اتفاقات فنی شبکه؛ متهم اصلی قطع برق

عامل قطعی برق مشترکان گیلان در تابستان اعلام شد؛

45

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان؛ کمبود و قطعی برق در تابستان را ناشی از اتفاقات فنی شبکه های برق استان دانست.

تابستانی که گذشت؛ پیامدهای ناترازی تولید و مصرف برق در کشور، خاموشی دو روز در هفته برای شرکتهای تولیدی و صنعتی و قطع برق برای مشترکین خانگی و کشاورزی به همراه داشت که صدمات جبران ناپذیری به تولید و اشتغال کشور وارد کرد.

در حالیکه پیش از این گرمای هوا و مصرف خانگی متهمین اصلی ناترازی برق در کشور عنوان می‌شدند، حال مدیرعامل شرکت توزیع برق استان، مشکلات فنی شبکه های انتقال را که ناشی از فرسودگی تجهیزات و عمر بالای نیروگاههای کشور بوده را مقصر اصلی این ناترازی و خاموشی های برق اعلام کرد. موضوعی که بارها توسط کارشناسان حوزه انرژی کشور به آن تاکید شده بود.

 

طبق آمارهای مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران؛ ۱۵ درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور با عمر بالای ۳۰ سال در حال بهره‌برداری است و ۳ درصد از ظرفیت برق نیز از نیروگاه‌هایی با عمر بالای ۴۰ سال تامین می‌شود. حدود ۲۰ درصد از ظرفیت پست‌های شبکه دچار فرسودگی و عمر بالای ۳۰ سال دارند. ۱۵.۳ درصد از آن نیز عمر بالای ۳۵ سال را دارد. حدود ۲۹ درصد از عمر خطوط انتقال برق، بالای ۲۰ سال است و بالغ بر ۲۱.۴ درصد از آن عمر بالای ۳۵ سال را دارد.

 

«مسعود صادقی خمامی» مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با بیان اینکه در تابستان گذشته شاهد افزایش مصرف برق بودیم، اظهار کرد: طبق آمار بیش از چهارهزار و ۱۸۹ میلیون کیلووات ساعت انرژی فقط در شهریورماه مصرف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵.۴ درصدی مصرف برق را در استان به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه بیشترین نیاز مصرف برق از ۱۶ خرداد تا ۱۷ شهریور بود که بعضا شاهد قطعی های کوتاه مدت برق بودیم که یکی از دلائل عمده آن به دلیل اتفاقات فنی شبکه های برق گیلان بود.

 

لازم به ذکر است: بیشترین میزان مصرف برق در استان در ۱۶ مردادماه گذشته به دلیل دمای ۴۰ درجه‌ای هوا بود که ۲۱۱۳.۳ مگاوات برق مصرف شد.  

شرکت توزیع برق گیلان قریب به یک میلیون و ۶۵۷ هزار مشترک دارد که ۷۸ درصد مشترکان خانگی هستند. 

نظرات بسته شده است.