املش سهمی از آب ندارد

ادامه توزیع ناعادلانه آب از چشمه سفیدآب رحیم آباد؛

20

مشکلات تامین آب شرب شهرستان املش بعد از گذشت چند سال همچنان ادامه دارد و قطعی‌های پی‌در‌پی آب در محله‌هایی مانند سرچور، نگرانی جدی برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده است.

کمبود منابع آبی و نبود تصفیه‌خانه آب شرب در املش از جمله مشکلات اصلی در تامین منابع آبی است که برای مدت‌ طولانی بدون پاسخ مشخصی از سوی مسئولین ادامه دارد.

 

با وجود بارشهای جوی در اقلیم معتدل خزری گیلان، شهرستان املش با مشکلات تامین آب در ماههای گرم سال از اردیبهشت تا شهریور مواجه است که این مشکلات از شبکه انتقال آب از چشمه سفیداب و فرسودگی لوله‎‌های انتقال ناشی شده است.

این درحالیست که سال گذشته دادستانی این شهرستان با اشاره به تداوم طولانی مدت قطعی آب آشامیدنی املش، خواستار توزیع عادلانه آب از چشمه سفیدآب رحیم آباد شده بود که تاکنون اقدامی از سوی شبکه آبفای استان برای برقراری تعادل و عدالت آبی و تامین قدر سهم آب آشامیدنی املش از چشمه سفیدآب انجام نشده است.

بر اساس گزارشات محلی، مردم در طول روزها و حتی در روزهای تعطیل مثل جمعه، با قطعی‌های طولانی‌مدت آب مواجه هستند و تنها در شب‌ها یا هنگام غروب به طور موقت به آب دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین به گفته برخی ساکنان تنها تا ساعت ۹ صبح آب در دسترس است و پس از آن آب قطع می‌شود.

پیش از این «محمد علیجانی» نماینده املش و رودسر، وعده داده بود: مشکلات تامین آب املش با  بهره‌برداری از سد مخزنی پلرود و حفر چاه در بستر رودخانه کیارود به پایان برسد. این در حالیست که بسیاری از ساکنان خواستار راه‌حل فوری و کارآمد از سوی مسئولان برای تامین آب منطقه هستند.

همچنین مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان املش نیز تنها راه حل رفع مشکل تنش آبی املش و تامین آب شرب مطمئن برای مشترکین این شهر را تکمیل و بهره برداری از پروژه تصفیه خانه آب طول لات اعلام کرده بود. پروژه ای که سال گذشته با هدف تأمین آب از مخزن سد پلرود  و کاهش تنش آبی شهرهای شرق استان بطور اضطراری مورد بهره برداری قرار گرفت. با این حال مشکلات تامین آب در املش بر جای خود باقی است.

 

لازم به ذکر است: ۶۰ درصد آب آشامیدنی ۹ هزار و ۲۵۰ مشترک شهر املش از چشمه سفیدآب رحیم آباد و ۴۰ درصد بقیه از ۹ حلقه چاه عمیق در حوزه این شهر تامین می‌شود. در حال حاضر  میزان آب انتقالی از چشمه سفیداب به املش ۴۰ لیتر در ثانیه است که با کمبود ۲۰ تا ۲۵ لیتر در ثانیه نیاز آبی مردم را تأمین نمی‌کند.

 

نظرات بسته شده است.