مرغ گران می‌شود؟

دلخوری تولیدکنندگان از نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار؛

26

تعطیلات تمام شده اما قیمت مرغ در برخی استان‌های کشور از جمله در گیلان همچنان در مدار آشفتگی و بی‌ثباتی قرار دارد و از قیمت مصوب هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان خارج شده است. البته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اداره‌های زیرمجموعه آن در استان‌ها این موضوع را قبول ندارد و همچنان به تهدید گران‌فروشان مشغول هستند.

 

به گفته «قاسم جوادزاده» معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مرور؛ فروش مرغ به قیمت هر کیلوگرم بالاتر از ۸۰ هزار تومان گرانفروشی است و در صورت هرگونه اعمال تغییر در عرضه مرغ، با متخلفان برخورد می‌شود.

جوادزاده تاکید کرد: جهاد کشاورزی هرگونه افزایش قیمت مرغ را مطابق روال همیشگی، از قبل به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی می‌کند، اما تاکنون هیچگونه افزایشی در این بخش اتفاق نیافتاده است.

 

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن اشاره به گردشگرپذیر بودن استان افزود: در تعطیلات شهریور امسال قیمت مرغ حبابی شد. البته با توجه به اینکه بخش‌هایی از هزینه‌های تولید مرغ افزایش پیدا کرده این موضوع هم بر بازار عرضه تأثیر گذاشته است.

 

وی عدم یکسان‌سازی و همترازی قیمت گوشت مرغ در استان‌های دیگر را زمینه‌ساز عرضه بیشتر از نرخ تعیین شده در تعداد محدودی از مرغ فروشی‌های گیلان اعلام کرد و خبر داد به زودی در نشست ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت هر کیلوگرم مرغ به صورت کشوری تعیین می‌شود. با این اقدام دیگر ناترازی قیمت مرغ در گیلان مشاهده نخواهد شد.

 

جوادزاده اضافه کرد: قیمت جدید مرغ در گیلان اعلام نشده است و جهاد کشاورزی استان منتظر قیمت‌گذاری تهران است.

دقیقا از تعطیلات آخر شهریور ماه امسال که با ورود تعداد بسیار بالایی از مسافران به گیلان و افزایش مصرف کالاهای اساسی همچون مرغ همراه بود، قمت مرغ هم به تدریج در مسیر نوسان و افزایش قیمت قرار گرفت.

 

در حال حاضر مرغ در اغلب نقاط گیلان مابین ۸۷ تا ۹۰ هزار تومان متغیر است. حتی به گفته برخی از مصرف‌کنندگان این آشفتگی به جایی رسیده که عرضه مرغ در برخی از ایام تعطیلات به ۹۵ هزار تومان هم رسیده است.

این نوسان شدید در قیمت عرضه مرغ در حالی رخ می‌دهد که قیمت مصوب مرغ همانند سال ۱۴۰۲ و همچنان بر مدار هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان قرار داشته و وزارت جهاد کشاورزی آن طور که اطلاع‌رسانی کرده بر این نرخ که شدیدا مورد انتقاد تولیدکنندگان است تأکید ویژه دارد.

ناگفته نماند که اقدامات ستاد تنظیم بازار تهران نیز در این بین برای اعمال تغییر در نرخ عرضه مرغ بی‌تأثیر نبوده است. این ستاد در راستای تعادل بخشی به بازار مرغ، قیمت مرغ را چند هزار تومان افزایش داد. با این اقدام، انگیزه صادرات مرغ به پایتخت توسط تولیدکنندگان مرغ دیگر استان‌ها از جمله گیلان که به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید کشور به شمار می‌رود دو چندان شد.

نظرات بسته شده است.