نهضت ملی مسکن،متقاضی محور پیش می‌رود

ادامه ناترازی اعتبارات بانکی در پروژه مسکن ساز دولتی؛

21

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، پروژه نهضت ملی مسکن را پروژه ای حمایتی و برای اقشار محروم جامعه ندانست و اظهار کرد: این طرح برای تامین مسکن دهک های ۴ الی ۷ جامعه در نظر گرفته شده است.

«حامد دائمی» مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با تاکید به اینکه دولت در راستای حمایت از اقشار محروم جامعه، طرح های مسکن ساز محرومین در دست اجرا دارد،تصریح کرد: پروژه نهضت ملی مسکن شامل دهک های ۴ الی ۷ اقتصادی می‌شود که متاسفانه همزمانی شروع اجرای آنها با اعمال تحریم ها، افزایش تورم و فشارهای اقتصادی منجر به افزایش هزینه‌های ساخت برای متقاضیان شده است.

وی با بیان اینکه پروژه نهضت ملی مسکن؛ برخلاف مسکن مهر( زمین رایگان و تسهیلات بانکی ۷ درصدی)، متقاضی محور و براساس آورده های مردمی و بانکی با تسهیلات ۱۸ درصدی پیش می‌رود از ادامه ناترازی تخصیص اعتبارات بانکی به این طرح خبر داد و گفت: عدم تخصیص به موقع اعتبارات و آورده‌های متقاضیان موجب کندی پیشرفت پروژه شده است.

دایمی افزود: با تلاشهای نمایندگان مجلس گیلان به تازگی موفق به دریافت ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه شدیم.

وی یادآوری کرد: پروژه نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت نیز در استان گیلان با محوریت پروژه های ۶۲۴ واحدی رشت، ۳۶ واحدی بندرانزلی، ۱۲۰ واحدی لنگرود و ۲۷۰ واحدی گروه ساخت در حال انجام است. در بخش مسکن محرومان هم تاکنون با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی گیلان از سهمیه هزار و ۴۸۰ واحدی گیلان که باید طی سه سال احداث شود، گیلان توانست فراتر از سهمیه ۳۰۰ واحدی که برای امسال در نظر گرفته شده بود عمل کرده و زمین مورد نیاز ساخت ۵۲۵ واحد را تامین کند و هم اینک مراحل احداث پروژه ۱۸ واحدی شهرستان شفت آغاز شده است.

 

دائمی در خصوص تامین زمین مورد نیاز اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها هم گفت: دولت سیزدهم برای تامین زمین مورد نیاز این طرح ۷۰۰ هکتار از زمین‌های مستثنیات دولتی را شناسایی کرد و با وجود محدودیت‌ها و مممنوعیت‌های اراضی در سطح استان گیلان توانست ۶۵ هکتار را در “سامانه تم ” ثبت کند؛ اولویت واگذاری زمین در روستاها به مردم بومی ساکن در همان روستا و طرح جوانی جمعیت قرار دارد.

 

حامد دائمی با اشاره به افتتاح ۳۴ طرح عمران روستایی و عام المنفعه در هفته دولت در روستا‌های گیلان، گفت: در هفته دولت ۱۴۰۳ طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی ۶۱۵ واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن با بیش از ۴۶ میلیارد تومان نیز در روستا‌ها اجرا می‌شود.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان همچنین از صدور ۱۶۴ هزارو ۸۴۳ برگ سند مالکیت در ۸۶ روستای گیلان از ابتدای اجرای طرح صدور سند روستایی خبر داد و گفت: ۵ هزار و ۸۱ برگ سند مالکیت هم برای شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در ۲۳ شهر گیلان در ۱۰ سال گذشته صادر شده است.

حامد دائمی با اشاره به تهیه و بازنگری طرح هادی روستایی در ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان افزود: از این تعداد روستا ۲ هزار ۲۰ روستا دارای طرح هادی هستند و مابقی در حال تهیه و بازنگری اند.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر آمار تهیه و بازنگری طرح هادی روستایی از ۹۴ درصد به ۹۹ درصد رسیده است اضافه کرد: در هزارو ۲۵۶ روستای گیلان طرح هادی اجرا شده است.

دائمی اظهار کرد: در راستای اجرای ماده چهار قانون ساماندهی اراضی ملی که از سال ۸۷ تصویب شد نیز ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی ملی که در داخل طرح های روستایی قرار دارند شناسایی شدند که هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی از این مقدار طی سه سال گذشته تحویل مردم شده است.

 

نظرات بسته شده است.