لطفا آمار دقیق فوتی های بیمارستان قائم را اعلام کنید

شبهات تکان دهنده در مورد کشته شدن نوزادان و بیماران؛

169

بیشتر از ده سال نیست که از افتتاح بیمارستان قائم رشت گذشته است. بیمارستانی به ظاهر  شیک و لوکس که بحث توریست درمانی را دنبال می‌کرده ‌است. اما در لوای ظاهر فریبننده این مرکز درمانی گران قیمت، اتفاقاتی از سالهای گذشته درحال رقم خوردن بود که وقتی مسوولان و شهروندان رشتی در خواب بودند در نهایت منجر به وقوع حادثه هولناک شب قائم شد.

شهروندان گیلانی طی ماههای اخیر حوادث مشابه ای از وقوع آتش سوزی های متعددی در مراکز مختلف شاهد بودند که علل اصلی وقوع آنها، ریشه در عدم نظارت و کنترل دستگاه های نظارتی و بی توجهی مسوولان امر نسبت به فعالیت این قبیل مراکز دارد. آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود، آتش سوزی شهرک امامزاده ابراهیم و هم اینک آتش سوزی بیمارستان خصوصی و بین المللی قائم رشت از این دست حوادث است که هیچگاه از خاطره جمعی شهروندان این استان پاک نخواهد شد.

در تازه ترین این حوادث، بیمارستان قائم (عج) رشت بامداد روز سه شنبه حوالی ساعت ۱:۳۰ دچار آتش سوزی شد که منجر به جان باختن ۹ بیمار بدحال و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان شد و ۱۴۲ بیمار بستری دیگر در این بیمارستان نیز به سایر مراکز درمانی منتقل شدند. بر اساس بررسی‌های اولیه حریق بیمارستان از اتاق یو. پی. اس و تاسیسات برق اضطراری در طبقات زیرین بیمارستان شروع شد.

با گذشت یک روز از حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم رشت، از همان ساعتهای ابتدایی گمانه زنی های مختلفی از سوی شهروندان و رسانه های مستقل در خصوص علت اصلی فوت این بیماران شنیده می‌شود که اکنون بسیاری از آمارهای رسمی مسوولان استان و کشور را در این خصوص به زیر سوال برده است؟

در حالیکه روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته بود: «ما به دنبال درمان بیمارانیم و علت آتش‌سوزی را باید آتش‌نشانی اعلام کند، خودداری مسوولان دانشگاه علوم پزشکی از ارایه علل دقیق فوت بیماران به شائبه های مطرح شده از سوی شهروندان و خانواده های حاضر در محل حادثه قوت بخشیده است.

استشمام بوی شدید سوختگی از بیمارستان، انتقال پیکر فوت شدگان از درب پشتی بیمارستان تحت حفاظت های شدید امنیتی و اعلام آمارهای ضد و نقیض از سوختن تعدادی نوزاد در بخش آی سی یو کودکان از جمله ابهاماتی است که طی شبانه روز گذشته همچنان در میان مردم روایت می‌شود. این در حالیست که  مسوولان تاکید زیادی بر نحوه فوت بیماران به دلیل قطع دستگاههای تنفسی در حال انتقال آنان به مراکز دیگر دارند و در عین حال هیچ گونه اطلاعاتی از تعدادنوزادان بستری در آی سی یو کودکان و حال عمومی آنها بعد از وقوع حادثه ارایه نمی‌دهند.

با این حال اطلاعات مرور از این حادثه غمناک، از اخبار ضد و نقیضی از تعداد بالای سوختگی و خفگی بیماران و نوزادان حاکی است که ادعای مسوولین علوم پزشکی و آتش نشانی رشت را به شدت مورد سوال قرار می‌دهد که لازم است مسوولان درمانی استان و  آتش نشانی رشت برای هرکدام از این سوالات پاسخ مناسبی داشته باشد؟

-چرا با وجود اطلاع آتش نشانی از حداقل های ضوابط ایمن سازی در این بیمارستان و نبود کپسولهای اطفای حریق، از صدور اخطار های کتبی به هیات مدیره بیمارستان خود داری شد؟

– اگر بیمارستان ایمن بوده چرا دچار آتش‌سوزی شد و ۹ بیمار جان خود را از دست دادند؟

– چرا و به چه دلیل آتش نشانی رشت نسبت به احداث آی سی یو در طبقه منفی یک بیمارستان بی تفاوت عمل کرد و اخطارهای لازم را نداد؟

– چرا با وجود فاصله اندک ۴۰۰ متری ایستگاه آتش نشانی با بیمارستان، ماشین های آب پاش با تاخیر ۳۵ دقیقه ای به بیمارستان رسیداند؟ و دو ماشین خراب و فاقد کارایی بود؟

– چرا با وجود اعلام فوت ۹ بیمار، علل و نوع فوت آنان به درستی رسانه ای نشده است؟

– چرا آماری از تعداد نوزادان بستری در بخش کودکان و تعداد فوتی‌های نوزادان اطلاعاتی ارایه نمی‌شود؟

_ آیا این بیماران برای ادامه درمان خود در مراکز دیگر بستری هستند یا به دلیل سوختگی و مشکلات تنفسی ناشی از آتش سوزی؟

– چرا آماری از بیمارانی که در اثر استشمام دود یا سوختگی در سایر مراکز بستری شده اند در دسترس نیست؟

و ده ها سوال بی پاسخ دیگر که لازم است، آتش نشانی و دانشگاه علوم پزشکی رشت هر چه زودتر در این خصوص شفاف سازی کرده و پاسخ دهند.

نظرات بسته شده است.