رکود طولانی مدت در انتظار بازار برنج

کاهش سرانه مصرف برنج ایرانیان و روی آوردن به مصرف ماکارونی؛

42

مصرف سرانه برنج توسط ایرانیان روز به روز در حال کاهش است از طرفی دست‌هایی در کار است تا با دور زدن قانون ممنوعیت عرضه برنج خارجی در چهار ماهه سال، دوران رکود طولانی مدتی را برای بازار برنج رقم بزنند. اقدامی که ضرر و زیان زیادی را متوجه کشاورز خواهد کرد.

«اسماعیل محمدی پویا» رییس اتحادیه برنج فروشان شهرستان رشت، با بیان این مطلب به مرور گفت: آنچیزی که بیشتر از هر چیزی به چشم می‌آید این است که قدرت خرید مردم پایین آمده و بازار مانند سال‌های گذشته رونق چندانی ندارد.

 

به گفته محمدی پویا درحالیکه در حال حاضر شرایط بازار برنج آرام و خرید و فروش به شکل عادی در حال انجام است و دولت هر ساله به مدت چهار ماه یعنی از اواخر تیر ماه تا اوایل آذر ماه، واردات و عرضه برنج خارجی را ممنوع می‌کند اما ظاهرا دست‌هایی در کار است تا تحت عنوان اینکه برنج در حال گران شدن است این قانون را نقض کند.

چنین اتفاقاتی فقط یک نتیجه روشن و قطعی دارد، اینکه بازار برنج مانند سال‌های گذشته در یک رکود طولانی مدت فرو برود.

رییس اتحادیه برنج فروشان شهرستان رشت اضافه کرد: قیمت فروش برنج هاشمی توسط کشاورزان هم‌اینک حدود ۸۳ تا ۸۵ هزار تومان برآورد می‌شود که در صورت بسته‌بندی شدن، با قیمت ۹۷ تا ۱۰۰ هزار تومان از گیلان خارج خواهد شد. هرچند با توجه به هزینه‌های حمل و نقل و کرایه بار، پیش‌بینی می‌شود این قیمت در خارج استان به ۱۱۰ هزار تومان هم برسد.

 

محمدی پویا در مورد سرانه مصرف برنج در کشور و مقایسه آن با سال‌های گذشته می‌گوید: سرانه مصرف برنج بسیار متغیر است. برخی از ۳۲ کیلوگرم در سال و برخی به ۳۶ کیلوگرم استناد می‌کنند. اما تردیدی نیست که به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی، سرانه مصرف برنج رو به کاهش است. جدیدا حتی این سرانه را ۲۷ تا ۲۸ کیلوگرم هم اعلام می‌کنند.

 

به گفته وی در چند سال اخیر، بخشی از کاهش سرانه مصرف برنج در ایران به این علت است که مردم به سمت مصرف نان و ماکارونی سوق پیدا کرده‌اند.

رییس اتحادیه برنج فروشان شهرستان رشت معتقد است: هرگونه دستکاری و تغییر سیاست، در بازار برنج جواب نمی‌دهد و وضعیت را از این که هست خرابتر می‌کند. بنابراین روال فعلی، روال درستی است اما عده‌ای با مستمسک قرار دادن موضوعاتی مانند کاهش تولید و افزایش مصرف سرانه و نبود برنج خارجی سعی می‌کنند این بازار را از حالت آرامش خارج کرده و با گران کردن مقطعی برنج، زمینه واردات برنج خارجی را فراهم کنند.
محمد پویا افزود: این اقدام، به عقیده من و کارشناسان اقتصادی، دوران رکود طولانی مدتی را برای بازار برنج رقم خواهد زد تا آسیب آن همچنان به کشاورزی و تولیدکننده وارد شود.

نظرات بسته شده است.