مرکز گیلان نیازمند نگاه ملی است

اعتبارات قطره چکانی و محرومیت‌های شهرستان رشت؛

24

شهرستان رشت برخلاف سایر شهرستان‌های گیلان و بر اساس شاخص‌های‌ تعریف شده دارای محرومیت‌های ویژه‌ای است. این موضوع را حتی نمایندگان این شهرستان در مجلس هم تأیید می‌کنند. ‌

راه شهری و روستایی، زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی، حمل و نقل، مدیریت پسماند، زیرساخت‌های برق و آب شرب تنها برخی از مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند که شهرستان رشت در این حوزه‌ها از محرومیت برخوردار است.‌

در حال حاضر نوار ساحلی شهرستان رشت که در طول ایام سال به خصوص تابستان از تعداد زیادی مسافر از سراسر کشور میزبانی می‌کند حداقل امکانات را هم ندارد و در محرومیت به سر می‌برد.

 

فرماندار رشت اخیرا در جلسه کمیته برنامه‌ریزی گفته است: اعتبارات شهرستان رشت در سال جاری ۱۹ درصد رشد داشته است. به گفته «کیا عاشوری» اعتبارات پیش‌بینی شده شهرستان رشت در سال گذشته معادل ۳۴۱ میلیارد تومان بوده که این عدد امسال به ۴۰۷ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است

به گفته فرماندار شهرستان رشت، اعتبارات تخصیص پیدا کرده به شهرستان رشت در طول سه سال اخیر بر اساس اولویت‌ها و نیازهای اصلی هزینه شده است و حتی برای حوزه‌هایی مانند پسماند و احیاء رودخانه‌های گوهررود و زرجوب هم پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته اما برای اینکه اقدامی اثربخش در این زمینه‌ها انجام شود لازم است اعتبارات این دو حوزه از حمایت‌های بیشتری از حیث تخصیص منابع برخوردار شود.

 

عاشوری این را هم اضافه کرده که اعتباراتی که تاکنون برای این شهرستان در نظر گرفته شده در مقایسه با گستره جغرافیایی شهرستان رشت به عنوان مرکز استان و تمرکز و استقرار ادارات کل، بیمارستان‌ها، جمعیت ثابت و شناور قابل توجه نبوده است.

تفکیک زباله از مبدأ، مدیریت پسماند و اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستاها از جمله مواردی هستند که در اولویت پروژه‌های شهرستان رشت قرار دارند. گفته شده در حال حاضر ۶۰ روستای فاقد آب شرب سالم در محدوده شهرستان رشت وجود دارد و تامین انرژی برق برای بسیاری از روستاها نیازمند توجه ویژه به مرکز گیلان و تزریق اعتبارات بیشتر برای آن است.

فرمانداری شهرستان رشت همچنین اعلام کرده در مدت سه سال اخیر اولویت اجرا با پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد به بالا بوده و با توجه به کمبود منابع مالی دولت، همچنان این رویه در شهرستان دنبال می‌شود.

 

فرماندار شهرستان رشت این را هم اضافه کرد که از مجموع اعتبار امسال ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبارات استانی بوده، ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبارات متوازن و ۷۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات نمایندگان مجلس بوده است.

آنگونه که ذکر شده ظاهرا برخی از ردیف‌های اعتبارات استانی منع قانونی دارند و لازم است اعتبارات اجرای برخی از پروژه‌ها صرفا از محل اعتبارات متوازن تخصیص داده شوند. فرماندار رشت ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ اعلام کرده بود ۱۰۶ پروژه در این شهرستان در حال اجرا است و میزان اعتبارتی که به این شهرستان اختصاص پیدا می‌کند بر اساس تعداد پروژه‌های نیمه تمام آن محاسبه می‌شود.

بدون شک اجرای تنها ۱۰۶ پروژه آن هم برای شهرستانی مانند رشت با دارا بودن این حجم از محرومیت قابل قبول نیست. از طرفی با توجه به اینکه اعتبارات امسال به نسبت سال گذشته تنها ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده انتظار می‌رود با توجه به اینکه طولانی شدن پروژه‌ها اعتبارات لازم برای تکمیل آن‌ها را افزایش می‌دهد در جهت جذب و هزینه کردن آن برای اجرای هر چه سریع‌تر پروژه‌های اولویت‌دار بیشتر تلاش شود.

 

شهرستان رشت مرکز تحولات گیلان است و بدون تردید توسعه زیرساخت‌ها و رفع محرومیت‌های آن در گرو اعتبارات ملی است و مشخص است که با چنین اعتبارات قطره چکانی‌ای(۴۰۷ میلیارد تومان) نمی‌توان شهرستان رشت را به جایگاه واقعی خود رساند.

لازم به ذکر است، در سال‌های اخیر تعداد زیادی از ادارت شهرستان رشت عملکرد مناسبی در جهت جذب همین اعتبارات محدود نداشتند به همین دلیل و طبق قانون اعتبارات تخصیص یافته به سمت خزانه دولت برگشت خورد.

نظرات بسته شده است.