هشدار؛ پشه آئدس به گیلان رسید

تب دنگی درکمین مردم؛

83

یک مورد گزیدگی ناشی از نیش پشه آئدس در گیلان شناسایی شد.

این در حالی است که تا آخرین ساعت‌های روز پنج‌شنبه هفتم تیر اعلام شده بود این پشه با شناسایی درست کانون‌ها و مه پاشی‌های درست کنترل و مهار شده و تاکنون هیچ بیمار آلوده‌ای درگیلان شناسایی و گزارش نشده است.

«محمدتقی آشوبی» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با تایید شناسایی یک مورد ابتلا به گزیدگی پشه آئدس در شهرستان املش اعلام کرد: یک مورد مبتلا به بیمارهای ناشی از گزش پشه آئدس در شهرستان املش شناسایی و تأیید شده است.

وی با تاکید به اینکه نظام سلامت هیچ چیز برای پنهان کردن ندارد اضافه کرد: این مورد پس از بازگشت از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شناسایی شده که به سرعت در شرایط ایزوله قرار گرفت.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اخیرا اعلام کرد: با آزمایش‌های انجام‌شده در ایران مشخص شد، تاکنون بیش از ۹۰ نفر از هموطنان مورد گزش پشه آئدس قرار گرفته‌اند که ۳ نفر از آنان به علت ابتلای به بیماری تب دنگی جان خود را از دست داده اند.

سال گذشته در گیلان چندین مورد گزیدگی پشه آئدس گزارش شد و امسال هم با شروع فصل گرما مردم نگران انتقال این بیماری هستند. دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکماه قبل اعلام کرد بیماری‌های واگیر از جمله پشه آئدس در استان از طریق شناسایی درست کانون‌ها و مه پاشی‌های درست کنترل و مهار شده است.

گفتنی است: موضوعی که در مورد زمان و نحوه اطلاع‌رسانی بیماری‌های منتقله از گزش پشه آئدس آن هم در ایام انتخابات به وجود آمد در گذشته هم سابقه داشته است. در تاریخ دوم اسفند سال ۹۸ روز برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس، خبرگزاری ایرنا از قول محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور خبر داد؛ مواردی از شیوع بیماری کرونا در کشور مشاهده شده است. این خبر لحظاتی پس از انتشار حذف شد. با این حال چند روز بعد ورود بیماری کرونا به داخل کشور به صورت رسمی توسط مسئولان وزارت بهداشت تایید شد.

تب دِنگی، یک بیماری ویروسی است که به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته می‌شود. این بیماری از طریق گزش پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود. پشه آئدس اغلب در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد.

تهوع، استفراغ، استخوان درد شدید، بدن درد از علائم تب دنگی ناشی از گزش پشه آئدس هستند. این بیماری انتقال انسان به انسان ندارد و فقط از گزش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود. پشه آئدس برای اولین بار در سال ۹۸ در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان شناسایی شد. طبق اعلام وزارت بهداشت، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان در معرض خطر گزش پشه آئدس قرار دارند.

 

نظرات بسته شده است.