بازگشت رسوبات به بندرآستارا

لایروبی بندر آستارا توسط اداره کل بنادرآغاز شد

16

لایروبی بندر آستارا با هدف افزایش عمق کانال و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ توسط اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان آغاز شد.

در حالیکه سال گذشته دولت با صرف هرینه ای بابغ بر۱۰۰ میلیارد تومان، لایروبی بندرآستارا را به اتمام رساند و به شرکت بهره بردار کاوه تحویل داد، اما بعد از گذشت چند ماه و تعلل این شرکت در نگه داری کانال و حوضچه بندر، رسوبگذاری مجدد در کانال ورودی بندر مانع از ورود کشتی ها تجاری بزرگ به آن شد.

در پی ضرب‌الاجل تعیین شده دو ماهه بازرس کل استان مبنی بر لایروبی مجدد بندر آستارا، اداره کل بنادر و دریانوردی استان از ابتدای مهرماه عملیات لایروبی این بندر مرزی را با استقرار کشتی ویژه لایروب یاسین با هدف افزایش عمق کانال و تسهیل تردد و پهلو گیری کشتی‌های بزرگ آغاز کرد.

در همین رابطه «حسین یونسی خمسی» مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی به مرور اظهار کرد: به رغم اینکه سال گذشته این اداره کل طبق قانون یک بار لایروبی بندر را انجام و به شرکت بهره بردار تحویل داد اما بنا به مسولیت اجتماعی خود بار دیگر پروژه لایروبی بندر آستارا را در اختیار گرفت و هم اکنون بهترین لایروب شمال کشور در این بندر مستقر شده است.

 

یونسی با بیان اینکه مدت زمان اجرای لایروبی در بندر آستارا، ۳۰ روز کاری پیش بینی شده است افزود: در حال حاضر عمق کانال ورودی و حوضچه بندر آستارا بین ۳ متر الی ۳ متر و ۱۰ سانتی متر است که با هیدروگرافی انجام شده در ۲۵ شهریورماه، مشخص گردید در حدود یک متر رسوب گذاری مجدد در کانال رخ داده و نیاز به لایروبی در حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار متر مربع  در این بندر داریم.

وی تصریح کرد: انتظار داریم بعد از پایان لایروبی و تحویل به شرکت بهره بردار،کشتیهای تجاری که به بندرانزلی تردد دارند به این بندر نیز وارد شوند .

 

وی تاکید کرد: بازنگری قرارداد بندر آستارا با بخش خصوصی در مراحل پایانی خود قرار دارد و در آستانه ارجاع به هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی است. در پی این بازنگری، لایروبی بندر آستارا بر عهده اداره کل بنادر و کشتیرانی خواهد بود و شرکت بهره بردار موظف به بازاریابی برای ورود کشتی های تجاری به این بندر می‌شود.

لازم به ذکر است: بندر آستارا به لحاظ اقتصادی و دارا بودن مرزهای زمینی، دریایی و ریلی از اهمیت خاصی درکریدور شمال به جنوب و اقتصاد دریا محور برخوردار است که با توجه به پسروی آب دریا و شرایط به وجود آمده آب و هوایی و اقلیمی، وجود کشتی لایروب یک نیاز دائمی برای این بندر خواهد بود.

پیش از این بندر آستارا یک بندر فعال واردات کالا، مصالح ساختمانی و فرآورده‌های نفتی از بندرهای مختلف دریای خزر بخصوص بندر باکو در جمهوری آذربایجان بود که پس از تصمیم هیات دولت وقت در سال ۸۷ مبنی بر انتقال مالکیت بندر آستارا از شیلات ایران به سازمان بنادر و دریانوردی و سپس تبدیل آن به منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۳ با وسعت ۶۰ هکتار به بخش خصوصی واگذار شد. در حال حاضر این بندر به دلیل رسوب گذاری های متعدد و عدم نگه داری  فعالیت بندری و تجاری ندارد.

 

نظرات بسته شده است.