک ایران را تهدید کند. اما صورت بروز چنین اتفاقی، دولت مسعود پزشکیان با چه چالش‌های روبرو خواهد بود؟

 

تهدیدات امنیتی و نظامی

هنوز نمی‌دانیم حمله‌ی احتمالی ایران به اسراییل چه تفاوتی با حمله‌ی قبلی خواهد داشت. از سوی دیگر حدس پاسخ اسراییل هم ساده نیست اما اگر اسرائیل با حملات هوایی و موشکی، زیرساخت‌های حیاتی ایران را هدف قرار دهد، دولت جدید احتمالا راهکاری برای مقابله ندارد. از سوی دیگر در صورت چنین جمله‌ای دولت باید تصمیم بگیرد که چگونه به این حملات پاسخ دهد. هرچند فقط بخشی از این تصمیم بر عهده‌ی دولت است اما چالش‌های بعد از تصمیمات تا حد زیادی متوجه دولت خواهد بود.

فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی

در چند روزگذشته سران بسیاری از کشورها به ایران آمدند تا از وقوع درگیری بین ایران و اسراییل جلوگیری کنند. قدرت‌های جهانی هم در تلاشند اسراییل را از حملات گسترده به مواضع ایران بازدارند. با همه‌ی این‌ها اگر درگیری نظامی انجام شود، احتمالا موج جدیدی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تصویب می‌شود. موضوعی که در صدر تاثیراتش، تاثیر بر اقتصاد شکننده‌ی ایران قرار دارد و بار چالشش بر عهده‌ی دولتی است که هنوز از راه نرسیده، بیم جنگ اقتصادی دارد.

 

تنش با کشورهای همسایه

پیامدهای این حمله‌ی احتمالی ممکن است روابط دیپلماتیک دولت چهاردهم را هم تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط بسیاری از کشورهای همسایه ایران، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ممکن است در حمایت از اسرائیل به اقدامات تلافی‌جویانه علیه ایران دست بزنند یا روابط دیپلماتیک خود را محدود کنند. موضوعی که با هم سیاست‌های خارجی دولت چهاردهم را به سمت ریاضت سیاسی سوق خواهد داد.

اگردرگیری نظامی انجام شود، احتمالا موج جدیدی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تصویب می‌شود. موضوعی که در صدر تاثیراتش، تاثیر بر اقتصاد شکننده‌ی ایران قرار دارد و بار چالشش بر عهده‌ی دولتی است که هنوز از راه نرسیده، بیم جنگ اقتصادی دارد.

شکاف در داخل؛ تصمیم دولت برای ادامه‌ی گشت ارشاد چیست؟ 

برخوردهای تند و قهری گشت ارشاد با زنان همچنان ادامه دارد و موجب افزایش نارضایتی‌ها و تعمیق شکاف بین جامعه و حاکمیت شده است. این مسئله چالش‌های عمده‌ای را برای دولت مسعود پزشکیان ایجاد می‌کند.

با تندتر شدن برخوردها، اگر دولت او راهکاری برای پایان دادن به این سیاست نداشته باشد، احتمالا به زودی اتفاقی دیگر رخ خواهد داد که منجر به هزینه‌های جانی برای شهروندان زن خواهد شد. در این صورت اعتراضات مجدد به این برخوردها دور از ذهن نیست و دولت جدید باید برای مواجهه با آن، دو دو تا چهار تا کند و تصمیمش را بگیرد. هرچند برخورد با اعتراضاتی از این جنس هم تماما زیر نظر دولت نیست، اما هرگونه پاسخ به آن چه مثبت و آرام و چه منفی و قهری، بر موتور محرکه‌ی کابینه‌ی پزشکیان اثر خواهد گذاشت.

اگر سخنان پزشکیان در مناظرات انتخابی را مبنا قرار دهیم، ادامه‌ی این روند ممکن است او را در عمل و حتی حرکت به سوی این وعده‌ها ناکام بگذارد. موضوعی که ممکن است بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری و کشورها را وادار به افزایش فشارهای دیپلماتیک و تصویب تحریم‌های جدیدی کند.

بحران انرژی در ایران و قطع مکرر برق صنایع و بخش خانگی، چالش‌های جدی را برای دولت مسعود پزشکیان به وجود آورده است. این بحران تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد و زندگی روزمره مردم داشته و نیازمند راه‌حل‌های فوری و موثر است.

بحران انرژی و قطع برق صنایع و بخش خانگی

بحران انرژی در ایران و قطع مکرر برق صنایع و بخش خانگی، چالش‌های جدی را برای دولت مسعود پزشکیان به وجود آورده است. این بحران تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد و زندگی روزمره مردم داشته و نیازمند راه‌حل‌های فوری و موثر است.

اگر قطع برق منجر به توقف تولید در بسیاری از صنایع شود، اقتصاد کشور تحت فشار شدید قرار می‌گیرد و این خبر خوبی برای کابینه‌ای پزشکیان نیست. ناترازی مالی و بازماندن دولت از تامین نیازها چالشی جدی است که با کمبود برق آغاز شده و احتمالا در ادامه‌ی کار دولت به به بحران سوخت نیز منتهی خواهد شد.

راهبردهای دولت مسعود پزشکیان برای مواجهه با چالش‌ها

  1. مدیریت بحران امنیتی و نظامی: دولت باید از طریق دیپلماسی فعال با کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی، تلاش کند تا از تشدید درگیری نظامی جلوگیری کند. در این صورت ممکن است بتواند آغازی آرام را تجربه کند.
  2. کاهش شکاف اجتماعی و اصلاحات فرهنگی: دولت باید با اجرای اصلاحات فرهنگی و اجتماعی، سعی کند تا به مطالبات جامعه پاسخ دهد و شکاف بین مردم و حاکمیت را کاهش دهد. علاوه بر این ایجاد بستری برای گفت‌وگوی باز و سازنده با اقشار مختلف جامعه می‌تواند به کاهش تنش‌ها و افزایش اعتماد عمومی کمک کند.
  3. مدیریت بحران انرژی: دولت باید با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه زیرساخت‌های انرژی، بحران انرژی را مدیریت کند. بهبود مدیریت منابع انرژی و کاهش هدررفت‌ها می‌تواند به کاهش بحران و تأمین پایدار انرژی کمک کند.

دولت مسعود پزشکیان با مجموعه‌ای از چالش‌های پیچیده و چندبعدی مواجه است که هر یک نیازمند راه‌حل‌های دقیق و پایدار هستند. از تهدیدات امنیتی و نظامی ناشی از ترور اسماعیل هانیه و احتمال درگیری با اسرائیل گرفته تا بحران انرژی و شکاف اجتماعی ناشی از برخوردهای گشت ارشاد، این دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات موثر، این چالش‌ها را مدیریت کرده و ثبات و رفاه کشور را حفظ کند.

 

نظرات بسته شده است.