جایگاه‌های سوخت گیلان دوباره تعطیل می‌شوند؟

آمادگی برای اصلاح قیمت بنزین و مانور ترافیک تهران_شمال؛

23

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان همچنان بر آمار ارائه شده خود مبنی بر اینکه طی یک هفته گیلان میزبان حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر شد پافشاری می‌کند.

 

هر چند که ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر این آمار را رد می‌کند و شمار مسافران ورودی به گیلان را حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده اما فارغ از این آمارها که تناقض آشکاری با هم دارند(به خصوص در مورد آمار ورود ۲۱ میلیون نفر مسافر به مازندران) تعطیلی جایگاه‌های سوخت و تمام شدن بنزین در گیلان دست کم به مدت بیشتر از دو روز موضوعی نیست که بتوان با استدلال‌های غیرمنطقی که چند روز گذشته از سوی مسئولان شاهد آن بودیم به سادگی از آن گذشت.

 

هنوز چند روز از اظهارنظرهای جنجالی رییس جمهور و معاون اول وی در مورد قیمت ناعادلانه بنزین و لزوم افزایش بهای آن نگذشته بود که با آغاز سفرهای تعطیلات هفته گذشته و ایجاد ترافیک بسیار سنگین در محدوده امامزاده هاشم و رودبار، از یک طرف گیلان به یک پاکینگ بزرگ تبدیل شد و از طرفی دیگر مردم بومی استان و مسافران در جایگاه‌های سوخت سرگردان شدند و نتوانستند بنزین تهیه کنند.

 

اما دلیل و برهانی که مقامات ارشد استان و شرکت فرآورده‌های نفتی گیلان برای تعطیلی جایگاه‌های سوخت و نبود بنزین مطرح می‌کنند این است که به علت حجم بالای ترافیک در ورودی‌های گیلان، کامیون‌های نفتکش قادر نیستند به موقع خود را به جایگاه‌های سوخت برسانند.

این سخن از آنجا غیرمنطقی به نظر می‌رسد که با یک مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی به راحتی می‌شد جلوی چنین بی‌نظمی‌هایی که تا مرز تبدیل شدن به بحران پیش رفت را گرفت. مدیریتی که به شکلی عجیب و سوال‌برانگیز هرگز نه از سوی مقامات استانی و نه از سوی مقامات کشوری اعمال نشد.

 

انتظار می‌رفت با پایان تعطیلات هفته گذشته که از یکشنبه ۱۱ شهریور آغاز شده بود و تا جمعه ۱۶ شهریور ادامه داشت و با خروج تدریجی مسافران، شرایط در گیلان به حالت عادی بازگردد اما ظاهرا این وضعیت همچنان ادامه دارد.

مدیر شرکت فرآورده‌های نفتی گیلان در این باره می‌گوید: با وجود اتمام تعطیلات همچنان شاهد حضور مسافر در گیلان هستیم. انتظار داشتیم تا جمعه مسافران از استان خارج شوند که اینگونه نشد.

وی افزود: علت وقفه در توزیع سوخت برخی جایگاه‌ها در هفته گذشته، گیرکردن نفتکش‌ها در ترافیک بود. با این حال از ظرفیت قزوین و کرج و نفتکش‌های آنان برای سوخت‌رسانی سریع‌تر به جایگاه‌های سوخت رودبار استفاده می‌کنیم.

 

اگر فرض را بر این بگیریم که علت اصلی کمبود بنزین در گیلان، همانطور که مسئولان استانی و کشوری ادعا می‌کنند ترافیک سنگین جاده‌های ورودی به استان و ممانعت از حرکت سریع‌تر نفتکش‌ها بوده و از آنجا که در دو روز آینده منتهی به آخر هفته مجددا با تعطیلات مواجهیم احتمال اینکه جایگاه‌های سوخت در گیلان تعطیل شوند و بنزین نایاب شود دور از انتظار نیست.

از طرفی نوع ادبیات رییس‌جمهور و معاون اول وی و تأکید بر موج گران کردن بنزین، نشان می‌دهد بحث کمبود بنزین و موضوعات حول محور آن جدی‌تر از مسائلی مانند ترافیک سنگین آزاد راه تهران شمال است و نشان‌دهنده تحرکات جدید دولتمردان در قالب اجرای یک مانور ملی و بسترسازی برای اصلاح مجدد قیمت حامل‌های انرژی‌ست.

 

نظرات بسته شده است.