افزایش مشکلات زیست محیطی سایت زباله آق قلا

22

در سال‌های اخیر، حجم زباله‌های حمل شده از استان مازندران به سایت زباله آق قلا استان گلستان به‌طور چشمگیری افزایش یافته و منجر به تخریب محیط زیست مسیر انتقال، ایجاد چهره زشت و نامناسب به جهت حمل غیر استاندارد زباله و تجمیع حجم بالای زباله و شیرابه در محل سایت زباله شده است.

گروهی از مردم استان گلستان کارزار «درخواست توقف حمل زباله استان مازندران به استان گلستان سایت شمال آق قلا» را ایجاد کرده‌اند که نزدیک به ۵۸۰۰ امضا گرفته و در حال امضاگیری است. در این کارزار از متولیان درخواست کرده‌اندکه تا انتقال زباله‌های استان مازندران به دلایلی که در زیر ذکر شد به سایت زباله آق قلا متوقف شود و تدابیر لازم برای جلوگیری از این مشکل و حفظ محیط زیست اتخاذ شود.

در متن این کارزرا آمده:

با توجه به محدودیت فضا و عدم دفع مناسب زباله در محل مذکور و نیز عدم بازیابی مناسب زباله‌ها، دپو شدن در فضای باز، عدم بازیافت و دفن بهداشتی، ضمن تخریب بیش از پیش محیط زیست، سلامت عمومی ساکنین را با نفوذ شیرابه به آب‌های زیر زمینی و ریختن شیرابه در مسیر حمل زباله در تمامی مسیر شهرهای استان گلستان، علی الخصوص ساکنین شهر آق قلا را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است. ادامه این روند موجب افزایش مشکلات زیست محیطی، بهداشتی و اجتماعی خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود که سایت زباله‌ در استان مازندران به بهره‌برداری برسد تا انتقال زباله‌ها از مازندران به سایت زباله آق قلا قطع شود.

 

لازم به ذکر است؛ در گیلان و در سایت زباله سراوان رشت نیز مدیریت ارشد پسماند استان نیز از دو سال گذشته به دلایل محیط زیستی و بهداشتی که این لندفیل برای ساکنان منطقه ایجاد کرد خواستار توقف انتقال زباله به این لندفیل ساماندهی و بهسازی آن تا انتخاب لندفیل جدید زباله شهرستان رشت شد.

به این منظور طی دستور مستقیم استاندار و مدیریت پسماند استان از ورود مستقیم زباله شهرستان رشت و شهرهای اطراف به سراوان جلوگیری شد و از دهیاران و شهرداران درخواست شد نسبت به مدیریت زباله های خود اقدام کنند. دستور العملی که در نهایت به سوزانده شدن و دپو و انباشت زباله در مناطق مختلف استان انجامید و  فقط انتقال بخش کمی از زباله های تر  به شرکت کود آلی برای کمپوست فراهم شد. این در حالیست که بعد از گذشت دو سال از تاکید وزارت کشور و استانداری گیلان مبنی بر انتخاب مکان جدید دفن زباله های رشت به دلایل امنیتی و اجتماعی هنوز از اعلام نام مکان جدید توسط مدیریت پسماند شهر رشت خودداری می‎شود.

نظرات بسته شده است.