تورم گیلان بالاتر از کشور قرار گرفت

بر اساس اعلام مرکز آمار؛

19

بانک مرکزی نرخ تورم هدف در سال جاری را ۳۰ درصد تعیین کرد. این درحالیست که نرخ تورم شهریور ماه در گیلان بالغ بر ۳۶ درصد رسید.

در حالیکه طبق آمارهای رسمی، نرخ تورم سالانه درجه تب قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم در کل کشور را ۳۴.۲ درصد نشان می‌دهد به نظر می‌رسد که دستکم در گیلان این هدف محقق نشد و تورم در این استان از میانگین کشوری گذر کرد.

براساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم گیلان در شهریورماه گذشته ۳۶.۱ درصد اعلام شد که این استان را جزء ۱۰ استان تورمی کشور قرار داده است.

مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود، تورم سالانه کالا و خدمات مصرفی خانوار کشور برای شهریور ماه ۱۴۰۳ را انتشار داده است.

در این گزارش تورم سالانه کشور ۳۴.۲ درصد اعلام شد که استان اصفهان با تورم ۳۷.۹ درصد و استان سیستان و بلوچستان با تورم ۲۴.۴ درصد به ترتیب بالاترین و کمترین تورم در کشور را دارند.

تورم گیلان هم ۳۶.۱ درصد عنوان شده که این تورم استان را جزء ده استان با تورم بالا در کشور قرار داده است.

این در حالی است که دو استان دیگر شمالی یعنی مازندارن ۳۳.۲ درصد و گلستان ۳۴ درصد تورم دارد که از میانگین کشوری کمتر است.

همچنین در این گزارش، تورم اقلام خوراکی و غیر خوراکی نشان می‌دهد؛ تورم سالانه گیلان در اقلام خوراکی ۳۰.۶ درصد و غیر خوراکی ۳۸.۷ بوده است.

لازم به ذکر است؛ به عقیده کارشناسان اقتصادی، تعطیلات پایان شهریور و موج سفرهای گردشگری  و مهاجرت در گیلان، از عوامل افزایش قیمتها در این استان عنوان شده است.

نظرات بسته شده است.