مجوز احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری صادر شد

برای ۸ شهر گیلان؛

26

نبود سیستم فاضلاب در بسیاری از مناطق شهری و روستایی گیلان سبب شده تا تمام فاضلاب‌ها اعم از فاضلاب بیمارستانی و شهری به رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی وارد ‌شوند.

طبق آمارهای آبفای کشور، بالغ بر ۵۲ درصد جمعیت گیلان تحت پوشش تاسیسات فاضلاب قرار ندارند و از ۱۷ شهرستان گیلان، ۹ شهر فاقد سیستم جمع آوری و انتقال فاضلاب شهری هستند.

 

در حالیکه پیشتر آبفای گیلان از اخذ کد اجرایی ایجاد تأسیسات فاضلاب برای ۱۱ شهر گیلان خبر داد بود، امروز معاون محیط زیست انسانی محیط زیست گیلان از صدور مجوز طرح‌های تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری به صورت متمرکز و غیر متمرکز در ۸ شهر استان خبر داد و گفت: این مجوزها در راستای حفاظت و پیشگیری از آلودگی منابع آب و خاک استان و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی؛

«علی محمد پور» با اعلام این خبر اظهار کرد: این اداره کل با توجه به طرح‌های ارائه شده از سوی شرکت آب و فاضلاب استان در دوساله اخیر (از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون) در خصوص احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری و اجرای تصفیه خانه‌های محلی (لوکال)؛ طرح‌های مذکور را برابر ماده ۱۱ قانون هوای پاک و جهت انطباق با ضوابط زیست محیطی مورد ارزیابی قرار داده و پس از بررسی و ابلاغ اشکالات طرح‌های ارائه شده به شرکت آبفای استان و اصلاح آن از سوی شرکت مذکور با اجرای طرح‌های تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری به صورت متمرکز در ۵ شهر استان و غیر متمرکز (لوکال) در ۴ شهرستان استان گیلان به منظور حفاظت و پیشگیری از آلودگی منابع آب و خاک استان و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی موافقت کرد.

 

وی افزود: مجوزهای صادر شده به منظور احداث تصفیه خانه فاضلاب مرکزی شهری برای شهرهای آستانه اشرفیه با ظرفیت ۱۳۱۰۰ مترمکعب در شبانه روز، اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر صومعه سرا با ظرفیت ۱۱۹۰۰ مترمکعب در شبانه روز، اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر رودسر با ظرفیت ۱۰۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز، اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر لنگرود با ظرفیت ۲۲۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز، اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر لاهیجان با ظرفیت ۲۸۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز است.

 

محمدپور همچنین تصریح کرد: طی دو سال اخیر مجوز تصفیه خانه فاضلاب شهری غیر متمرکز (لوکال) در ۴ شهرستان استان صادر شد که شامل احداث تصفیه خانه شهری فاضلاب غیرمتمرکز (لوکال) خشکبیجار با ظرفیت ۲۷۰۰ مترمکعب در شبانه روز، احداث تصفیه خانه شهری فاضلاب غیرمتمرکز (لوکال) شهر رودبنه با ظرفیت ۱۱۰۰ مترمکعب در شبانه روز، احداث تصفیه خانه شهری فاضلاب غیرمتمرکز (لوکال) بندر کیاشهر-پکیج ۱ با ظرفیت ۸۰۰ مترمکعب در شبانه روز و پکیج ۲ با ظرفیت ۱۱۰۰ مترمکعب در شبانه روز و نیز احداث تصفیه خانه شهری فاضلاب غیرمتمرکز (لوکال) رودسر با ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز است.

لازم به ذکر است: در تازه ترین بحران ورود فاضلاب به آب شرب شهری، بالغ بر۴۰۰ شهروند رضوانشهری دچار مسمومیت شدند. پیشتر نیز برخی فعالان محیط زیست از آبیاری مزارع برنج و باغات صیفی جات در برخی از مناطق استان خبر داده بودند.

مرور نیز در سالهای گذشته در گزارشی از ورود فاضلاب ۹ شهر ساحلی گیلان در نبود تصفیه خانه فاضلاب در این شهرها به دریای خزر خبر داده بود.

 

نظرات بسته شده است.