کابینه‌ای مردانه، سالخورده و تکراری

19 وزیر پیشنهادی پزشکیان و تکرار دوری باطل؛

45

ابتدای هفته جاری «مسعود پزشکیان» در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی خود را برای تشکیل کابینه به مجلس معرفی کرد. پیشنهاد وزرا از سوی او در شرایطی انجام شد که او یک روز پس از مراسم تنفیذ محمدرضا عارف را به سمت معاون اول خود منصوب کرد؛ شخصیت محافظه‌کار و کم‌گوی عارف در همان روز ابتدایی نشان می‌داد که پزشکیان با انتخاب او سیگنال «عدم تغییرات مهم» را به جامعه ارسال کرده است.

شخصیت محافظه‌کار و کم‌گوی عارف در همان روز ابتدایی نشان می‌داد که پزشکیان با انتخاب او سیگنال «عدم تغییرات مهم» را به جامعه ارسال کرده است.

اما انتقاد به پزشکیان، تنها انتقاد به محافظه‌کاری او نیست؛ او چند روز بعد از انتصاب عارف کسی را در سازمان برنامه و بودجه به کار گمارد که در سال ۹۰ یکی از متهمان اصلی پرونده‌ی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بود. پورمحمدی را در دوره صدراتش بر بانک مرکزی، مرد در سایه نامیده بودند و این انتصاب اگر حامل پیغامی باشد، پیغام آن حمایت از ادامه‌ی سایه‌گزینی مردان فاسد اقتصادی است.

کابینه‌ی پیر و مردان امتحان پس داده

از میان ۱۹ عضو کابینه‌ی پیشنهادی پزشکیان، ۱۲ عضو بیش از ۶۰ سال سن دارند! مردانی که در دوره‌های مختلف سکان‌دار مسئولیت‌های ریز و درشتی بوده‌اند که تقریبا از هیچکدام کارنامه‌ی مثبتی وجود ندارد. به نظر می‌رسد پزشکیان آنقدر تلاش کرده همه را راضی نگه دارد، در نهایت به پیرترین و خنثی‌ترین مردان سیاسی رضایت داده است.

جالب اینجاست که از میان این ۱۲ وزیرِ سالخورده، حداقل ۶ تن در دولت‌های گذشته سابقه وزارت داشته‌اند؛ افرادی با کارنامه‌ی معلوم و غیر قابل دفاع که تفاوتی ماهوی با همکارانشان در دولت‌های قبلی ندارند.

از میان ۱۹ عضو کابینه‌ی پیشنهادی پزشکیان، ۱۲ عضو بیش از ۶۰ سال سن دارند! مردانی که در دوره‌های مختلف سکان‌دار مسئولیت‌های ریز و درشتی بوده‌اند که تقریبا از هیچکدام کارنامه‌ی مثبتی وجود ندارد. به نظر می‌رسد پزشکیان آنقدر تلاش کرده همه را راضی نگه دارد، در نهایت به پیرترین و خنثی‌ترین مردان سیاسی رضایت داده است.

کابینه‌ی مردانه و شعار بی‌مصرفی به نام توجه به ظرفیت‌های زنان

همانطور که انتظار می‌رفت، در دولت پزشکیان هم نمی‌توان امید خاصی به حضور زنانِ سیاستمدار در ساختار دولت داشت. در روزهای منتهی به اعلام لیست وزرای پیشنهادی، روزنامه هم‌میهن فاش کرد برای انتخاب تنها عضوِ زنِ قطعی کابینه یعنی معاون امور زنان رییس جمهور، دو شرط داشتن پوشش حجاب چادر و متاهل بودن به جدیت مورد توجه قرار گرفته است و در نهایت هم زهرا بهروزآذر که پیش از این از همکاران پیروز حناچی در شهرداری تهران بود، به این منصب گمارده شد.

برای انتخاب تنها عضوِ زنِ قطعی کابینه یعنی معاون امور زنان رییس جمهور، دو شرط داشتن پوشش حجاب چادر و متاهل بودن به جدیت مورد توجه قرار گرفته است.

کابینه‌ی اقتصادی به سردمداری عبدالناصر همتی

بعد از پایان دوره‌ی صدرات تیم احسان خاندوزی بر ساختار کابینه‌ی اقتصادی دولت سیزدهم، حداقل انتظاری که از دولت پزشکیان می‌رفت این بود که بتواند از شخصیت‌های متخصص‌تری مثل طیب‌نیا در دولت استفاده کند. اما به نظر می‌رسد زور فشارهای بیرونی بر پزشکیان چربیده و او نتوانسته سمتی بهتر از مشاور عالی خود را برای طیب‌نیا کنار بگذارد.

وزارت عبدالناصر همتی نمی‌تواند تغییرات شگرفی در وضعیت اقتصادی ایران ایجاد کند و او نیز که از مردان امتحان پس داده‌ی دولت یازدهم و دوازدهم است، نقشه‌ای بهتر از دوره‌ی ریاستش بر بانک مرکزی اجرا نخواهد کرد.

 

پزشکیان و قهر حامیانش

اگرچه مشخص بود پزشکیان نیز نمی‌تواند در بن بست سیاسی حاکم بر ایران، روزنه‌ای بگشاید، اما حداقل ۱۶ میلیون نفر از جمعیت ایران در کم مشارکت‌ترین انتخابات ۴ دهه‌ی گذشته به امید تغییراتی محسوس به او رای دادند.

به نظر می‌رسد؛ ترکیب اعضای کابینه نه تنها حامیان او را به وقوع تغییرات مثبت بدبین کرده، بلکه صدای اعتراض آن‌ها را هم درآورده است. مطرح شدن نام کسانی مثل اسکندر مومنی برای وزارت کشور احتمالا این سیگنال را به آن‌ها هم فرستاده که نه خبری از پایان گشت ارشاد هست و نه برخوردهای سلبی با جامعه، فعالان مدنی، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد تمام می‌شود.

دولتی که برخلاف انتظارات نه دولت سوم روحانی یا خاتمی است و نه دولت دوم رییسی؛ دولت پزشکیان جورچین نامتجانسی از تمام دولت‌های قبلی است که اعضایش حداقل یک بار ناکارآمدی خود را ثابت کرده‌اند

از سوی دیگر انتصاب فردی چون عباس صالحی امیری که هیچ سابقه مرتبطی در حوزه میراث فرهنگی ندارد، دل آن بخش از دلسوزان حوزه میراث را هم آزرده است و بسیاری معتقدند عزت‌الله ضرغامی با تمام نامرتبط بودنش به میراث، دید وسیع‌تری نسبت به صالحی امیری داشت و اگر بنا به انتصاب این وزیر نامرتبط بود، چرا همان ضرغامی ابقا نشد؟

 

نگرانی از عدم تغییرات اساسی در سیاست خارجی

برخی از تحلیل‌گران سیاسی معتقدند؛کابینه پزشکیان ممکن است در حوزه سیاست خارجی تغییرات اساسی و لازم را ایجاد نکند. انتخاب وزرای امور خارجه و دفاع از چهره‌های محتاط، ممکن است به معنای عدم جسارت کافی در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی و عدم توانایی در پیشبرد منافع ملی در سطح جهانی باشد.

در نهایت به نظر نمی‌رسد، کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان بتواند گرهی از مشکلات باز کند. به احتمال زیاد تمام وزیران غیر از یکی دو مورد به راحتی از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت و دولت چهاردهم بدون نوآوری، با کابینه‌ای مردانه، تکراری و میانگین سنی بالا کار خود را آغاز خواهد کرد؛ دولتی که برخلاف انتظارات نه دولت سوم روحانی یا خاتمی است و نه دولت دوم رییسی؛ دولت پزشکیان جورچین نامتجانسی از تمام دولت‌های قبلی است که اعضایش حداقل یک بار ناکارآمدی خود را ثابت کرده‌اند.

 

نظرات بسته شده است.