معارفه هادی حق شناس برگزار شد

با حضور وزیر کشور،

53

مراسم تکریم و معارفه استاندار گیلان صبح شنبه چهاردهم مهر ماه ۱۴۰۳ با حضور اسکندر مومنی وزیر کشور برگزار شد و هادی حق شناس به عنوان استاندار جدید گیلان رسما معرفی شد.

 

لزوم استفاده از ظرفیت نخبگانی برای توسعه گیلان

«اسکندر مؤمنی» وزیر کشور در مراسم تکریم و معارفه استانداران پیشین و جدید گیلان در سالن اجتماعات ناجا با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های حل مشکلات کشور را امنیت، آرامش و وفاق و همبستگی ملی و امید داشتن به آینده‌ای روشن دانست و بیان کرد: مردم در انتخاباتی امن، سالم و مشارکتی، رئیس‌جمهوری منتخب خود را انتخاب و اعلام کردند و شعار اصلی پزشکیان، همدلی و وفاق ملی است و بر این عهد استوار مانده است.

به گفته وزیر کشور، کابینه تشکیل‌شده نشانگر همین تعهد او است و این صرفاً در کابینه تجلی نخواهد داشت و همه اقوام، گروه‌ها و… باید در پیشرفت ایران سهیم باشند.

وی با قدردانی از تلاش‌های اسدالله عباسی (استاندار سابق) به‌منظور حل مشکلات استان در طول سه سال گذشته گفت: از تلاش‌های استاندار سابق و همکارانشان بسیار سپاسگزار هستم زیرا تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات استان کردند.

وزیر کشور، استاندار جدید گیلان راه‌آفرین متعهد و با تجربه و همچنین کارآزموده دانست و افزود: آقای هادی حق‌شناس سابقه ۴ سال استانداری گلستان را داشته و در پست‌های مختلف سابقه بسیار خوبی از خود به جا گذاشتند لذا بسیار امیدواریم که در طول خدمت ایشان در گیلان بسیار مشکلات برطرف شود.

وزیر کشور با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های گیلان لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان در گیلان افزود: توسعه گیلان با بکارگیری از همه ظرفیت‌ها و جامعه نخبگانی محقق می‌شود. این استان دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و دریایی است که استاندار جدید گیلان باید به آن توجه کند.

 

در حق گیلان کم کاری شده است

در ادامه مراسم، «آیت الله رسول فلاحتی» نماینده ولی فقیه در گیلان بر استمرار راه دولت سیزدهم از سوی دولت چهاردهم مورد تاکید کرد.

فلاحتی با اشاره به اینکه این استان دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف است، گفت: گیلان دارای نیروهای توانمند و کارآمدی است که باید استعدادها کشف و بهره گیری شود.

وی با بیان اینکه همیشه نباید از کاستی‌ها و سیاهی‌ها بگوییم، اضافه کرد: خدمات و دستاوردها انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف باید تبیین شود.

وی  به برخی چالش‌ها و مشکلات در گیلان اشاره کرد و افزود: در ادوار مختلف در تراز مردم گیلان کار انجام نگرفته و کم کاری شده است. لذا اولویت بندی در حل مشکلات در گیلان بسیار اهمیت و ضرورت دارد.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه محیط زیست نخستین مساله گیلان است، گفت: بیش از ۴ دهه به مساله زیست محیطی و پسماند توجه نشده است. احیای تالاب انزلی نیازمند عزم ملی است و وضعیت نامطلوب دو رودخانه آلوده رشت و پسماند گیلان زندگی را برای مردم تلخ کرده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان همچنین، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، فعال سازی شرکت‌های نیمه فعال، ایجاد شغل و همچنین حل مساله آب روستایی و چالش برق را بخشی از دغدغه‌های مردم گیلان اعلام کرد.

 

گیلان هنوز به جایگاه لازم برای توسعه نرسیده است

در بخش دیگری از آیین معارفه استاندار جدید گیلان، رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: گیلان در بخش اشتغال نیاز به کمک و مساعدت دارد و نیازمند توجه ملی به سرمایه انسانی است.

«مهردادگودرزوند چگینی» با بیان اینکه با توسعه اشتغال و کشاورزی و گردشگری گیلان می‌تواند اقتصاد کشور را سیراب کند، اظهار کرد: گیلان هنوز به جایگاه لازم برای توسعه نرسیده است و به رغم سرسبزی و برخورداری از مواهب طبیعی، از حداقل‌ها در زمینه اشتغال، کشاورزی، گردشگری و ورزشی بهره‌مند نشده است.

نماینده شهرستان رودبار با اشاره به سرانه پایین فضای ورزشی در استان نسبت به میانگین کشور، گفت: مردم گیلان در انتخابات ریاست جمهور بیش از ۷۳ درصد به دولت چهاردهم رای دادند و اکنون نیازمند توجه ویژه در حوزه زیرساخت‌ها هستند.

گودرزوند چگینی انتخاب سه وزیر دولت چهاردهم از استان‌های شمالی را یک ظرفیت دانست و افزود: در برنامه هفتم، توسعه کشاورزی گیلان به ویژه در بخش‌های تولید برنج، چای و زیتون دیده شده و استان‌های شمالی می‌توانند نیاز کشور را تامین کنند.

وی با بیان اینکه گیلان در بخش اشتغال نیاز به کمک و مساعدت دارد و بسیاری از صنایع استان تعطیل شده و همین مسئله مهاجرت گیلانی‌ها را به سایر استان‌ها رقم زده است از هیات دولت خواست توجه ویژه‌ای به گیلان داشته باشند.

 

محدودیت‌های اقتصاد دریا محور در گیلان برداشته شود.

در پایان مراسم نیز «هادی حق شناس»  استاندار جدید گیلان در سخنانی با بیان اینکه نسبت به چالش‌ها و مشکلات استان مسئول هستم، گفت: محدودیت‌های اقتصاد دریا محور در گیلان برداشته شود.

استاندار جدیدگیلان با بیان اینکه مسائل استان و کشور بارها گفته شده است، گفت: با توجه به منابع محدود و نیازهای نامحدود اولویت بندی مسائل و مشکلات ضرورت دارد.

وی با اشاره به برخی چالش‌ها و مشکلات گیلان افزود: دولت‌ها با کمبود منابع مواجه هستند و مسائل کشور را با منابع دولتی نمی‌توان حل کرد.

حق شناس با اشاره به ضعف‌های زیرساختی در حوزه‌های مختلف بیان کرد: گیلان در حوزه گردشگری با چالش زیرساختی مواجه است. چنانچه در کنار منابع آبی فراوان در گیلان در برخی از فصول با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از یک سوم آب شرب گیلان نشتی دارد، افزود: فرصت سوزی در بخش‌های مختلف به ویژه آب، برق، سوخت و انرژی در گیلان صورت می‌گیرد.

 

استاندار گیلان با اشاره به اینکه نسبت به چالش‌ها و مشکلات استان مسئول هستم، گفت: اگر مشکل آب و برق داریم، اگر خودکشی و طلاق اتفاق می‌افتد و یا هر مشکلی در گیلان ایجاد می‌شود من خودم را مسئول می دانم.

حق شناس با تاکید بر لزوم توجه به توسعه و رونق گردشگری اضافه کرد: محدودیت‌های اقتصاد دریا محور در گیلان برداشته شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مغفول مانده منطقه آزاد انزلی و سواحل خزر افزود: فلسفه اصلی شکل گیری منطقه آزاد انزلی با شرایط فعلی متفاوت است.

 

استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت‌های اقتصاد دریا محور در استان بیان کرد: گیلان می‌تواند به عنوان پایگاه و مرکز دانشگاهی دریا محور در کشور تبدیل شود.

 

نظرات بسته شده است.