کولرآبی برای گیلان مناسب نیست

گیلان در منطقه گرمسیری 4 واقع شده است

1 5,566

هفته گذشته وزرات نیرو در اطلاعیه‌ای استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی در مناطق عادی و معتدل کشور را با افزایش ٣ برابری مصرف برق و افزایش هشت برابری نرخ برق اعلام کرد و از افزایش ۲۴ برابری قبض برق مشترک خانگی خبر داد. خبری که برای شهروندان گیلانی کمی غیر منتظره و نگران کننده بود.

قرارگیری گیلان در منطقه معتدل و رطوب، همواره تابستانهای گرم و شرجی را برای شهروندانش به همراه دارد و تحمل این شرایط بدون استفاده از کولرهای گازی برای مردم استان چندان قابل تحمل نیست .

این درحالیست که تعرفه برق در ایران به ۵ اقلیم دسته بندی شده که ۴ اقلیم آن گرم و دارای ویژگیهای خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که حدود ٨٠ درصد مشترکان را در خود جای داده است. مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهرهای غربی، شیراز و … عمدتاً در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمایشان و شاخص‌هایی که سطح رفاه را ‌اندازه گیری می‌کنند، اما سالهاست دسته بندی‌گیلان در این حوزه  برای مردم مبهم باقی مانده است. آیا این استان در محدوده اقلیم گرم قرار دارد یا خیر؟ تکلیف مردم گیلان در هوای گرم و شرجی تابستان برای استفاده از کولرگازی چه خواهد بود؟

«مسعود صادقی خمامی» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان در پاسخ به سوال مرور گفت: گیلان در منطقه گرمسیری ۴ قرار دارد و مشترکین ساکن در این اقلیم از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور می‌توانند ماهانه تا سقف ۴۵۰ کیلو وات ساعت انرژی برق استفاده کنند. ( هر دوماه ۹۰۰ کیلووات ساعت).

وی تأکید کرد: این میزان مصرف تا سال گذشته ماهانه ۴۰۰ کیلووات ساعت بود که با توجه به مذاکرات انجام شده به رقم ۴۵۰ کیلوات ساعت رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان تأکید کرد: گیلان نه تنها از منطقه بندی مناطق گرم خارج نشده بلکه سهمیه مصرف برقش نیز ماهانه به میزان ۵۰ کیلووات ساعت افزایش یافته است.

صادقی خمامی در پاسخ به این سوال که چرا حال اینکه گیلان جز منطقه گرمسیری محسوب می‌شود اما تعرفه پایین‌تری نسبت به سایر مناطق کشور ندارد اظهار کرد: باتوجه به استعلام وزارت نیرو از سازمان هواشناسی کشور و براساس موارد فنی آب و هوا شناسی؛ کل کشور به ۴ منطقه گرمسیری ۱ الی ۴ تقسیم شده‌اند و برای مثال برخی مناطق جنوبی و مرکزی کشور در منطقه گرمسیری ۱ و برخی مناطق نظیر شمال کشور و گیلان در منطقه گرمسیری ۴ تقسیم بندی شده‌اند.  در عین حال در منطقه گرمسیری ۴ ( گیلان) تعرفه برق نسبت به مناطق عادی ارزان‌تر بوده و این درحالیست که در مناطق عادی سقف مصرف ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت است اما برای گرمسیری ۴ برابر ۴۵۰ کیلووات ساعت پیش بینی شده است.

 

صادقی خمامی درباره نگرانی شهروندان برای استفاده از کولر گازی افزود: برای گیلان باتوجه به مرطوب و شرجی بودن هوا، کولرهای آبی مناسب نیستند و از لحاظ معماری استان هم امکان جاگذاری روی سقف منازل وجود ندارد. اما برخی مناطق استان که آب و هوای خشک تری دارند مانند بخش‌هایی از شهرستان رودبار می‌توانند از این وسیله سرمایشی استفاده کنند.

با این حال کولرهای گازی (با برچسب انرژی مناسب)کم مصرف بوده و درصورتی که مشترکان از دمای آسایش (۲۵ درجه سانتیگراد) در منازل یا محل کار برای خنک کردن کولرهای گازی استفاده کنند، مصرف برق آنها تا حد یک پنکه برقی کاهش خواهد یافت و جای نگرانی نیست.

 

لازم به ذکر است: تابستان سال گذشته به دلیل رطوبت بالا و گرمای هوا ، ۱۴ بار رکورد مصرف برق درگیلان شکسته شد. بنابر آمارهای  شرکت توزیع برق، این استان حدود ۵۰ روز  دمای بالای ۳۸ درجه را تجربه کرد که این موضوع افزایش مصرف را به همراه داشت‌.

1 نظر
  1. محسن می گوید

    هفت میلیون برای دو ماه تو لاهیجان انصاف تون کجاست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.