محتکران از غذای کودکان هم نمی‌گذرند

خبری به دردناکی احتکار بیش از ۳ هزار قوطی شیرخشک در انزلی

18

در جهانی که هر دقیقه و ساعتش با هجوم اخبار بسیار همراه است، نمی‌توان ازکنار دردناکی بعضی از خبرها به آسانی گذشت.  کشف بیش از ۳ هزار قوطی شیر خشک  احتکار شده در بندرانزلی، خبر تلخی است که در سومین روز از تیرماه امسال انتشار یافت؛ خبری که آدمی را به اندیشیدن در مورد افرادی وا می‌دارد که  دامنه‌ی سودجویی‌هاشان، معصومیت نگاه کودکان و شیشه‌های شیرشان را هم بی‌محابا پشت سر گذاشته است.

 

فرمانده انتظامی بندرانزلی در این باره اعلام کرده است، به دنبال گزارش دریافتی مبنی بر احتکار شیر خشک در داروخانه‌ای واقع در حاشیه‌ی این شهر، مأموران پلیس امنیت عمومی پس از انجام تحقیقات همه‌جانبه و اطمینان از صحت موضوع  همراه با نماینده‌ی شبکه‌ی بهداشت به آدرس محل مورد نظر اعزام شدند.

وی در ادامه‌ی ‌ سخنانش  از کشف ۳ هزار و ۳۰۲ قوطی انواع شیر خشک ایرانی و خارجی احتکار شده در بازرسی از این داروخانه  خبر داد و گفت: در این رابطه متهم ۵۸ ساله پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.

یک شهروند: برای تهیه شیر خشک در انزلی ناچارم به بیشتر داروخانه در سطح شهر مراجعه کنم تا بتوانم از هر داروخانه‌ای که سهمیه‌شان تمام نشده،  دو تا سه قوطی شیرخشک خریداری کنم. بدین ترتیب نهایتا ماهی ۶ تا ۹ قوطی شیر خشک، می‌توانم تهیه کنم.

مشکلات مردم

شاید شما هم در داروخانه‌ها شاهد حضور پدران و مادرانی بوده‌اید که بدنبال دریافت سهمیه شیرخشک فرزندشان هستند. آنها گاه با دستِ پُر روانه‌ی منزل خویش می‌شوند و گاه با دست خالی راهی داروخانه‌ی دیگر می‌شوند.

«سروا» کودکی ۱۲ ماهه است که به گفته مادربزرگش نارس به دنیا آمده و از ابتدای تولد با شیرخشک تغذیه شده است. مادربزرگ این کودکِ رشتی  در گفت‌وگو با مرور اظهار کرد: تا کنون چندین بار نوع شیر خشکی که به سروا می‌دادیم تغییر کرده، اما اکنون با بب‌‌لاک کانکور تغذیه می‌شود. یک بار هم شیر خشک نان را با بهای ۸۳ هزارتومان برای بچه گرفتیم که آن را نخورد.

وی افزود: سهیمه سروا ۱۲ قوطی شیر خشک در ماه است که با کد ملی نوزاد می‌توانیم تهیه کنیم. اما ماه پیش توانستیم ۱۱ قوطی  تهیه کنیم. گاهی همه‌ی خانواده را برای تهیه شیر خشک بسیج می‌کنیم، حتی چندی پیش شیرخشک مورد نیاز را از کیاشهر تهیه کردیم.

شهروندی از انزلی هم درباره‌ی کودک هشت ماهه‌اش گفت: فرزندم با شیر خشک و شیرمادر و غذای کمکی  تغذیه می‌شود و ماهانه دارای ۱۰  تا ۱۲ قوطی  سهمیه‌ی شیر خشک است. برای تهیه شیر خشک در انزلی ناچارم به بیشتر داروخانه در سطح شهر مراجعه کنم تا بتوانم از هر داروخانه‌ای که سهمیه‌شان تمام نشده  دو تا سه قوطی شیرخشک خریداری کنم. بدین ترتیب نهایتا ماهی ۶ تا ۹ قوطی شیر خشک، می‌توانم تهیه کنم.

وی با بیان این که کودکش از شیرخشک نان ۲ تغذیه می‌کند، یادآور شد: اگر بخواهم شیر خشک را بصورت آزاد وخارج ازسهمیه هم تهیه کنم، وجود ندارد.

 

چگونگی توزیع شیر خشک

«افشین جهش» رییس نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت‌وگو با مرور اظهار کرد: شیوه‌ی توزیع شیرخشک از شهریورماه سال گذشته به دنبال تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی آن  به  ۲۸۵۰۰  تومان، در سیستم یارانه‌ای قرار گرفت تا به مردم کمک شود. بدین ترتیب از آذر ماه سال گذشته تا اکنون بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار قوطی شیرخشک هر ماه در سطح گیلان توزیع می‌کنیم و حدود ۴۵۰ داروخانه در حوزه‌ی خدمات شیر خشک فعال هستند و در این بین اکثر داروخانه‌های شبانه‌روزی هم به ارائه‌ی خدمت مشغولند.

وی افزود: سهیمه کشوری  شیر خشک پس از تولید در ۵ کارخانه‌ی بزرگ کشور مثل  پودر شیر مشهد، نان نستله و نیک‌ سلامت بر اساس نیاز استانها و ضریب جمعیتی‌شان  توزیع می‌شود. در این راستا سهمیه‌ی شیر خشک گیلان هم بین ۱۴ شرکت توزیع استان انجام می‌شود و این ۱۴ شرکت بر اساس نیاز داروخانه‌ها وحجم موجودی، شیر خشک را  در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهند.  در ادامه‌ی کار  بر اساس تعیین وضعیتی که در داروخانه‌ها صورت می‌گیرد، شیر خشک در اختیار کودکان از ۰ تا ۲ سال  قرار می‌گیرد.

 

این مسوول با بیان این که  کودکان  بالای دو سال سهمیه‌ی کمتری دریافت می‌کنند، یادآور شد: برای کودکان زیردو سال مصرف‌کننده‌ی شیر خشک‌های رژیمی ۱۲  قوطی و برای مصرف‌کنندگانِ شیر خشک معمولی ۱۰ قوطی بصورت یارانه‌ای در نظر گرفته شده  و البته این کودکان ۱۰ قوطی شیرخشک نیزمی‌توانند بصورت آزاد یعنی  بر اساس مبلغ درج شده بر قوطی تهیه کنند.

افشین جهش: برای کودکان زیردو سالِ مصرف‌کننده‌ی شیر خشک‌های رژیمی ۱۲ قوطی و برای مصرف‌کنندگان شیر خشک معمولی ۱۰ قوطی بصورت یارانه‌ای در نظر گرفته شده و البته والدین این کودکان ۱۰ قوطی شیرخشک نیزمی‌توانند بصورت آزاد یعنی بر اساس مبلغ درج شده بر قوطی تهیه کنند.

نظارت با حضور کارشناسان

رصد ما بر اساس سامانه‌ی تی‌تک و سامانه‌ای که در داروخانه‌ها  وجود دارد یعنی هم بصورت نظارتی در معاونت دانشگاه وهم به‌صورت حضور کارشناسان در داروخانه‌ها  انجام می‌شود. جهش با بیان این مطلب اظهار کرد: ما در توزیع چند گروه شیر خشک فعالیت داریم که شامل شیرخشک‌های رژیمی، عمومی، متابولیک و شیر خشک یارانه‌ای است. لازم به ذکر است که در حوزه‌ی شیر خشک یارانه‌ای و متابولیک تا الان کسری نداشته‌ایم و هم‌اکنون ذخیره‌ی شیرخشک یارانه‌ای در۳ شرکت استان گیلان حتی برای ۶ ماه  آینده کافی است.

در مورد متابولیک‌ها یعنی شیر خشک کودکانی که مشکلات معده دارند و دارای نسخه‌ی الکترونیک هستند و اسمشان در سامانه به ثبت رسیده هم باید گفت تا الان   کمبودی نداشته‌اند و در ساختار شیرخشک‌های رژیمی و رگولار هر چه بر اساس تولید  ارسال می‌شود، توزیع  آن صورت می‌گیرد. گفتنی است که  نیاز استان گیلان  بین ۱۵۰ تا ۱۸۰  هزار قوطی شیرخشک در ماه  است که تا الان این میزان مهیا بوده و شرایط امسال نسبت به سال گذشته خیلی بهتر است. فقط  شاید مشکل خیلی ازخانواده‌ها این باشد که ممکن است، نتوانند سهمیه‌ی  ۱۰ عدد شیرخشک رگولار یا ۱۲ عدد شیر خشک رژیمی  خود در مراجعه به یک داروخانه تهیه کنند، چرا که بعضی داروخانه‌ها برای این که بتواند پاسخگوی همه‌ی مراجعانشان باشند،  تعداد کمتر ازده قوطی شیر خشک به هر مراجع تحویل دهند واز مردم بخواهند تا بقیه سهمیه‌ی خود را در مراجعه‌های بعدی دریافت کنند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که ما پنج گروه شیرخشک داریم که در خیلی موارد شبیه هم و قابل جایگزینی با هم هستند و با هماهنگی و اعلام نظر پزشک یا کارشناس تغذیه مربوطه می‌توان آنها را جایگزین کرد  و البته در این میان والدین محترم  در نظر داشته باشند که جایگزینی باید با کاهش حجم شیر در هر دفعه مصرف نسبت به شیر خشک قبلی و افزایش دفعات تغذیه کودکان صورت گیرد تا ذائقه‌ی کودک به تدریج پذیرای شیر خشک جدید باشد.

این مقام مسوول در پایان سخنانش تصریح کرد: مردم می‌توانند به ثبت شکایات خویش در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازطریق سامانه‎ی ۱۹۰ اقدام کنند تا مورد رسیدگی و بررسی ما قرار گیرد. البته خانواده‌ها به صورت حضوری یا تلفنی نیز به طرح مشکلات و شکایات خویش می‌پردازند که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

نظرات بسته شده است.