معرفی شهرداران و دهیاران متخلف به محاکم قضایی

سهل انگاری در مدیریت پسماند موجب شد:

134

انباشت زباله، پسماند سوزی و سهل انگاری در مدیریت زباله های شهری و روستایی، پای ۲۰ شهردار و ۱۹۱ دهیار استان را به محاکم قضایی باز کرد.

در حالیکه سال گذشته مدیرکل محیط زیست استان از پیگیری شکایت قضایی علیه برخی شهرداران و دهیاران در عدم مدیریت پسماند و اجرای طرح های تفکیک زباله از مبدا خبر داده بود، امروز«حمزه عشوری» اظهار کرد: ۲۰ شهردار به محاکم قضایی و ۱۹۱ دهیار استان در بحث مدیریت پسماند به کمیته انضباطی معرفی شدند.

عشوری با تاکید اینکه مدیریت پسماند، یکی از چالش‌های اصلی گیلان است تاکید کرد: مدیریت پسماند در دولت سیزدهم مورد اهتمام قرار گرفت بطوری که اقدامات مثبت و مؤثری در ساماندهی دفنگاه زباله سراوان انجام شد و تاکنون ۸۵ درصد از این محوطه پوشانده شده است.

وی با تأکید بر رسالت نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن قدردانی از اقدامات مثبت یادشده در خصوص چالش پسماند استان گفت: بدلیل بر جای ماندن مشکل شیرابه بر حسب وظیفه در بخش‌هایی که لازم بود اخطاریه‌های زیست محیطی صادر و در این راستا مدیرعامل کارخانه کودآلی گیلان و شهردار رشت به مرجع قضایی معرفی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین در خصوص تشکیل پرونده‌های حقوقی برای تصرف اراضی توسط افراد سودجو تصریح کرد: طی سه سال دولت سیزدهم ۶۶۳ پرونده قضایی در رابطه با این موضوع تشکیل شد که منجر به آزادسازی ۲۲۳ هکتار از اراضی مورد تصرف درمناطق تحت مدیریت شده است.

عشوری ادامه داد: پرداختن به موضوع آلودگی خاک از جمله مواردی است که طی دولت‌های پیشین در زمینه محیط زیست گیلان مغفول مانده بود و خوشبختانه در سه سال اخیر با فراهم شدن تجهیزات سنجش، ۱۱۰ مورد آنالیز خاک انجام و ۳۸ مورد آلودگی آن اثبات شد و جرائم لازم اعلام و احکام مربوطه صادر شد.

لازم به ذکر است: طی سالهای اخیر، جلوگیری از انتقال پسماند به سراوان و الزام دهیاران و شهرداران شهرهای کوچک استان به مدیریت پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا، موجب بروز چالشهای زیادی برای روستاییان و دهیاران شد. بطوریکه انباشت و رها سازی زباله و پسماند سوزی در روستاها هم اینک به یکی از معضلات این استان تبدیل شده است.

نظرات بسته شده است.