ژئوپارک‌ها و گردشگری خلاق حمایت نشدند

در راستای گردشگری پایدار گیلان؛

67

در توسعه گردشگری پایدار گیلان؛ ژئو پارک‌ها و گردشگری خلاق، درگیر و دار بروکراسی گردشگری و میراث فرهنگی مغفول واقع شده اند.

«طاهر صبوری» عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب در صد و سیزدهمین نشست سرآ که روز گذشته توسط موسسه سبزکاران برگزار شد اظهار کرد: به رغم استقبال و حمایت از اقامت‌گاه‌های بومگردی در گیلان اما ژئو پارک‌ها و گردشگری خلاق از حمایت مسئولان گردشگری برخوردار نشدند.

وی تاکید کرد: ژئوپارک درفک سال‌هاست در انتظار معرفی به یونسکو برای ثبت جهانی است.

صد و سیزدهمین نشست سرآ با مضمون “اقتصاد پایدار” به موضوعاتی همچون برون رفت از ابرچالش‌های اقتصادی، کسب و کارهای خرد، گردشگری، کارآفرینی و حفاظت از محیط‌زیست اختصاص داشت.

در گردشگری پایدار، گردشگر با فرهنگ بومی منطقه آشنا شده و می‌تواند در باورهای سنتی هر منطقه ای زندگی کند، در این راه، کسب و کارهای خرد بسیاری می‌تواند شکل یابد.

«طاهره صبوری»، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اولین سخنران این برنامه با موضوع ” اقتصاد پایدار و مشاغل آینده با تاکید بر نقش بوم‌گردی‌ها” بود.

مدیر اقامتگاه بومگردی “الاتی‌تی” گفت: گردشگری با شتاب باورنکردنی در حال توسعه و فراگیرشدن است و امروزه گردشگران پایدار تلاش می‌کنند که اثرات منفی سفر خود بر روی محیط‌زیست، جامعه و اقتصاد کاهش دهند و در کنار آن اثرات مثبت سفر را بر روی آن‌ها افزایش دهند.

وی ادامه داد: در گردشگری پایدار، گردشگر با فرهنگ بومی منطقه آشنا شده و می‌تواند در باورهای سنتی هر منطقه ای زندگی کند، در این راه، کسب و کارهای خرد بسیاری می‌تواند شکل یابد.
مدیر اقامتگاه بومگردی الاتی_تی اضافه کرد: اقامتگاه‌های بومگردی و موسسه گردشگری محلی از جمله این کسب و کارها هستند. در حال حاضر ۹۹ درصد از موسسه گردشگری در نواحی روستایی آمریکا را کسب و کارهای کوچک تشکیل می‌دهند.

صبوری افزود: اقامتگاه‌های بومگردی با توجه به اینک در سبک معماری، ارگانیک بودن مصالح و طراحی داخلی و مبلمان بومی، برگرفته از دانش و هنر بومی است می‌توانند گردشگران زیادی را جذب کنند. در این راه توسعه گردشگری خلاق می¬تواند اهرم قدرتی برای جذب گردشگر باشد.

وی عنوان کرد: گردشگری خلاق پس از گردشگری ساحل و گردشگری فرهنگی بیشترین تقاضا را در حوزه گردشگری داراست و هتل‌های یخی در سوئد نمونه‌ای از این گردشگری خلاق محسوب می‌شود.

بودجه و بدهی دولت، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط‌زیست، بیکاری و انرژی از جمله ابرچالش‌های اقتصادی ایران هستند

«محمود مرادی»، دانشیار مدیریت دانشگاه گیلان، نیز در این برنامه در مورد ” چالش‌های اقتصادی ایران و راه برون رفت و نقش ما” نکاتی را مورد بررسی قرار داد و از حضار خواست مشکلات اقتصادی بزرگ فعلی ار از دیدگاه خودشان بگویند که شرکت‌کنندگان به مواردی همچون تورم، بیکاری، عدم برنامه‌ریزی مناسب و فساد اشاره کردند.

مرادی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که همه‌ی اقشار جامعه به نوعی بزرگترین مشکلات اقتصادی را درک می‌کنند. در واقع بودجه و بدهی دولت، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط‌زیست، بیکاری و انرژی از جمله ابرچالش‌هایی هستند که برای حل هرکدام باید به ریشه‌های آن‌ها توجه کرد.

به عقیده این دانشیار مدیریت دانشگاه گیلان، اقتصاد دستوری(قیمت‌گذاری، تخصص دستوری، مداخلات بازارکار، مداخلات سیاستگذاری و…)، ناترازی ارزی و ناترازی انرژی، چاپ پول، دست اندازی به منابع بانکی و صندوق‌های بازنشستگی از جمله ریشه‌های این ابرچالش‌ها محسوب می‌شوند.

مرادی در ادامه راه‌های برون رفت از ابرچالش‌های ذکر شده را برشمرد و به مباحثی نظیر فهم مساله و اذعان به مشکلات، نه به پاک کردن مساله، فرافکنی نکردن، تأثیر رفتارهای دولت¬های قبلی یا دولت‌های خارجی، توجه به ذینفعان وضع موجود، درک ریشه‌های سیاسی، واقع بین بودن، ایجاد سرمایه اجتماعی و اجازه نفس کشیدن به بخش خصوصی اشاره کرد.

وی همچنین ضمن تأکید بر نقش مردم در حل این مسایل، مواردی را در ۹ بند به شرح زیر ارائه کرد:
– درک اینکه راه میان‌بر نیست، در مسیر توسعه قدم برداشت مسیر پرپیچ و خمی است
– داشتن صرف منابع خدادای توسعه نمی‌آورد
– فهم ریشه‌ها، نه نشانه‌ها
– مبارزه با علت نه معلوم
– در نقش فعال مدنی: تبدیل خواسته مهم کنترل تورم به خواسته همگانی و ساده‌سازی فهم علت‌العلل مشکلات : ناترازی و دست‌اندازی و تورم
– اگر کارفرما هستیم، فهم سختی زیر خط فقر بون ۲۵ میلیون نفر
– اکر فرزند داریم: آموزش مبانی اولیه مالی و مواجه کردن بچه‌ها با بازار و کسب و کار

 

در این برنامه سه سخنران دیگر نیز در بخش هاگوواگو مطالبی را بیان کردند، نرگس طهماسبی به عنوان یکی از این سخنرانان، از چگونگی حمایت از کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی خود در مجموعه توشکه، نسیم طواف‌زاده در مورد کسب و کارهای اجتماعی و سمیه محمدزاده از زنبورستان سام اهمیت زنبورداری به عنوان یک کسب و کار خرد در حفظ محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها مورادی را مورد اشاره قرار دادند.

لازم به ذکر است، توسعه پایدار در واقع به توسعه‌ای گفته می‌شود که رشد چهار بعدی یک سرزمین را در نظر می‌گیرد. سهل‌انگاری و کم توجهی به ارکان توسعه سبب شده است که ما اکنون در ایران ابر چالش‌های اقتصادی داشته باشیم که برای همه طبقات جامعه قابل لمس و درک است.

یکی از راه‌های آن فهم ریشه‌های این چالش است و مبارزه با علت آن، مشارکت مردم در کسب و کارهای خرد به ویژه در بخش گردشگری است. کسب و کارهای کوچک مقیاس و دارای مالکیت محلی از فعالیت‌های اساسی در تحقق توسعه پایدار فشار کمتر برای محیط زیست طبیعی و انسانی را در بردارد.

گفتنی است، در حاشیه این نشست بازارچه کوچکی نیز از دست‌سازه‌های توشکه و محصولات زنبورستان سام برپا شد که با استقبال خوبی از سوی شرکت‌کنندگان روبرو شد.

 

 

 

نظرات بسته شده است.