پارادوکس برندِ شهر خلاق خوراک

ضرورت نظارت بیشتر بهداشت بر گاری کبابی‌های سطح شهر؛

36

بعد از پیوستن رشت به شبکه شهرهای خلاق جهان در زمینه خوراک، گاری کبابی‌ها یا همان کباب کثیف که خوراک محبوب خیابانی شهروندان رشتی بود به لطف شبکه‌های اجتماعی و مجازی به یکی از مقاصد هدف گردشگران در سفر به شهر همیشه روشن کشور تبدیل شد.

از گذشته رشت، به شهر خوراک و رستوران و مردمانش به خوش خوراکی شناخته می‌شد. در حالیکه طبق آمارها، رشت با دارا بودن بیش از ۱۶ هزار اماکن تهیه و توزیع ‌مواد غذایی، رتبه یک کشور در این حوزه را دارد، فعالیت شبانه بالغ بر ۱۳۰ گاری کبابی در خیابان‌های منتهی به بافت مرکزی و پیاده راه شهرداری، چراغ نیمه جان صنعت خوراک این شهر را در تاریکی افزایش قیمت‌ها و تورم روشن نگاه داشته است.

در عین حال که نباید فراموش کنیم گاری‌کبابی‌ها بخشی از بار اشتغال‌زایی جوانان رشتی را بدوش می‌کشند اما رشد قارچ گونه و گستره فعالیت آنها به سایر معابر و اشغال فضاهای عمومی شهر در حال حاضر به یکی از معضلات شهروندان تبدیل شده است.

پیش از این در سال‌های گذشته فقط می‌شد گاری‌کبابی‌ها را در میدان شهرداری و شریعتی دید اما اکنون گستره فعالیت این صنف به خیابان‌های معلم، سرگل، جانبازان، انصاری، رازی، گاز و مسکن مهر هم رسیده بطوریکه غروب هنگام تا پاسی از شب، شهروندان مجالی برای عبور از پیاده روها پیدا نمی‌کنند.

علاوه بر اشغال پیاده‌رو‌ها، انباشته شدن دورریز آماده‌سازی و باقیمانده کباب‌ها توسط مشتریان و عدم رعایت نکات بهداشتی اکنون یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعالیت گاری‌کباب‌ها شده است .

اواخر دهه ۹۰ بود که مدیریت شهری رشت، مطالعات فنی را در راستای ساماندهی گاری‌کبابی‌ها و ون‌های خوراک بعنوان یکی از المان‌های شهر خلاق خوراک آغاز کرد که به امضای قرارداد ایجاد گذر خوراک در خیابان جوان رشت در مجاورت رودخانه زرجوب انجامید.

فعالیت شبانه بالغ بر ۱۳۰ گاری‌کبابی در خیابان‌های منتهی به بافت مرکزی و پیاده راه شهرداری، چراغ نیمه جان صنعت خوراک این شهر را در تاریکی افزایش قیمت‌ها و تورم روشن نگاه داشته است.

اکنون با گذشت ۳ سال از این تصمیم، نه تنها گاری‌کبابی‌های سنتی رشت به این مکان منتقل نشدند بلکه هر روز شاهد ازدحام و اشغال فضای عمومی پیاده راه‌های رشت و افزایش خودروهای ون و وانت خوراک در سطح شهر هستیم که مشکلات ترافیکی زیادی را در خیابان‌های اصلی ایجاد می‌کنند. در مقابل حضور خودروهای سیار خوراک در خیابان جوان به کمتر از انگشتان دو دست رسیده است.

مصوبه خیابان غذا به کجا رسید؟

«حسن کریمی کرنق» رییس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی رشت در پاسخ به سوال مرور اظهار کرد: در جلسات مختلفی که در راستای ساماندهی این مشاغل باحضور پلیس راهور برگزار کردیم؛ ۴ نقطه در رشت برای اسکان پیشنهاد شد ولی باتوجه به برخی موانع مانند ایجاد ترافیک، ازدحام و شلوغی مشتریان در ساعات شبانه فقط مکانی در نزدیکی مسکن مهر مورد تایید پلیس راهور قرار گرفت.

وی تاکید کرد: باتوجه به بعد مسافت و در دسترس نبودن این مکان برای مشتریان و شهروندان این مکان مورد تایید گروه حاضر در جلسه قرار نگرفت.

کریمی ضمن تایید غیر بهداشتی بودن مکان نگهداری گوشت‌های کباب‌ها گفت: درحال حاضر برای حدود ۸۰ ون کافه محووز فعالیت صادر شده اما هنوز برای صدور مجوز گاری‌کباب‌ها یا موانعی مواجه هستیم .از طرفی جلوگیری از فعالیت این قشر باتوجه به مشکلات اقتصادی و هزینه‌های زندگی کمی دوراز انصاف است.

رشد قارچ‌گونه و گستره فعالیت آنها به سایر معابر و اشغال فضاهای عمومی شهر در حال حاضر به یکی از معضلات شهروندان تبدیل شده است. پیش از این در سال‌های گذشته فقط می‌شد گاری‌کبابی‌ها را در میدان شهرداری و خیابان‌های منتهی به آن دید.

طی هفته‌های گذشته کشف بالغ بر ۲۰۰ کیلوگرم گوشت فاسد طی بازرسی مرکز بهداشت استان و بازرسی اصناف از گاری‌کبابی‌های منتهی به پیاده راه رشت، بار دیگر لزوم نظارت بیشتر توسط شبکه بهداشت و سایر دستگاه‌های نظارتی مربوطه بر روند فعالیت این قشر باتوجه به برند شهر خلاق خوراک و حفظ اعتبار این برند برای رشت را بیش از همیشه حائز اهمیت کرده است.

عمده آماده‌سازی سیخ‌های کباب توسط صاحبین این گاری‌ها در انبارها، گاراژها، تعمیرگاه‌های خیابان اقتصاد و شریعتی انجام می‌شود.

 

نمونه گیری از گوشت‌ها با چالش‌های زیادی همراه است

در همین رابطه « ژاله مرتضوی» رییس مرکز بهداشت شهرستان رشت درباره چگونگی کشف گوشت‌های آلوده مطرح کرد :عدم رعایت نکات بهداشتی توسط گاری‌کباب‌ها مشکل امروز و جدیدی نیست. ماههاست با نهادهای مربوطه با حضور دادستان شهرستان رشت و یک کارگروه متشکل از شهرداری، شورای شهر، اداره دامپزشکی شهرستان، نیروی انتظامی، پلیس راهور و تعزیرات جلساتی مبنی بر کنترل و نظارت مکان نگه داری گوشت‌ها و این گاری‌کباب‌ها برگزار می‌شود.

نبود مکان ثابت بهداشتی و استاندارد به همراه یخچال‌های مناسب نگهداری فرآورده‌های گوشتی و طولانی بودن ساعات کار گاری‌ها، عدم دریافت کارت بهداشتی و مجوز لازم جهت اشتغال از مهم‌ترین معضلات گاری کباب‌ها در سطح شهر است.

وی با بیان اینکه ساعات کار و فعالیت این صنف معمولا شب‌ها و تا دیر وقت ادامه دارد، تاکید کرد: دریافت نمونه‌گیری از گوشت‌ها با چالش‌های زیادی همراه است. از سوی دیگر اکثر پرسنل مربوطه خانم هستند و حضور آنها در معابر شلوغ در آن وقت شب نیز سختی و مشکلاتی به همراه دارد.

مرتضوی در ادامه افزود :نبود مکان ثابت بهداشتی و استاندارد به همراه یخچال‌های مناسب نگهداری فرآورده‌های گوشتی و طولانی بودن ساعات کار گاری‌ها، عدم دریافت کارت بهداشتی و مجوز لازم جهت اشتغال از مهم‌ترین معضلات گاری‌کباب‌ها در سطح شهر است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان رشت با بیان اینکه بعد از تلاش شبانه‌روزی کارگروه و مرکز بهداشت با همکاری نیروی انتظامی حدود ۲۰۰ کیلو گوشت آلوده و فاسد کشف شد افزود: این گاری‌ها اکثرا روزها تا شروع فعالیت شبانه گوشت‌ها را با شرایط غیر بهداشتی در گاراژها و یا امکان بدون تهویه و فضای مناسب نگهداری می‌کنند که به هیچ عنوان شرایط بهداشتی مناسبی ندارند.

 

مجوزی برای اشتغال آنها وجود ندارد، نمی‌توانیم ورود کنیم

«مهدی بهروزی» رییس اداره دامپزشکی شهرستان رشت نیز در گفت‌وگو با مرور در خصوص کنترل و نظارت بهداشتی گوشت‌های مصرفی گاری‌کبابی‌ها اظهار داشت :وقتی مجوزی برای اشتغال آنها وجود ندارد ما بعنوان یک ضابط قضایی نمی‌توانیم بیش از حد توان ورود کنیم چون هیچ مجوزی برای فعالیت گاری‌کبابی‌ها صادر نشده است.

وی اضافه کرد: اداره دامپزشکی شهرستان رشت نیز مانند سایر اعضای کارگروه در حد توان با نظارت بر فرآورده‌ها و در راستای اهداف کارگروه که در جلسات متعدد در ماه های اخیر برگزار شد به وظایف خود دراین راستا عمل کرده است.

بهروزی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی وصدور مجوز گاری‌کباب‌ها افزود: گاهی با وجود کشف و ضبط گوشت‌های آلوده و فاسد از این صنف، هیچ کس مسئولیت را برعهده نمی‌گیرد.

 

نظرات بسته شده است.