گیلانیان ۶۰ درصد بیشتر آب مصرف کردند

رکود تازه در مصرف آب شرب و تهدید کم آبی در گیلان؛

25

در روزهای اخیر با افزایش دمای هوا در گیلان، رکودهای تازه ای از مصرف انرژی و خدمات در گیلان منتشر می‌شود که در صورت عدم مدیریت مصرف، تنش های اجتماعی و محیط زیستی به دنبال خود خواهد داشت.

بعد از اینکه در هفته های اخیر، مصرف برق در گیلان بارها رکود خود را شکست و خاموشی های ناگهانی مشترکان صنعتی و خانگی را تهدید کرد، حال مصرف بیش از الگوی آب شرب، چالش جدیدی پیش روی شهروندان گیلانی گشوده است.

در حالیکه در سالهای اخیر، روستاهای کوهستانی و جنوبی گیلان عمدتا در شهرستان رودبار با تنش‌های آبی در فصل تابستان مواجه بودند امروز مدیرعامل شرکت آبفای گیلان با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی مصرف آب در گیلان به نسبت مشابه سال گذشته گفت: مشترکان خانگی گیلان در سه ماهه نخست امسال بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف کردند که این میزان ۶۰ درصد بیشتر از الگوی مصرف است.

 

«علیرضا غیاثی» مدیرعامل شرکت آبفای گیلان، با بیان اینکه مصرف سرانه هر شهروند به صورت متوسط در هر ماه ۱۳ مترمکعب است، گفت: طبق ابلاغ وزارت نیرو، تعرفه محاسبۀ آب بها برای مشترکان پرمصرف به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود و درصد افزایش تعرفه برای مشترکان بد مصرف به صورت پلکانی است.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفای گیلان اگر مشترکان خانگی گیلان مصرف آب را به ویژه در فصل گرما مدیریت نکنند با مشکلات کم آبی در استان روبرو خواهیم شد.

غیاثی با اشاره به اهمیت پرداخت به موقع قبوض آب‌بها برای خدمات رسانی مطلوب به مشترکان، افزود: شهروندان می‌توانند قبض آب خود را الکترونیکی و از طریق درگاه‌های پرداخت آنلاین مانند موبایل بانک و لینک موجود در پیامک قبض پرداخت کنند.

لازم به ذکر است: در تازه ترین آمار وزرات نیرو که سال گذشته منتشر شد؛ بالغ بر ۶۰۰ روستای کوهستانی گیلان با کمبود و تنش های آبی در فصل تابستان مواجه می‌شوند.

طبق آمارها؛ ۱۵ درصد شبکه توزیع آب شهری و ۲۳ درصد روستایی استان فرسوده و قدیمی هستند و سال گذشته آبفا اعلام کرد: ۶۲۶ روستا در گیلان با تنش آبی مواجه و حدود ۸۶ روستا فاقد آب شرب هستند.

نظرات بسته شده است.