زنگزور را برای آیندگان حفظ کنیم

هادی حق شناس تحلیلگر سیاسی اقتصادی گیلان تاکید کرد:

41

هادی حق شناس،تحلیلگر سیاسی و اقتصادی گیلان بر حفظ مزیت مرز زمینی با ارمنستان و کریدور زنگزور برای استفاده آیندگان تاکید کرد.

 

در روزهای اخیر ایجاد دالان زنگزور در خاک ارمنستان که ارتباط مستقیم‌ بین نخجوان و جمهوری آذربایجان را فراهم ‌و البته ارتباط بین ایران و ارمنستان را قطع می‌کند، واکنش های زیادی در بین فعالان اقتصادی و سیاسی کشور به دنبال داشته است.

به عقیده کارشناسان: این دالان محدودیت‌های ژئوپلیتیکی در خور اعتنایی برای کشور ایجاد می‌کند و با منافع استراتژیک ایران در تضاد جدی است. این کریدور یکی از چالش‌برانگیزترین پروژه‌های ژئوپلیتیکی منطقه قفقاز جنوبی است که به‌طور مستقیم بر مبادلات تجاری و دیپلماسی اقتصادی ایران تأثیر می‌گذارد. این دالان که به ‌عنوان یک مسیر ترانزیتی جدید بین کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه مطرح شده است، می‌تواند به ایجاد تغییرات اساسی در نقشه ژئوپلیتیکی و اقتصادی منطقه منجر شود.

 

در همین رابطه «هادی حق شناس» تحلیلگر سیاسی و اقتصادی گیلان به مرور تاکید کرد: با ایجاد زنگزور، ما همسایگی با کشوری مانند ارمنستان را از دست می‌دهیم و از تعداد دروازه های ایران برای تجارت با جهان کاسته و برای ما محدودیت ایجاد می‌شود.

 

حق شناس با تاکید به اینکه کریدور زنگزور از منظر ارتباط با دنیا برای ایران بسیار مهم است اظهار کرد: ممکن است امروز ما در تجارت خارجی از این کریدور استفاده چندانی نکنیم ولی در آینده امکان اینکه نسلهای بعد بخواهند از این ظرفیت استفاده کنند وجود دارد. همچنانکه در گذشته ایران بزرگ با کشورهای بیشتری همسایه بود و قطعا ظرفیت بیشتری برای تجارت در مرزهای خارجی خود داشت.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: در حال حاضر مهم نیست که از این کریدور استفاده می‌کنیم یا نه مهم این است که این ظرفیت بالقوه را برای آینده حفظ کنیم.

تحلیلگر اقتصادی گیلان در ادامه کلیه مرزهای زمینی کشور را مزیتی برای ایران دانست که با حذف هر کدام از آنها از منظر اقتصادی، کشور یکی از مزیتهای خود را از دست می‌دهد.

در خصوص مزیت نسبی هم مرز بودن با کشوری به نام ارمنستان نیز اگر این مرز حذف شود ما یک مزیت از دست داده ایم و صورت مساله اینست نه ابعاد سیاسی آن.

حق شناس تاکید کرد: ایران کشور بزرگی است که در سالهای اخیر با تحریم های بین المللی دچار انزوا نشد و قطعا نیز با از دست دادن یک مرز در انزوا قرار نمی‌گیرد.

 

نظرات بسته شده است.