انتقاد از توقف پروژه سد پلرود گیلان

سازمان بازرسی به ترک فعل‌ مسئولان در‌ پروژه های عمرانی ورود می‌کند؛

46

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از معطل ماندن طرح‌های عمرانی در گیلان از ورود سازمان بازرسی به بررسی ترک فعل های مسوولان استان به ویژه سد پلرود در شهرستان رودسر خبر داد.

«ذبیح‌الله خدائیان» رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه بازرس کل گیلان اظهار کرد: پروژه‌های مهمی از جمله پایانه ریلی آستارا، لایروبی بندر آستارا، انتقال خط لوله گاز در رضوانشهر، سد پلرود، مشکلات تالاب انزلی و دفع زباله سراوان سال‌هاست معطل مانده و بازرس کل گیلان باید در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

 

در همین رابطه « ستار شیرعالی» معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور نیز طی بازدید از پروژه سد پلرود شهرستان رودسر با انتقاد از عدم اهتمام جدی دستگاه‌های مسئول برای اتمام پروژه سد پلرود به بازرسی کل استان گیلان دستور داد ترک فعل‌های احتمالی صورت گرفته در این پروژه را بررسی کند.

معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور در این بازدید که با حضور مسئولان آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و پیمانکار و مشاور پروژه انجام شد، با انتقاد از نبود عزم جدی در دستگاه‌های مسئول برای اتمام این پروژه دستور داد؛ کارگروهی در خصوص حل مشکل سد پلرود با حضور دستگاه‌های مسئول و با محوریت بازرسی‌کل استان گیلان تشکیل شود که در این کارگروه مسائل و مشکلاتی را که در استان قابل پیگیری است، پیگیری و یکسری از موانع که راه‌حل آن باید در سطح ملی پیگیری شود را به مرکز محول شود.

 

لازم به ذکراست؛ سد مخزنی پلرود در شهرستان رودسر یکی از طرح‌های بزرگ تامین آب گیلان است که با هدف تنظیم آب رودخانه پلرود به عنوان دومین رودخانه بزرگ استان و استفاده از آن برای تأمین نیاز آبی بالغ بر ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی منطقه (پلرود و شلمان رود) در حال اجرا است.

با ساخت این سد، امکان آبیاری بالغ بر ۲۷۰۰۰ هکتار از اراضی شالیکاری و باغات شهرستان‌های رودسر و املش و تأمین آب شرب ۷ شهر بزرگ شرق گیلان رحیم آباد، رودسر، لنگرود، و اجارگاه، کلاچای، املش و کومله به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال و نیز تأمین انرژی برق آبی به میزان ۷۰ گیگاوات در سال میسر خواهد شد.

در حال حاضر این سد با بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی به علت کمبود منابع اعتباری، مطالبات پیمانکار، مشکلات منابع طبیعی و محیط زیستی و … متوقف است، این در حالیست که پیش از این مشکل منابع طبیعی این پروژه با ورود بازرسی‌کل استان رفع شده بود.

امروز همچنین از سجاد ده ده جانی تقدیر و جان احمد آقایی به عنوان بازرس کل جدید استان معارفه شد.

نظرات بسته شده است.