نان‌ نامرغوبی که قابل خوردن نیست

جای خالی نظارت بیشتر مسئولان بر کیفیت آرد نانوایی‌ها؛

16

نان در سفره‌های گیلانی در کنار برنج قوت مهم روزانه محسوب می‌شود. کیفیت و مرغوبیت نان همواره از مسائل مهم و پر چالش شهروندان در سال‌های اخیر بوده است. در عین حال بعد از راه‌اندازی سامانه «نانی نو» فروش آرد نانوایی‌ها تقریباً به صفر رسیده و این موضوع به شدت در کیفیت نان مصرفی شهروندان تأثیر منفی به همراه داشته است.

کیفیت پایین نان، کوچکتر شدن اندازه، تعطیلی نانوایی‌های محله‌های مختلف، طولانی شدن صف‌ها در سطح شهر از مهمترین مشکلات مردم در ماه‌های اخیر بوده است.

کیفیت پایین نان رشت
«مریم حسینی» یکی از شهروندان محله‌ی ساغریسازان رشت از تعطیلی دو نانوایی بصورت همزمان در یک روز در یک محل می‌گوید و اینکه مجبور است برای تهیه نان به مسیر‌های دورتری برود و بعضی روز‌ها باتوجه به گرمای فصل تابستان این رفت وآمد‌ها دشوار و بی‌درد سر نیست.

«علی کاظمی» از ساکنین بلوار شهید انصاری نیز به مرور از کیفیت پایین نان و همچنین کوچکتر شدن اندازه نان‌ها خبر داد و گفت: نان‌ها فقط دو تا سه ساعت بعد از پخت فرم و حالت خود را ازدست می‌دهند و دیگر قابل خوردن نیستند.

کمبود سهمیه آرد با حضور گردشگران
در همین رابطه «مجید احمدی» رییس اتحادیه نانوایان رشت در تشریح تعطیلی نانوایی‌ها در برخی از روز‌ها به مرور گفت: این تعطیلی‌ها در طول ماه طوری برنامه‌ریزی شده که در هر جمعه یک نانوایی تعطیل باشد، اما گاهی ممکن در یک محل بصورت اتفاقی دو نانوایی بصورت هم‌زمان در همان جمعه در لیست تعطیلی باشند.

«علی کاظمی» از ساکنین بلوار شهید انصاری، ضمن نارضایتی از کیفیت پایین نان و همچنین کوچکتر شدن اندازه نان‌ها گفت: نان‌ها فقط دو تا سه ساعت بعد از پخت فرم و حالت خود را ازدست می‌دهند و دیگر قابل خوردن نیستند.

وی افزود: باتوجه به برخی انتقادات در خصوص کمبود عرضه و تقاضا و طولانی بودن صف نانوایی‌ها لازم است به افزایش تقاضای نان در فصل تابستان باتوجه به ورود مسافران به رشت اشاره کنم.

احمدی اضافه کرد: برای مثال در همین ماه شهریور سهمیه‌ی نان ما برای دو میلیون و هشتصد هزار نفر در نظر گرفته شده اما با ورود حدود دو میلیون مسافر به استان بی‌شک با کمبود سهمیه آرد در برخی نانوایی‌ها مواجه می‌شویم.

رییس اتحادیه نانوایان رشت با بیان اینکه البته گاهی با این نقد مواجه هستیم که به علت فروش آرد در برخی نانوایی‌ها با کمبود نان مواجه می‌شویم تشریح کرد: بعداز راه‌اندازی سامانه نانی نو فروش آرد نانوایی‌ها کاهش بسیار چشم‌گیری داشته و تقریباً به صفر رسیده است.

وی در ادامه در خصوص کیفیت نان معتقد است: یکی از دلایل کیفیت پایین و گاهی نامرغوب بودن نان، کیفیت پایین آرد در پخت آن است. باتوجه به گندم خیز نبودن گیلان ما ناچار به وارد کردن گندم به استان هستیم.

رییس اتحادیه نانوایان رشت می‌گوید: گاهی با این نقد مواجه هستیم که به علت فروش آرد در برخی نانوایی‌ها با کمبود نان مواجه می‌شویم. با این حال بعداز راه‌اندازی سامانه نانی نو فروش آرد نانوایی‌ها کاهش بسیار چشم‌گیری داشته و تقریباً به صفر رسیده است.

احمدی ادامه داد: بیشتر آرد‌های ورودی به استان آرد‌هایی با کیفیت بالا و مرغوب نیستند واین نوسان کیفیت آرد مهمترین دلیل کاهش کیفیت و مرغوبیت نان است.

 

افزایش قیمت نان در کارگروه استانی تصمیم‌گیری می‌شود
در همین رابطه «سید مجید محمد نژاد» معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری رشت با بیان اینکه ما نانوایی کم نداریم و به گواه آمار وضعیت شهرستان رشت از متوسط کشور بهتر است به مرور پاسخ می‌دهد: متوسط سرانه تعداد نانوایی در کشور به ازای ۱۳۰۰ نفر یک واحد نانوایی است در حالیکه در شهرستان رشت با احتساب حدود ۹۲۰ واحد نانوایی تقریباً به ازای هر هزارنفر یک واحد نانوایی وجود دارد.

وی با این حال تأکید می‌کند: از طرفی با صدور مجوز نانوایی‌های آزاد پز که اخیراً در شهرستان رشت در حال انجام هست قطعاً وضعیت بهتر هم خواهد شد.

محمد نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در شهر رشت حدود ۴۸۰ واحد خبازی درحال فعالیت هستند می‌افزاید: برخلاف تمام شهرستان‌های دیگر و حتی بخش‌های شهرستان رشت که هر واحد خبازی دو روز تعطیلی در ماه دارند در شهر رشت هر واحد خبازی یک روز تعطیلی ماهیانه مجاز دارند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری رشت با بیان اینکه این تعطیلی هم با انجام یک کار کارشناسی از طریق مشخص کردن موقعیت jps واحد‌های خبازی روی نقشه برنامه‌ریزی می‌شود این اقدام را برای جلوگیری از تعطیلی همزمان دو واحدخبازی همجوار اعلام کرد.

یکی از شهروندان محله‌ی ساغریسازان رشت از تعطیلی دو نانوایی بصورت همزمان در یک روز در یک محل می‌گوید و اینکه مجبور است برای تهیه نان به مسیر‌های دورتری برود و بعضی روز‌ها باتوجه به گرمای فصل تابستان این رفت وآمد‌ها دشوار و بی‌درد سر نیست.

وی اظهار کرد: البته گاهی نیز ممکن است که دو واحد نزدیک به هم تعطیل در یک روز تعطیل بوده و پخت نان نداشته باشند که این هم اجتناب ناپذیر است.

این مقام مسئول در خصوص تعطیلی دو واحد در یک محل بصورت همزمان افزود: به هرحال اتفاقات پیش‌بینی نشده وجود دارند که گاهی همه ما با آن‌ها مواجه می‌شویم و نانوایی‌ها نیز از این حیث استثنا نیستند.

محمدنژاد تصریح کرد: اما در کل وضعیت تعطیلی واحد‌های خبازی شهرستان به ویژه شهر رشت در دوسال اخیر با توجه به امکان پایش عملکرد نانوایی‌ها از طریق سامانه نانی نو و بازرسی حضوری بازرسان آرد ونان خیلی کمتر شده و رضایت بخش است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در ماه‌های آینده با افزایش احتمالی قیمت نان خواهیم بود یا خیر تأکید کرد: هرگونه افزایش قیمت نان ابتدا باید در کارگروه استانی آرد و نان مطرح شود و پس از بررسی همه جوانب و انجام مراحل کارشناسی توسط استانداری ابلاغ خواهد شد.

نظرات بسته شده است.